Buiten of binnen dilema

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Buiten of binnen dilema

Berichtdoor pascal7 op 14 mei 2017 19:17

Ik heb de laatste tijd een hoop zaden gezaaid waaronder:
- Snow Banana
- Nannorrhops ritchiana Silver
- Wachintonia filifera
- Yucca rigida
- Phoenix dactylifera
- Pinus sylvestris

Nu zijn de Phoenix dactylifera, Yucca rigida en Pinus sylvestris ontkiemt. Sommige iets overtuigender dan de andere :lol: . Bij deze bewijsmateriaal:
Pinus sylvestris
Afbeelding

Yucca rigida
Afbeelding

Wachintonia filifera (3 van dit soort puntjes, ja geef toe hier heb je een microscoop voor nodig)
Afbeelding

Nu zit ik met een dilema. Wat nu?? Heb ze nu op zolder staan. Relatief warm ik heb namelijk een nieuwbouwhuis met vloerverwarming dus heb geen plek die echt heel warm wordt.

Maargoed ik wil alles wel op de beste plek zetten waar ze het snelst groeien. Het liefst eigenlijk buiten zodat ik er zo min mogelijk omkijken naar heb. Maar waar kan ik ze het beste zetten? Voor de Pinus sylvestris heb ik al wel besloten dat deze het buiten uit mag zoeken :tong: . Maar kan dat bij de rest ook, en waar zullen ze het beste tot hun recht komen? Kan me voorstellen dat ik de rest ook gewoon buiten kan zetten maar voor de eerste nachtvorst weer naar binnen.

Zie bij niet exotische planten dat deze juist buiten beter groeien dan dat je ze binnen houd met constante temperatuur en relatief lage luchtvochtigheid en zonlicht met een raam ervoor. Wat is jullie ervaring en mening?
pascal7
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 maart 2017 21:19
0 bedankjes

Re: Buiten of binnen dilema

Berichtdoor draco op 14 mei 2017 21:13

Buiten geeft sterkere planten ondermeer door de ultraviolette straling van de zon. Zet de zaailingen voorlopig niet in de (middag)zon om verbranding te voorkomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Buiten of binnen dilema

Berichtdoor pascal7 op 15 mei 2017 16:00

Helder antwoord, bedankt. De yucca's zijn nu ook naar buiten. Binnenkort als er wat meer ontkiemt zijn gaat de filifera ook.
pascal7
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 maart 2017 21:19
0 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron