zaaien/kiemen Ravenea glauca

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 20 jun 2017 21:03

Naar aanleiding van het onderwerp "de ideale kamerpalm": http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=18784&hilit=ravenea

en de quote van gouden handpalm: "Gewoon aanschaffen. Op je sterfbed zul je dan nog aan me denken en dankbaar even je ogen sluiten." heb ik zaden gekocht van Ravenea glauca (aangezien ik geen zaailingen heb kunnen vinden)
Om precies te zijn heb ik bij RPS, Ravenea glauca "Isalo" en Ravenea glauca "Andringita" gekocht.

Nu duurde het langer dan ik hoopte voordat ik ze binnenkreeg (gisteren) en is mijn eerste vraag: zal ik de zaden gelijk zaaien (verser, maar kieming wellicht in de herfst) of wachten tot de winter zodat de zaailingen eerst een hele zomer hebben om te groeien (maar de zaden zijn dan dus minder vers).

Ik heb inmiddels een heleboel gelezen over het zaaien van palmzaden en ik wil gebruik maken van de "baggy" methode (waarbij het ziplockzakje wat mij betreft ook kan worden vervangen door een bakje van de chinees of een doorzichtig plastic bekertje). Heeft iemand een idee of voorkeur voor 1 van de 3 methoden die ik noemde?

Mijn grootste vraag is eigenlijk een echte beginnersvraag: hoe zie ik (zonder de zaden aan te raken) of de zaden gekiemd zijn? Ik neem aan dat er eerst een wortel groeit, voordat er iets boven de grond te zien is. Deze wortel lijkt me ook vrij kwetsbaar, dus lijkt het mij een slecht idee om steeds in het zaaimedium te gaan kijken of de zaden al gekiemd zijn.

Vervolgens moet ik de gekiemde zaden overplaatsen naar zo'n hoog palmpotje. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens dit proces de wortel niet beschadigd? ik neem aan dat de wortel naar beneden wordt geplaatst en ik kan mij voorstellen dat bij het aandrukken en/of erbij doen van de aarde de wortel beschadigd kan raken. Is dit iets waarvoor ik inderdaad moet oppassen? (en hoe pak ik dit dan het beste aan?) of ben ik overdreven bezorgd?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor draco op 24 jun 2017 15:33

Betreft dit verschillende verschijningsvormen van Ravenea glauca of vermeld het lokaties waar de zaden geoogst zijn ? Ik heb weinig ervaring met zaaien afgezien van eenmalige exercities met zaden van Trachycarpus wagnerianus, Chamaerops humilis en Phoenix canariensis. Ik maakte daar geen grote toestanden van. Zaden in een bak vochtige potgrond. plastic erover boven de CV in de vensterbank en afwachten. Na de uitgroei van het kiemblad werden de zaailingen voorzichtig losgemaakt en opgepot in een luchtig grondmengsel en dan opnieuw afwachten. Ravenea glauca is een fantastische snelgroeiende palmsoort die het binnenshuis of 's zomers buiten prima doet. Deze palm is ongevoelig voor spint in tegensteliing tot de sp. rivularis. In huis bespeur ik af en toe een verdwaalde dopluis die ik met alcohol verwijder. viewtopic.php?f=9&t=20165&p=216480#p216480
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 jun 2017 20:46

Dag Yme

Er staat bij RPS 'new' voor. Meestal (als je tenminste geen oor wordt aangenaaid, want ik heb niet altijd het idee dat 'new' 'vers' is bij Tobias) is dat een teken dat ze goed zullen kiemen. Des te verser de zaden des te groter de kans op kieming.

Zaai ze nu meteen. Des te verser des te beter. Van de winter zijn ze weer net iets meer uitgedroogd. Soms gaan ze al na een paar weken in de slaapstand en dan ben je twee jaar verder voordat je zaailingen hebt.

Baggy-methode is prima. Tegenwoordig doe ik ze gewoon kaal in een plastic zak met een stuk nat keukenpapier er bij. Werkt ook. Op die manier kun je nog beter zien wanneer ze gaan kiemen. Zaden hebben warmte en vocht nodig. Je kunt allerlei manieren verzinnen om dat te bereiken (maar pas op dat je medium niet gaat rotten). Af en toe de boel verschonen is vaak wel goed. En van te voren de zaden desinfecteren door ze een kwartiertje in een bleekmiddeloplossing te leggen, voordat je ze gaat inweken.

Zit er een worteltje en/of een kiemsprietje aan dan kun je gaan uitpotten in sleeves of community-pots, afhankelijke van de ruimte die je ter beschikking hebt. De Ravenea glauca is echt een geweldige palm om te bezitten. Super sterk, flink opgewassen tegen de kou van ons klimaat en erg mooi van kleur en vorm. Bij mij komt er nu al een bloei te voorschijn aan de stam. Ik zal een fotootje plaatsen als ie helemaal in bloei is komen te staan.

Zijn palmzaden eenmaal gekiemd en hebben ze wortels gekregen dan kun je ze gewoon (voorzichtig) met de hand pakken en overplaatsen naar waar je ze wilt hebben. Palmkiemlingen zijn over het algeeem sterk en kunnen wel tegen een stootje (behalve dan een aantal tropische soorten, zoals Hydriastele, die erg snel besmet door rot raken: het beruchte 'afdampen' van pas gekiemde zaailingen) Even aanraken is niet erg. Het grote probleem is om palmzaden aan het kiemen te krijgen. Daar heeft iedereen moeite mee (meestal omdat ze niet meer vers en vochtig zijn).

Veel succes met je zaaipoging. Die zaailingen raak je sowieso wel kwijt. Er zijn veel mensen die ze willen hebben.

Groets,

GGP
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor draco op 25 jun 2017 01:27

Gouden HandPalm schreef:Dag Yme

De Ravenea glauca is echt een geweldige palm om te bezitten. Super sterk, flink opgewassen tegen de kou van ons klimaat en erg mooi van kleur en vorm. Bij mij komt er nu al een bloei te voorschijn aan de stam. Ik zal een fotootje plaatsen als ie helemaal in bloei is komen te staan.

GGP

ik ben ook ook zeer benieuwd naar de bloei van jouw palm. Mijn exemplaren zijn nog niet zover.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 25 jun 2017 20:46

bedankt voor de antwoorden! Ik was al eventjes bang dat er niets kwam.... :shock:

Betreft dit verschillende verschijningsvormen van Ravenea glauca of vermeld het lokaties waar de zaden geoogst zijn


het zouden zomaar twee soorten kunnen zijn:
http://www.marriedtoplants.com/palms/ravenea-glauca-tale-two-habitat-locations/

Ik ga de zaden deze week te week zetten.
wat betreft de bleekoplossing: wat is een goede concentratie?

verder staat de nitrozyme en methyleen blauw al klaar. En heb ik een aquariumpje+thermostaat gepakt waarin ik de zaden au bain-marie ga weken: eerst even testen of ik zo een stabiele temperatuur kan bereiken. :mrgreen:

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 jun 2017 08:56

2 theelepeltjes bleek door je water is meestal voldoende. Laat ze daar een klein kwartiertje in weken en spoel ze dan goed uit alvorens je ze in je nitrozyme water legt.

Disclaimer: voor de Natuur geldt: meten is niet altijd weten. Leven is veel complexer dan dat je dat op enige meetschaal kunt aflezen. Behulpzaam is het soms wel, zoveel is waar.

Gelukkig willen de zaden zelf ook kiemen. Dat voordeel heb je.

Succes! Ik wil er graag een paar afnemen als je met een overschot komt te zitten. Houd ons op de hoogte.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor draco op 27 jun 2017 11:16

draco schreef:
Gouden HandPalm schreef:Dag Yme

De Ravenea glauca is echt een geweldige palm om te bezitten. Super sterk, flink opgewassen tegen de kou van ons klimaat en erg mooi van kleur en vorm. Bij mij komt er nu al een bloei te voorschijn aan de stam. Ik zal een fotootje plaatsen als ie helemaal in bloei is komen te staan.

GGP

ik ben ook ook zeer benieuwd naar de bloei van jouw palm. Mijn exemplaren zijn nog niet zover.


Citaat uit de Palms of Madagascar (Dransfield, Beentje): A variable species, plants can be tall and slender in canyons at Isalo, but they can also flower when almost stemless in a dry river bed. The original description states that this species forms vast forests in the Andringitra mountains, between 1200 and 1800 m, to the exclusion of any other plants; it is said to be resistant to bush fires. Having seen the stands at Isalo, HB (Henk Beentje) finds nonspecifiek forests without undergrowth hard te believe. The Latin name refers to the glaucous, waxy undersides of the leaflets.

Mijn exemplaar van deze Ravenea voldoet niet aan de beschrijving 'glaucous waxy underside of the leaflets'. Komt dit omdat deze binnen staat en mede door de hogere breedtegraad te weinig zonlicht krijgt? Of heb ik een andere soort te pakken?

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 27 jun 2017 13:07

Succes! Ik wil er graag een paar afnemen als je met een overschot komt te zitten. Houd ons op de hoogte.


dank! ik heb 10 zaden van de Isalo en 20 zaden van de Andringitra. Een bescheiden aantal dus. Maar zeker veel teveel als alles kiemt :mrgreen: . dan kan ik er zeker een paar missen. (en ook de reden dat ik 20 van die Andringitra heb gekocht: daar is vast vraag naar, aangezien deze palm nog niet wordt verkocht)

Komt dit omdat deze binnen staat en mede door de hogere breedtegraad te weinig zonlicht krijgt? Of heb ik een andere soort te pakken?


Voor zover ik het heb begrepen is de Andringitra variant de palm die origineel als Ravenea glauca is beschreven.
De Isalo variant ziet er inderdaad heel anders uit en zou zelfs een andere soort kunnnen zijn (en heeft geen 'glaucous waxy underside of the leaflets'). Dit is de "Ravenea glauca" die te koop is.

groetjes,

yme

ps: we hebben deze week een huis gekocht :mrgreen: en moeten nu als een gek ons appartement te koop zetten. Moet nu eventjes timen dat er tijdens de bezichtigingen nog geen potjes met palmen her en der staan :lol:
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor draco op 27 jun 2017 13:43

Proficiat Yme. Kun je nog deze zomer aan het tuinieren slaan!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 02 jul 2017 20:13

dank!

Omdat we nu toch bezig waren met andere zaken (huis..) had ik gemist dat er wat schimmel is gaan groeien in het zakje met andringitra zaden. Kortom: tijd om in actie te komen.
Eerst heb ik een vliesje van de andringitra zaden gewreven. Dit kon niet bij de Isalo.Vervolgens in 1% dikbleek geweekt, goed gespoeld en gekeken naar de zaden. Helaas zonken er maar 4 Isalo en 7 Andringitra zaden.

Afbeelding

Vervolgens een oplossing gemaakt van methyleenblauw en 5 ml nitrozyme/liter
Afbeelding

De zaden in een 50 ml buis gedaan en de methyleenblauw/nitrozyme oplossing toegevoegd.

drijvend :-(
Afbeelding

zinkend :-)
Afbeelding

vervolgens de buisjes in een rekje gezet en in een klein aquarium gezet waarvan de watertemperatuur 28 graden is:

Afbeelding

Elke dag de palmzaden van een nieuwe nitrozyme/methyleenblauw oplossing voorzien en na 4 dagen zaaien in een ziplock zakje.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten