zaaien/kiemen Ravenea glauca

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 jul 2017 13:08

Voor zover ik het heb begrepen is de Andringitra variant de palm die origineel als Ravenea glauca is beschreven.
De Isalo variant ziet er inderdaad heel anders uit en zou zelfs een andere soort kunnnen zijn (en heeft geen 'glaucous waxy underside of the leaflets'). Dit is de "Ravenea glauca" die te koop is.


Dit verklaart wrsch. waarom ik de palm niet herkende toen ik bij Han/Draco een keer te gast was. Mijn Ravenea glauca heeft vrij harde bladeren. Die van Han is weliswaar ouder en heeft meer gedeelde bladeren, maar ik kan mij niet voorstellen dat mijn glauca ooit zulke fijne bladeren krijgt. Zijn glauca oogde veel dunner en sierlijker. Die van mij is vrij robuust.

Wellicht moeten Han en ik even een topic openen om te kijken of we allebei verschillende varianten hebben, en welke dan de Isalo is en welke de Andringitra. Ben wel benieuwd.

Ik zal van de week wel even een plaatj schieten. Dan kan ik meteen de in aanbouw zijnde bloeiknop laten zien. Ook wel een aardig fenomeen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor draco op 03 jul 2017 13:50

Mijn exemplaar is afkomstig van Palmeperpaket. Ik kan niet achterhalen welke van de 2 types het is. zie ook http://www.palmenforum.de/viewtopic.php?id=3377
Volgens de webshop zou deze glauca tot -5°C gaan, maar dat wordt op het forum in twijfel getrokken.
Cold Hardy Palms geeft -3,3°C (R. rivularis -2,8) met de aantekening bij de glauca dat deze vermoedelijk nog wat meer vorst verdraagt. Deze waardes zijn meestal op een gering aantal waarnemingen gebaseerd.
Bijlagen
Ravenea glauca.jpg
Ravenea glauca.jpg (251.74 KiB) 4523 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 jul 2017 18:37

Dan moet die van jou de Isalo variant zijn, Han. Die is veel sierlijker. Komt overeen met de foto's. Hierna moet ie een vrij dun stammetje gaan ontwikkelen. Dan weet je het helemaal zeker.

Is die van mij dan een Adringitra? Of heb ik geen Ravanea glauca? Ik heb 'm wel als zodanig gekocht een paar jaar geleden in Duitsland.Ik zal van het weekend een foto plaatsen. En ook even opletten of er een waslaag onder de bladeren zit. Of de veders als een Butia doorbuigen -kenmerkend voor een Adringata variant- kan ik nog niet zeggen omdat mijn plant daar nog te jong voor is.

We zullen zien.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 jul 2017 18:53

Ik zie het al. Mijn zaailing heeft er altijd zoals rechts uitgezien. Dat is de Adringitra variant:


You find out at the seedling stage just how different the two palms are. The Isalo form (left) goes pinnate after the first or second leaf, while the Andringitra form (right) holds bifid leaves much longer.

bron:http://www.marriedtoplants.com/palms/ravenea-glauca-tale-two-habitat-locations/
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (207.97 KiB) 4509 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 03 jul 2017 21:23

het wordt nu wel een heel mooi topic! :P
mooie palm Han!!
En ook ik ben benieuwd naar de foto van de Andringitra variant!

Overigens heb ik vandaag het nitrozyme water vervangen. Helaas zag ik toch nu al schimmelgroei bij een aantal zaden. en 1 zaad stonk gewoon enorm: die heb ik weg gegooid.
Gelukkig heb ik de zinkende zaden in een aparte buis gedaan...
Dit lijkt me niet heel hoopvol, lijkt me....

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jul 2017 07:56

Je kunt zaden het beste even testen door er even in te knijpen.

Zacht: verrrot > weggooien
Hard: goed > bewaren

Twijfel je dan kun je het zaad een stukje opensnijden. Is het zaad nog goed, dan is het hardwit van binnen. Gelig of vermolmd van binnen betekent weggooien.

Zaden die rammelen ('shakers') zijn minder kiemkrachtig dan zaden waarbij dat niet het geval is. Bij shakers kun je het best een gat in het harde omhulsel maken om zo veel mogelijk vocht het endosperm te laten bereiken. Hetzelfde geldt voor zaden die niet zinken. Vaak zinken ze nog alsnog als je even een klein gaatje maakt wanneer je ze inweekt.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 04 jul 2017 15:20

Dank voor je antwoord!
Ik had inderdaad 3 zachte zaden, die had ik al weggegooid. Maar er zijn geen “shakers”.
Hoe maak ik een gaatje in het zaadje zonder al teveel te beschadigen? Ik had per ongeluk al 1 zaadje een beetje te hard gewreven waardoor er ik wit endosperm zag. Dat kan ik met alle zaden doen, maar ik ben dus een beetje bang om weefsel te beschadigen, waardoor er nog makkelijker schimmel kan groeien.
Zou een andere optie zijn om heel lichtjes met een schuurpapiertje een stukje eraf te schuren, maar niet zover dat je het witte endosperm ziet?

En moet ik drijvende zaden ook na de geplande 4 dagen gaan zaaien, of wachten totdat ze gezonken zijn?

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jul 2017 16:09

Drijvende zaden zou ik sowieso even perforeren tot ze zinken. Kan voorzichtig met een scherp tangetje.

Tip: maak je zaaimedium niet te vochtig. Omdat ze er soms maanden in moeten liggen is schimmel en verrotting dan bijna niet te voorkomen. Je kunt ook mos gebruiken dat je af en toe licht benevelt.

Zelf gebruik ik geen zaaimedium meer om zaden te laten kiemen. Ik ben afgestapt van cocopeat in zakjes. Juist vanwege de hierboven genoemde reden: kokos is vaak veel te vochtig.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 04 jul 2017 16:43

Drijvende zaden zou ik sowieso even perforeren tot ze zinken.


laatste vraag tot nu toe: maakt het uit waar ik een gaatje maak? (boven/onder/zijkant)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jul 2017 18:18

Niet aan de embryo kant, want dan kun je die beschadigen. Aan de zijkant.

Een zaad heeft twee 'ogen', de plek waar hij vast zat aan de boom en de kiemplaats waar de kiemwortel uit komt (meestal precies aan de andere kant van het andere 'oog', de hechtingsplaats van het zaad aan de boom).

Vermijd die twee ogen en perforeer aan de zijkant.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten