zaaien/kiemen Ravenea glauca

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 09 jul 2017 21:05

dank voor de afbeelding!
Ik heb het geprobeerd maar ik kan de buitenste laag er nu alleen maar afkrabben met een mesje. En dan is het echt schraapsel en ik krijg het er niet afgepeld. Toch geen vruchtvlees?

Ik heb dit geprobeerd bij een zaadje dat toch al weinig kans had, denk ik. althans, dat schuimen na 1 nachtje lijkt me niet normaal:

Afbeelding

na een stukje krabben zag het er zo uit:

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jul 2017 21:47

Nee, is geen vruchtvlees. Dat lijkt me nu ook, als ik het zo zie.

En die schuimende kun je weggooien. Die is verrot. Meestal leveren ze bij RPS wel goede waar. Maar dit kan natuurlijk niet.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 jul 2017 10:57

Ik heb ze ook maar aangeschaft. Moest toch nog bij RPS een bestelling doen. Deze soorten ook maar meegenomen.

Heb wel een aantal drijvers, ook. Maar nog geen zachte zaden. Zal de drijvers na een dagje ook even perforeren.

Kunnen we elkaar op de hoogte houden van onze ervaringen bij het zaaien.

Snap nu wel waarom ze allebei als Ravenea glauca zijn gerubriceerd: de zaden zijn vrijwel identiek. Gooi je ze door elkaar dan weet je niet meer wat of wat is.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 15 jul 2017 11:51

ah... mooi!
Bij mij is nu alles 1 grote schimmelende bende :(
Ik denk dat ik het maar moet weggooien....

te weinig ervaring, maar wel jammer dat mijn eerste poging zo moet mislukken.
Als het jou wel lukt... hou ik me aanbevolen voor een paar zaailingen!!

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 15 jul 2017 17:56

Net iets te negatief geweest. Bij de zaden die gelijk zonken, was er slechts een beetje schimmel op beschadigde plekjes. Wel heb ik de helft van de zaden weg gegooid, die stonken de pan uit.
De rest van de zaden afgespoeld en voorzien van een nieuwe tissue, die ik nog meer heb proberen uit te knijpen. Gezien de schimmel was het misschien toch iets aan de natte kant?

Groetjes,

Yme

PS: ik had ongeveer 30% zinkende zaden.
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 jul 2017 19:24

Ja, tissue licht vochtig houden, maar niet laten uitdrogen.

Ik heb ze vrij kort ingeweekt, omdat ze toch al vers en vochtig waren. Week je ze te lang -en vooral in warm water- dan kunnen ze gaan rotten. Dat wilde ik vóór zijn.

Tot nu toe zijn ze allemaal hard, ook de floaters. Bij mij waren dat er maar 2 op de 12. Heb ze al in de propagator gelegd (duur woord voor wat bij mij een simpele doos is met een warmte matje onderin). Moet alleen morgenochtend even nieuw keukenpapier kopen. Dan kan ik er weer een vochtig tissue stukje tegen aanleggen.

Deze methode werkt tot nu toe bij mij het beste.

De rest is afwachten. Bidden wil nog wel eens helpen.

We houden elkaar op de hoogte. Ik zal morgen nog wel even een plaatje schieten, hoe ze er uit zien.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 15 jul 2017 19:31

Leuk!

2 floaters.... Het is niet eerlijk!!

Ik heb ze vrij kort ingeweekt, omdat ze toch al vers en vochtig waren. Week je ze te lang -en vooral in warm water- dan kunnen ze gaan rotten.


En daar ben ik sowieso de fout in gegaan. omdat er zoveel floaters waren was het advies om de zaden wat langer te laten weken. Maar ja, dat is natuurlijk alleen een goed idee als de zaden erg droog zijn. Dat snap ik. Nu moet ik dus leren om te beoordelen of een zaad vers en nat is of oud en droog. (en ik heb geen idee :lol: )

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 16 jul 2017 10:53

alles wat ik gisteren van schimmel had ontdaan, was vandaag weer beschimmeld :cry:
Zonet een laatste poging gedaan om alle beschimmelde zaden wederom in de bleek te laten weken. Omdat de zakjes nu natuurlijk ook vol schimmel zitten, heb ik ze in een bakje van de chinees gedaan, met wederom een heel licht vochtige tissue.

Overigens was er ook (denk ik) een aangename verrassing: ik denk dat 1 Andringitra zaad is gaan kiemen. (gisteren dacht ik dat het schimmel was, ik vond het uitsteeksel zo stomp)

Afbeelding

Is het nu al tijd om het zaadje naar zo'n diepe palmpot te verpotten?
Ik wil gaan oppotten in neem coir/perliet in een verhouding van 2:1. Omdat ik dus qua vochtigheid fouten maak, hoe vochtig zal ik de neem coir/perliet maken?
Ik wil het recept volgen van Nigel Kembrey, zoals ook te lezen valt op gardenpalms.com

Ik kan iedereen die dit product uitprobeert beloven dat ze geen zaailingen meer verliezen als gevolg van een slecht medium, en dat ze geen van de met de andere mengsels geassocieerde problemen zullen ervaren. Ik meng de Neem-coir met perliet in een 2:1 verhouding en voeg, voordat ik water aan het medium toevoeg, een supplement toe dat vitamines bevat ter bevordering van een sterke wortelontwikkeling. De resultaten zijn indrukwekkend.

Zowel het Neem-coir als het palmbooster-supplement kan op deze site onder de accessoires worden besteld.

Door Nigel Kembrey


En ik geloof dat ik 2 ml palmbooster per liter water kan toevoegen en dit vervolgens kan gebruiken om de neem coir/perliet te bevochtigen.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 jul 2017 11:28

Ik denk dat de Andringitra variant een wat drogere palm is dan de Isalo, gezien zijn habitat op open land in de felle zon. Als je zaailingen van deze variant oppot zou ik ze niet te nat zetten. Je kunt dat voorkomen door ipv. perliet wat kleikorrels toe te voegen aan het medium. Perliet houdt nml. ook vocht vast.

Je bent denk ik wel terecht wat beducht om schimmel. De zaden waren zo vers en zo nat, dat ze onderweg en tijdens de opslag zijn gaan rotten. Daar kun je weinig aan doen. Maar iedere keer weken in bleek zou ik niet doen. Alleen in het begin voordat je gaat inweken. En dan altijd goed uitspoelen. Bleek is niet een kiemvriendelijk middeltje, zoals je weet.

Het kan ook zijn dat het helemaal geen schimmel is, dat je ziet, maar stukjes van het tissue dat loslaat en op de zaden achterblijft. Dat is niet erg. Ook produceren zaden bij het kiemen ook een wit poederachtig spul soms, wat lijktmop schimmel, maar wat het niet is. Ik zou daarom nu de zaden gewoon met rust laten. Gaan ze nu rotten dan hou je dat toch niet tegen, lijkt me.

Volgens mij heb ik ook al een kiemer. Ze zijn gewoon super vers. Dat moet je hebben.

Ik wacht altijd met oppotten tot er een substantieel worteltje aan zit. Dan weet je zeker dat er groei in het zaad zit. Maar nu zou natuurlijk ook al kunnen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 16 jul 2017 12:31

dank voor je heldere antwoord. Ik heb kleikorrels, wel vrij grove, dus die zal ik dan wat kapot slaan denk ik.

De zaden waren gehuld in pluizige witte, oranje en roze gorigheid. 100% schimmel en/of bacterien.
Ik weet idd dat bleek niet helpt bij kiemen, maar het was echt een enkele reis prullenbak of of krachtig proberen die schimmel kwijt te raken. Denk dat het sowieso een verloren zaak is.

Jammer dat de minimum order 30 euro is (en dat de levertijd bij mij een maand was). Anders had ik nog een batch besteld.
Overigens zie ik dat de Isalo variant nu niet meer op "new" staat. Maar de Andringitra nog wel.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten