zaaien/kiemen Ravenea glauca

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jul 2017 09:06

Complot theorie: RPS heeft inmiddels door dat de Andringitra zaden op rotten staan. Haal je dan 'new' van de Isalo af, dan verkoop je de eerste zaden sneller en blijf je niet met een verrotte batch zitten. Pecunia non olet. Verrotte zaden wel.

Ik stuur je wel een paar gekiemde zaden op, mochten ze bij mij kiemen en bij jou te veel rotten. Maar misschien gaan ze bij mij ook wel rotten. Afkloppen maar.

(Als je ze wilt, tenminste. ;) want wat moet je met al die plantjes? ik krijg zo langzamerhand een 'hoarding-disorder'; ach ja, binnen het neurotisch spectrum kan die er ook nog wel bij....)
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 17 jul 2017 10:50

Complot theorie: RPS heeft inmiddels door dat de Andringitra zaden op rotten staan. Haal je dan 'new' van de Isalo af, dan verkoop je de eerste zaden sneller en blijf je niet met een verrotte batch zitten. Pecunia non olet. Verrotte zaden wel.

:lol: :lol: :lol:

Ik ben tevreden als ik 3 van elk kan opgroeien! Kan ik ze mooi bij elkaar zetten.
Als het bij mij helemaal niets wordt, maak ik graag van je aanbod gebruik!

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 17 jul 2017 19:32

nou... de zaden die in de bleek geweekt waren, zaten vandaag weer onder de schimmel.
Dat is dus een enkele reis prullenbak geworden :cry:

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jul 2017 09:05

Bij de Isalo heb ik al 3-4 kiemers. Andringitra tot nu toe nog niets. Maar geen rot tot nu toe. Een heerlijk zoete kiemlucht. Dat moet je hebben.

Is jouw kiemer ook Isalo?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 18 jul 2017 09:14

Bij de Isalo heb ik al 3-4 kiemers.


wauw! nee, bij mij is het 1 andringitra die gekiemd is. worteltje is ook al iets groter geworden, dus van het weekend maar in een potje zetten.

Ik denk dat ik nu van elke variant nog 4-5 zaden heb... :?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 22 jul 2017 19:32

Ik denk dat het slecht gaat afgelopen met de rest van de overgebleven zaden, maar 1 zaadje heb ik nu toch geplant:

Afbeelding

Afbeelding

het zaadje is geplant in een mix van neem coir, geplette hydrokorrels en wat perliet.
Ik heb het vrij droog gehouden: de watermeter geeft een B aan als ik de probe geheel in de grond steek.

Al met al een duur plantje.... :?

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 28 jul 2017 23:00

Die ziet er iig. goed uit. Je krijgt van mij wel wat, als het allemaal een beetje succesvol verloopt. Voorlopig bij mij wel kiemreacties, maar nog geen substantiële wortels, zodat ik kan gaan planten. Ze zitten er ook maar pas een week in. Even geduld dus nog.

Die van jou is extreem snel voor een palm :shock:
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 29 jul 2017 07:45

Je krijgt van mij wel wat, als het allemaal een beetje succesvol verloopt.


:thai: :thumb_up:

als je in Amsterdam bent kom ik wel langsfietsen (naar Ermelo wordt dit wat lastiger)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 aug 2017 19:13

Het valt me op dat de zaden die bij het inweken bleven drijven, nu allemaal zijn omgekomen door rot. Die waren dus al niet helemaal lekker, iig. niet bevrucht.

Van elk soort heb ik er nu nog 8 over (16 in totaal dus) die goed hard gebleven zijn en niet door rot zijn aangetast. Ik verwacht dat die wel gaan kiemen. Ze zinken nog steeds als je ze een floattest doet.

Waneer ze wortels kiemen is nooit te voorspellen. Dat bepaalt Moeder Natuur. Als het zover is geef ik je wel een seintje. Of je kunt op een later tijdstip een paar zaailingen komen halen.

Hoe is het met jouw kiemer? Al bovengrondse activiteit?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 20 aug 2017 20:14

Bij mij is nu alles beschimmeld en in de prullenbak beland, behalve dat ene zaadje. Die zit nog steeds in het potje. Geen enkele activiteit naar boven.
Moet zeggen dat ik ook twijfel over de watergift. De toplaag is vrij snel kurkdroog, maar helemaal onderin de pot, waar nog geen wortels zitten lijkt me, zal het wel natter zijn. Kortom: ook in deze fase kan ik het nog verprutsen....

Super dat het bij jou goed gaat! Volgende maand ga ik verhuizen, dus de komende tijd is het niet echt handig voor mij om plantjes te vertroetelen. Dus als ze je niet in de weg staan zou ik liever tzt een zaailing kopen.

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten