zaaien/kiemen Ravenea glauca

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 04 jul 2017 21:22

vanavond zag ik vier extra zaden die zijn gaan zinken. :mrgreen:
Ook heb ik een "bijna gaatje" met een scherp aardappelmesje proberen te maken: is zoeiets ok?

Afbeelding


verder was er nog 1 zaadje dat een beetje zacht aanvoelde.Toen ik er iets harder in kneep sprong er een stuk van de schil af. Het is de linker in de afbeelding.
Het rechter zaadje is het zaadje dat ik wat hard had gewreven waardoor er ook een stuk schil vanaf kwam.
Het linker zaadje is echt creme-gelig. Is dit een voorbeeld van enkele reis prullenbak?
Het rechter zaadje is een stuk witter, maar zeker niet spierwit. Afwachten?

Afbeelding

het is overigens wel een zeer dun schilletje:
Afbeelding

Ik denk dat ik je suggestie om de kieming in keukenpapier te laten plaatsvinden overneem. Keukenpapier natmaken en hard uitknijpen zodat er geen vocht meer uitkomt?
En dan volledig om het zaadje wikkelen? of een stuk vrijlaten zodat er wellicht te zien valt of er iets van kieming is?

thanks again!

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jul 2017 11:43

Zaden zijn erg vers, zo te zien. Dat kiemt wel binnen een paar weken.

Ik vouw altijd wat keukenpapier in een vierkantje, bevochtig dat en leg de zaden daar tegen aan in een ziplock. Zo blijven ze vochtig en je kan prima zien of ze al kiemen.

Je kunt ook iets anders bedenken. Als ze maar licht vochtig en warm blijven en niet gaan rotten.

(zijn ze vers dan kiemen ze sowieso wel; ik kreeg laatst bericht van iemand die vertelde dat Macrozamia fawcettii zaden bij hem in de koelkast waren gekiemd; bij 7 C ! )
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 08 jul 2017 12:22

Dank voor je antwoord. Je bent net op tijd :-)
Ik was al bezig met tissues en ziplocks.

Dit had ik ervan gemaakt. Natuurlijk heb je dan wel 100% luchtvochtigheid, maar slechts een klein beetje direct contact met de tissue. Ik heb net alle tissues op deze manier erin gedaan. Denk je dat dit goed genoeg is?


Afbeelding

Overigens heb ik er toch weinig vertrouwen in: uit de meeste buizen komt nu een enorme rottingslucht en al na 1 dagje zie je ook flinke schuim ontwikkeling aan de oppervlakte.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het allemaal niet zo slecht is als dat ik denk!

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jul 2017 19:25

Yme, als zaden vers zijn hoef je ze maar een nachtje te weken. Ze zijn dan van zichzelf nog vochtig van binnen. Hou je ze te lang in het water dan gaan ze rotten. Zeker met deze zomerse temps.

Ziplock is prima, niet? Je kan het zaad prima observeren zo. Om de zoveel tijd een nieuw tissue erin, of even kijken of ie nog vochtig is en dan even besproeien.

Zo moeten er toch wel een paar zaden gaan kiemen. Ben benieuwd.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 08 jul 2017 20:16

wederom bedankt! super!!!!

ze zitten erin!

Afbeelding

Vanochtend nog even de zaden gewassen en nieuw water erin... En nu al in de meeste buizen een enorme rottingslucht :shock:
Ik heb nu elk buisje geroken en de zaden die gelijk zonken had stonken niet :D, maar alle zaden die initieel dreven en nu drijven of zinken stinken allemaal.

Nu was er al na de eerste nacht in alle buizen met drijvende zaden een enorme schuim ontwikkeling en rottingsgeur waarneembaar en omdat de zaden bleven drijven heb ik ze langer ingeweekt. Voor de Isalo zaden heeft dit niet gewerkt: alles wat dreef is blijven drijven. Maar voor de Andringitra zijn er 10 zaden extra gezonken en bleven er slechts 3 drijven.

Anyhow: we zullen wel zien!
Als er morgen of binnen een paar dagen schimmel op de zaden staat plaats ik wel weer een foto en ga ik vragen wat te doen :?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 08 jul 2017 21:06

ps: ik heb geen idee of de zaden vers zijn of niet (en hoe ik dat zou kunnen zien). Het enige dat ik wel denk is dat de Andringitra zaden verser waren omdat ik er dat vliesje vanaf kon wrijven. (maar aan de andere kant waren dit wel de zaden die in het zakje beschimmeld waren, de isalo zaden hadden dat niet)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor draco op 08 jul 2017 21:08

Klinkt niet al te bemoedigend. Ik ontbeer de ervaring, de zeldzame keren dat ik palmen heb gezaaid, stopte ik ze ongezien in de grond en dan bleek vanzelf als daar iets van op kwam. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor yme op 08 jul 2017 21:12

Klinkt niet al te bemoedigend


Denk het ook niet...
Als ik nu binnen een paar dagen (weer) schimmel zie, is dat dan reden om rarepalmseeds/ppp te contacteren? Of hoort het erbij en is het "normaal" dat je kans hebt op een slechte of oude batch?
(ik heb je topic gelezen waarin je schreef dat ppp je email niet heeft beantwoord :?

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jul 2017 00:15

Ik denk dat het 'schilletje' dat je laat zien op de foto het vruchtvlees van het zaad is. Ik zou dat verwijderen als het zacht is. Vruchtvlees is namelijk bevattelijk voor schimmel en voorkomt vaak de kieming.

Kun je het met je nagel eraf schrapen dan zou ik dat eerst doen. Daarna leg je de naakte zaden -bij sommige soorten is dat helemaal wit- in je ziplocks.

Bij sommige soorten -ik kwam dat ook net tegen bij Loxococcus rupicola zaden- is het vruchtvlees flinterdun en wordt zacht als je de zaden weekt. Soms zakken ze pas in het weekwater als je dit vruchtvlees eerst verwijdert.

Haal ze dus nog even uit de ziplocks en controleer of er geen vruchtvlees op de zaden achterblijft. Houd je naakte witte zaden over dan is dat soorteigen. Sommige palmzaden hebben dat (zoals dus die Loxococcus).

Nb. Om de zoveel tijd de tissues vernieuwen en de ziplocks reinigen met bleek voorkomt ook schimmelvorming
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: zaaien/kiemen Ravenea glauca

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jul 2017 10:11

Hier een plaatje van de verse Loxococcus zaden:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (94.24 KiB) 5032 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten