Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Berichtdoor Exotica9300 op 21 jul 2017 11:53

Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Bedankt :)

cana zaden 2017_Easy-Resize.com.jpg
cana zaden 2017_Easy-Resize.com.jpg (242.57 KiB) 3162 keer bekeken
Exotica9300
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 29 jun 2017 17:41
0 bedankjes

Re: Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Berichtdoor M.altispinosus op 22 jul 2017 07:06

Mijn verstand zegt; de koelkast in en wachten tot komend voorjaar
Het tropenvirus in me zou een drietal zaden van elke soort vijlen, weken en zaaien. :lol:
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Berichtdoor Exotica9300 op 22 jul 2017 16:24

M.altispinosus schreef:Mijn verstand zegt; de koelkast in en wachten tot komend voorjaar
Het tropenvirus in me zou een drietal zaden van elke soort vijlen, weken en zaaien. :lol:


:D :D :D
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, daarom ook mijn vraag ;) :D
Ik zal me dan maar bedwingen :lol:

Bedankt :thumb_up:
Exotica9300
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 29 jun 2017 17:41
0 bedankjes

Re: Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Berichtdoor Carlo op 23 jul 2017 13:13

Mijn ervaring is dat die koelkast niet nodig is met dit soort zaden maar dat is een eigen keus.
Door de harde gesloten zaadwand blijft het zaad zeer lang kiemkrachtig.

Normaal zaai je tussen Januari en Maart dus ben je een half jaar te laat. Nu zaaien kan wel maar geeft geen bloei meer. Ook worden er geen nieuwe ogen meer gevormd voor het volgende jaar. De plant sterft einde seizoen boven de grond af en samen met het feit dat je geen nieuwe ogen hebt kun je dus stellen dat je de plant af kunt schrijven. Binnen aan de groei houden valt erg tegen maar is niet onmogelijk.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Berichtdoor Exotica9300 op 23 jul 2017 23:00

Carlo schreef:Mijn ervaring is dat die koelkast niet nodig is met dit soort zaden maar dat is een eigen keus.
Door de harde gesloten zaadwand blijft het zaad zeer lang kiemkrachtig.

Normaal zaai je tussen Januari en Maart dus ben je een half jaar te laat. Nu zaaien kan wel maar geeft geen bloei meer. Ook worden er geen nieuwe ogen meer gevormd voor het volgende jaar. De plant sterft einde seizoen boven de grond af en samen met het feit dat je geen nieuwe ogen hebt kun je dus stellen dat je de plant af kunt schrijven. Binnen aan de groei houden valt erg tegen maar is niet onmogelijk.


Hartelijk bedankt voor je heldere uitleg Carlo :)
Ik denk dat ik de zaden maar opberg tot volgend jaar, op bloei rekende ik sowieso niet meer, ik had ze misschien wel al willen zaaien en op zolder onder onze dakvensters laten overwinteren, zodat ik volgende lente met een voorsprong start... Maar als je zegt dat binnen overwinteren kan, maar niet makkelijk is, dan wacht ik liever 8-)
Bedankt! :thumb_up:
Exotica9300
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 29 jun 2017 17:41
0 bedankjes

Re: Canna's zaaien .. Nu nog of wachten tot volgend jaar ?

Berichtdoor Carlo op 24 jul 2017 00:24

Wanneer je ze in het voorjaar zaait heb je in korte tijd al snel grote planten die eind maart al buiten kunnen staan en nog hetzelfde seizoen zullen bloeien. :thumb_up:


Zaaien februari/maart op de vensterbank.

Pak een zaad met een tang beet en vijl of schuur tot je een klein beetje door de harde zaadwand heen bent en een klein beetje wit ziet.
Evt ook aan de andere kant van het zaad uitvoeren.
Dan 2a3 dagen weken in lauw water. Een oude thermoskan leent zich daar goed voor. Twee maal daags het water verversen.
Daarna zaaien in potgrond of cocopeat. Gebruik nieuwe potgrond uit de zak en voeg verder absoluut geen extra water toe.
Zaaibakken afdekken met folie of deksel zodat de grond niet uitdroogt. Niet in de felle zon zetten.
Op tijd de deksel verwijderen wanneer de plantjes beginnen te groeien. Begin mei mogen ze de volle grond in of eerder als het niet meer vriest.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron