Canna zaaien info

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hanscazan op 02 jan 2018 15:29

Net 3 zaden "geplopt" is al binnen 30 sec gelijk eruit gehaald en nu in glas water op de convector/radiator gezet :). And now we wait :), ben benieuwd of er idd een worteltje komt binnen de paar dagen.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hoekievld op 05 jan 2018 10:45

heb zo'n 30 zaden van de Canna brasiliensis met heet water overgoten, staan nu in de week met nitrozyme en worden morgen gezaaid, ben benieuwd of dit experiment werkt
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Carlo op 07 jan 2018 12:40

Ik heb nog wel mijn twijfels over wat voor effect het zeer hete water heeft wanneer het kapje eraf is geplopt en het in aanraking komt met het kiembeginsel. Zo snel mogelijk na het ploppen eruit scheppen dus.
Wat ik me nog wel afvraag is wat Lammert exact bedoelt met "Giet er bijna kokend water over"
Is dat "de zaden in een vergiet en dan heet water er over" of "de zaden in een bakje en dan heet water toevoegen"? Dat maakt nogal verschil natuurlijk.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hoekievld op 08 jan 2018 11:19

ik heb ze in een badje gelegd, water koker aan, even laten afkoelen en dan eroverheen gieten, heb het 1,5 minuut laten staan en toen in normale week gezet van lauw water voor 48 uur
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jan 2018 11:55

Met een nageltangetje lukt het ook, al moet je wel wat doorknijpen. Aan de zijkant de harde schil doorknippen tot je wat wit ziet. Dan een dag of twee wekem in lauw water.

Er zijn naar mijn weten geen zaden die zo makkelijk kiemen als Canna zaden (of je moet dan denken aan Washingtonia).

Binnen 2/3 dagen kiemen ze al, als je niet al te oude zaden hebt.

Ideale zaden voor je kinderen, om ze te introduceren in de Wondere Wereld van het plantenrijk. Jong begonnen, oud gedaan.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Lammert op 08 jan 2018 16:10

De kiemratio hangt nog steeds af van de versheid van de zaden Rob.
Verkreukelde zaden hebben minder kans dan zwarte gladde jongens
Bij mij heb ik BIJNA altijd 90% , plop. plop en als je goed luistert hoor je ze echt ploppen en na een paar dagen het worteltje. ;o)
suc6
Lammert
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 dec 2017 19:09
0 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Carlo op 08 jan 2018 19:15

Hier een klein testje gedaan van 2 soorten ieder 5 zaden. Zelfs na 10 minuten in kokend water gebeurde er helemaal niets. :cry:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hanscazan op 08 jan 2018 21:00

Carlo, buitenschil schuurt in rond het puntje waar het zaai normaal vast zit
, is geen mais he :) :D
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hoekievld op 17 jan 2018 10:49

De eerste 5 zaden zijn al aan het kiemen...ik denk dat dit mijn nieuwe methode word om Canna's te zaaien. :D :D

hoekievld schreef:heb zo'n 30 zaden van de Canna brasiliensis met heet water overgoten, staan nu in de week met nitrozyme en worden morgen gezaaid, ben benieuwd of dit experiment werkt
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Carlo op 17 jan 2018 19:03

Hier zonder nitrozyme geweekt en ook al de eerste kiemers. Ik geloof niet zo in die nitrozyme als ik eerlijk ben. Weinig zaden die hier niet boven komen zonder dat spul. Ik heb het wel gewoon liggen overigens maar heb meer gevoel bij wat warmte en vocht om de kiemen eruit te krijgen. Ik gebruik het dus af en toe wel want baat het niet dan schaad het niet en weggooien is ook zonde.
De schil laten barsten met de heetwater methode is hier inmiddels ook onder de knie. De heel kleine zaadjes krakken onmiddellijk bij aanraking met heet water, de grote of oudere een stuk langzamer of niet hoorbaar/zichtbaar.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten