Canna zaaien info

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Canna zaaien info

Berichtdoor Den Dave op 18 aug 2017 23:05

Ik heb 2 Canna zaadjes gezaaid als test zodat ik volgend jaar niet voor verrassing ga staan. En het is mislukt :(. Ik doe ze schuren dan weken tot ik een worteltje zie. Dan zaai en stek grond die ik eerst even in de microgolf gedaan had om steriel te maken en dan 1 x plantenspuitnevel met plastiek erover. En het lukte me goed tot de Canna kwam piepen en toen moet ik iets verkeerd gedaan hebben. Ik deed het plastieken eraf en deed smorgens eens nevelen maar s'avonds leek de grond al weer redelijk droog (raam op zuidkant) dus deed ik nog eens 1xplantenspuitnevel. Tot ik opeens zag dat die bruin werd en ik dacht dat de grond te droog was. Dus ik deed een klein dopje water erbij en zette em aan de noordkant. En daar werd die nog bruiner -.- . Ma hij heeft nog een beetje groen dus misschien red die het nog. Maar de 2de Canna had ik op mijn kamer gezet met alleen avond zon. Toen die kwam piepen dacht ik oh nu mag er beetje water bij. Ik spoot 1x met plantenspuit. En nu ook bruin en waarschijnlijk rot. Nu is mijn vraag wat is jullie manier om succesvol cannas te zaaien en graag in details zoals zolang geen water of zoveel water met gieter wanneer verpotten welke grond, enz...Ik heb er weer 5 geveild en laten weken om opnieuw te testen. Hopen dat het me nu wel gaat lukken :D
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hanscazan op 18 aug 2017 23:57

Dave, ik ben ook net begonnen met Canna's te zaaien.
FF googlen canna zaaien en je krijgt alle linken die naar palmvrienden verwijzen.
Hier alvast een voorschotjes ;)
viewtopic.php?f=35&t=6251

viewtopic.php?f=35&t=10245
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Den Dave op 19 aug 2017 05:38

Ik heb ook eerst hier veel gelezen want door deze forum is het mij gelukt om de Canna tot kiemen te krijgen maar wat er daarna moet gebeuren word niet veel over gezegt. Want ik doe dan pas ergens iets verkeerd. Ik geef volgens mij te veel/weinig water ergens dus wou ik graag weten hoe anderen het doen eens ze gekiemd zijn. :)
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hanscazan op 19 aug 2017 13:46

Ik denk dan dat je het moet zoeken in het tijdsframe waarin je gaat zaaien als je geen gecontroleerd ruimte hebt voor extra licht.
Deze meesten hier gaan pas zaaien als de dagen weer langer worden ipv het licht gaat afnemen. Maw zaai je ze in Januari/febr kan je ze na 2 maanden buiten zetten en ik begrijp dat je bij een goede lente zomer je ze ook hetzelfde jaar aan het bloeien krijgt.
Het is en blijft een mooi spel dat zaaien en kijken/zoeken naar de beste omstandigheden.
Suc6, ik zal mijn bevindingen ook melden, heb wel een 2e serie idd klaarliggen om pas Jan te zaaien, deze serie is om te oefenen :)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Carlo op 19 aug 2017 20:01

Bij gebruik van nieuwe potgrond en een deksel moet je zeker geen vocht meer toevoegen. Doe je dat wel dan gaat de kiem rotten en dus dood. Veel te nat.

Het beste zorg je dat er een paar cm vrij is tussen grond en deksel zodat de zaailing iets groter wordt voor de deksel eraf gaat. Niet gelijk de deksel eraf maar steeds een beetje verder open schuiven.

Ook na kieming zeker niet in de volle zon zetten, een lichte plaats is voldoende.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hanscazan op 19 aug 2017 22:16

En bedankt voor de extra toevoeging Carlo ;) . Dus nu kiemen en al opkweken heeft wel levensvatbaatheid? Grazie!
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Den Dave op 19 aug 2017 23:49

Mercie Carlo! Ik heb ondertussen ook een autobewatering kweekbakje besteld via tuinadvies. Eens kijken of het me zo beter gaat lukken. Ik gok ook dat ik misschien de plastiek folie te vlug heb afgedaan. Maar vanaf wanneer is het de eerste keer dat ik mag water geven bij nieuwe potgrond?
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Carlo op 20 aug 2017 11:02

Dat doe je pas wanneer de zaailingen bijna tegen het deksel groeien en deze daarom verwijderd wordt. Zaaien doe je wel het best in jan/feb.
Zaaien en vervolgens de jonge plantjes de winter doortrekken zal niet zo gemakkelijk zijn maar het kan wel op een hele lichte plaats. Te donker en de planten strekken te veel en zullen omvallen.
Het heeft echter erg weinig zin om nu te zaaien en al de moeite te doen. Gewoon een paar maandjes wachten.

Hier nog eens de zaaihandleiding die ik de mensen altijd meegeef wanneer ze cannazaden bij me afnemen.



Zaaien februari/maart op de vensterbank.

Pak een zaad met een tang beet en vijl of schuur tot je een klein beetje door de harde zaadwand heen bent en een klein beetje wit ziet.
Evt ook aan de andere kant van het zaad uitvoeren.
Dan 2a3 dagen weken in lauw water. Een oude thermoskan leent zich daar goed voor. Twee maal daags het water verversen.
Daarna zaaien in cocospeat. Gebruik nieuwe potgrond uit de zak en voeg verder absoluut geen extra water toe in de komende weken.
Zaaibakken afdekken met folie of deksel zodat de grond niet uitdroogt. Niet in de felle zon zetten.
Op een warmtemat heb je binnen een week al kiemers maar is niet noodzakelijk.
Op tijd de deksel verwijderen wanneer de plantjes beginnen te groeien. Na half mei mogen ze de volle grond in. Einde seizoen de knollen voorzichtig uitgraven en koel en vorstvrij bewaren.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor hanscazan op 20 aug 2017 12:38

En een bedankje van mij Carlo :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Canna zaaien info

Berichtdoor Den Dave op 20 aug 2017 22:55

Dat was de informatie dat ik moest hebben! Bedankt Carlo!
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten