Wat te doen met surplus?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Wat te doen met surplus?

Berichtdoor Palmpadre op 03 dec 2017 23:56

Ok, ik heb sinds dit jaar het zaaivirus te pakken en ben hard aan de slag gegaan om zoveel mogelijk winterharde palmen en bananen te kweken. Aangezien ik niet een megahuis heb, loop ik er tegen aan dat ik stiekem veeeeeel te veel gekweekt heb. Daarom mijn vraag, wat doen jullie met je teveel aan plantjes? Geef je die weg? Kunnen "palmleken" dat aan, of gaan ze altijd dood? Marktplaats? Wat is een goede bestemming? :mrgreen:
Palmpadre
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 21 jul 2017 22:24
0 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor derfske op 04 dec 2017 01:12

zet ze dan ergens in de natuur uit :lol: ik denk als je wat leuke soortjes hebt kan je wel wat mensen tevreden maken hier op het forum bij aangeboden. en anders op marktplaats ja

ik heb het zelfde.. alleen heb ik tot nu toe wel nog plek daar voor haha :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor Rob op 04 dec 2017 01:53

Aanbieden in "aangeboden" is een redelijk begin.
Ik vond zelf altijd de periodes rondom de palmvrienden events/uitstappen erg interessant om te kopen en verkopen.

Vermeld vooral bij je lijstje: prijs, locatie en afhaal/verzend opties. Foto helpt maar is niet noodzakelijk - iedereen weet bijv wel hoe een washy zaailing eruit ziet...
Mijn credo is overigens altijd te werken aan redelijke prijzen - het blijft een hobby.
Mensen die menen een salaris bij elkaar te kweken laat ik links liggen,
Sommige soorten zijn absoluut redelijk waardevol/schaars, maar om bijv 10 euro te vragen voor een palmzaailing met 1 blaadje blaadjes is veelal redelijk belachelijk.
Zoek in elke geval even goed uit hoe duur zon zaailing gemiddeld op het net is. Meestal pak ik een prijs daar stevig onder om maar zoveel mogelijk mensen blij te kunnen maken, en de handel snel te verplaatsen.

Vwb verzenden/afhalen: het is aan jou, maar ik ben geen fan van bare root verzenden. Het levert in de helft van de gevallen klachten en een pak gezeik op van de koper door teleurstellende resultaten. Beter afhalen of naar PV events meenemen.

Dan nog dit: ik raad je aan geen zaken te doen op Marktplaats. Zonder anderen te kort te doen, maar ik ben helemaal klaar met de gemiddelde manier van denken op MP (zowel aanbieders als kopers overigens).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 dec 2017 09:30

- de prijs van zeldzame zaden is astronomisch hoog

- van een batch palm- of cycaszaden komt soms 0% op, vaak minder dan de helft, heb je geluk iets meer dan de helft. Prijs per zaad bij Cycaden varieert van €6 tot €20 en meer. Ieder jaar zie je de prijs van zaden stijgen

- zo moet je vaak het 3 of 4 voudige rekenen van de prijs van het zaad om de prijs van een batch er uit te halen

- palmzaden laten kiemen is een erg moeilijk en secuur werkje (behalve dan voor die palmen die makkelijk kiemen maar die iedereen toch al heeft en niemand als zaailing koopt, zoals Washy's en Trachy's)

- de meeste palmen groeien erg langzaam; om een zaailing te hebben die groot genoeg is om te verkopen ben je vaak al meer dan een jaar of twee jaar verder; al die tijd moeten de zaailingen gehuisvest en verzorgd worden en dat kost geld

- het is erg moeilijk om aan zaden te komen van minder gangbare soorten; verkopers weten dat en drijven de prijs daarom op: schaarste creëert prijsverhoging;

- de zoektocht naar goede, minder gangbare zaden is tijdrovend

- zaden moeten vaak uit verre oorden komen; vaak betaal voor de verzendkosten tussen de €10 en €20 voor een batch zaden. Dat bepaalt allemaal de uiteindelijke prijs van de zaailing

- Marktplaats is gratis; andere sites rekenen vaak een percentage kosten als je iets wilt verkopen; ook met het gebruik van Paypal zijn kosten verbonden; dat vindt allemaal zijn weerslag in de uiteindelijke prijs van een plantje dat je online koopt

Kortom: zo komt het dat je vaak €10 betaalt voor een zaailing of meer. Ook met die prijzen draai je als verkoper soms maar net quite. Vaak lijd je verlies. Zie daarom kweken als een hobby, want van zaailingen zul je nooit rijk worden. Alleen van erg grote planten die je voor honderden euri's kunt verkopen. Maar ja, die zijn soms een halve eeuw oud.... Dan betaal je ook voor de verzorging en het opkweken.

Mijn tip: richt je op minder gangbare soorten. Washy's en Trachy's kun je beter weggeven. Die raak je aan de straatstenen niet kwijt. Heb je lol in opkweken van exoten en heb je groene vingers dan kun je soms quite spelen, meestal verlies draaien of soms wat winst boeken.

Je moet er passie voor hebben. Voor het geld moet je het niet doen. Dan wordt het een teleurstelling. Ik zou als ondernemer nooit in de plantenbusiness gaan. Daar kun je je kinderen niet van voeden.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor Eduard op 04 dec 2017 11:37

Gouden HandPalm schreef:-
Mijn tip: richt je op minder gangbare soorten. Washy's en Trachy's kun je beter weggeven. Die raak je aan de straatstenen niet kwijt. Heb je lol in opkweken van exoten en heb je groene vingers dan kun je soms quite spelen, meestal verlies draaien of soms wat winst boeken.

Je moet er passie voor hebben. Voor het geld moet je het niet doen. Dan wordt het een teleurstelling. Ik zou als ondernemer nooit in de plantenbusiness gaan. Daar kun je je kinderen niet van voeden.


En zo is dat helemaal :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor Palmpadre op 05 dec 2017 00:09

Oh wow, dank jullie wel voor de reacties! Ik wil er geen geld mee verdienen hoor, dat hoeft niet, het is hobby, maar wil natuurlijk wel dat ze goed terecht komen. Ben op het moment trachy's, maar ook een boel andere bijzondere soorten aan het kweken en dat gaat best goed. Erg leuk om te doen!
Ik denk dat het tijd wordt om volgend jaar naar een beurs te gaan en op het forum eens wat aan te bieden. Als ik ze weggeef aan vrienden ben ik dan weer bang dat ik mensen dwing om te zorgen voor de planten en dat ze snel dood gaan. De meeste palmen moeten toch naar binnen in de winter. Maar goed, misschien ben ik op het moment wel iets te enthousiast te werk gegaan. Zit nu toch op zo'n 250 zaailingen... (a)
Palmpadre
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 21 jul 2017 22:24
0 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor draco op 05 dec 2017 14:39

Gouden HandPalm schreef:- de prijs van zeldzame zaden is astronomisch hoog

- het is erg moeilijk om aan zaden te komen van minder gangbare soorten; verkopers weten dat en drijven de prijs daarom op: schaarste creëert prijsverhoging;


Schaarste trekt ook de aandacht want we willen allemaal graag iets bijzonders en de vraag schept het aanbod. Het opkweken van zeldzame planten uit zaad draagt niet bij aan het soortbehoud, integendeel. Ik wil mezelf niet Roomser voordoen dan de paus, maar kijk soms wel met enige schaamte terug op de episode dat ik nog actief op jacht was naar bijzondere en zeldzame plantensoorten. Enige tijd geleden was de palm Sabinaria magnifica een hype op dit forum. Voor de liefhebber Palmeperpaket verkoopt zaailingen voor € 200 per stuk. Hoe het ondertussen deze soort is vergaan bij de toenmalige bezitters, is buiten beeld gebleven. We rapporteren liever over onze successen dan over de mislukkingen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor Mainfield2017 op 05 dec 2017 15:35

Heb je ook trachy,s fortunei,s ik heb nu 4 verschilende fortunei,s bij verchillende leveranciers gekocht en vind fasinerend om te zien dat ze toch alle 4 verschillen kwa kleur terwijl de lengte en de leeftijd +_ van deze palmen allemaal hetzelfde zijn , dit kan natuurlijk door verschillende voeding potgrond enz enz komen ,
Mischien hebben jullie hier meer info over?
Fryslân exoot
Winter 2016~2017 -9
Winter 2017~2018 -7
Winter 2018~2019 -10 (2 ijsdagen)
Winter 2019~2020 -3 ( 0 ijsdagen)
Winter 2020~2021 -13 (8 aaneengesloten ijsdagen met max - 6)
Mainfield2017
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 05 nov 2017 22:19
33 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor Peter_B op 05 dec 2017 16:30

Welke soorten heb je allemaal staan?
Als er iets speciaals bij zit heb ik altijd wel interesse
most of the time i'm drunk because than the world is a better place
Peter_B
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 jul 2016 10:17
5 bedankjes

Re: Wat te doen met surplus?

Berichtdoor comp op 05 dec 2017 17:00

Hier ook interesse :o
comp
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 dec 2016 21:22
Woonplaats: Limburg
6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten