Lupine

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Lupine

Berichtdoor Exotic op 08 jul 2018 03:27

Beste lezer, is het mogelijk om in de tropen lupine te zaaien en te laten bloeien ?
Exotic
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 jul 2018 03:20
0 bedankjes

Re: Lupine

Berichtdoor Hansvdb op 08 jul 2018 09:14

Gewoon proberen zou ik zeggen. Ze zullen zeker wel ontkiemen en gaan groeien.

Het probleem in de tropen voor planten uit gematigde streken is dat de verhouding temperatuur / hoeveelheid licht niet klopt. Gezien de tropische temperaturen is de hoeveelheid licht die een plant uit een gematigd klimaat daar ontvangt te weinig. Dat klinkt wat vreemd omdat de zon in de tropen veel feller is dan in gematigde streken, maar toch is dat zo.
In Nederland kan het in de zomer ook 30 graden worden maar het is dan wel 18 uur licht per dag en in de nacht koelt het meestal wel af. Gematigde planten zullen in de tropen iel gaan groeien zoals buitenplanten die binnen staan.

In Suriname heb ik bij het proefstation voor de landbouw wel eens een kas met air-conditioning gezien waar in men aardbeien heeft geprobeerd te kweken. Mislukking uiteraard, alleen al vanwege het energieverbruik.
Je leest wel eens over mensen in de tropen die aardbeien proberen te kweken, maar zonder veel succes. Als ik het zou moeten proberen zou ik ze in de avonduren bijlichten met een LED kweeklamp en ze in de nacht in de koelkast zetten. Verder zou ik een doordragend soort zoals Elan proberen die je kunt zaaien.

Lupinen zijn planten die uit mediterrane streken komen, gewend aan hogere temperaturen, dus misschien lukt het wel om aardige planten te kweken. Het is wel zo dat lupine cultivars ontwikkeld zijn in gematigde klimaten, wellicht maakt het ras nog wat uit. Maar, zoals gezegd, gewoon proberen en dan zie je het vanzelf wel.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Lupine

Berichtdoor Greener op 08 jul 2018 10:24

Er bestaan gewoon goede aardbeien die zelfs uit Zuid Amerika komen.
Een ras als Elan is dan ook geheel ongeschikt om daar te planten.

Er zijn zeer goede resultaten te behalen met Fragaria chiloensis 'Lucida perfecta'.
Probleem met deze is dat je hem zelden raszuiver kan vinden.
De Lucida Perfecta maakt een gigantisch lang wortelgestel aan tegen de droogte.
Water heeft zij ook veel minder nodig dan de andere familieleden.

Ondanks dat het een Chiloensis is maakt ze nog aardig grote vruchten.
Niet de mooiste maar de smaak is zeer zeker erg goed te noemen.
Iets minder zoet dan we gewend zijn maar een veel diepere aardbeismaak.

Mocht je het ooit eens willen proberen dan kan ik een raszuivere stek voor je achterhouden.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Lupine

Berichtdoor Greener op 08 jul 2018 10:25

Wow,

Lezen is ook een vak :D
Ja, ik denk dat een Lupine in bloei krijgen in die contreien moet lukken.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten