verspenen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

verspenen

Berichtdoor janwoort op 08 dec 2018 10:25

Hallo,

Ben pas begonnen met zaaien van palmen,

Phoenix roebelenii,

Beaucarnea recurvata,

Nu vraag ik mij af als zaad ontkiemd is wanneer verspenen,op garden palm lees ik gelijk na ontkiemen, en bij palmvrienden na ongeveer jaar als 1 of 2 blaadjes zijn verschenen,
Heb zaadjes in bakjes van 6 cm hoog staan afgedekt met deksel.

Jan w
janwoort
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 nov 2018 08:14
0 bedankjes

Re: verspenen

Berichtdoor Rob op 08 dec 2018 15:13

Welkom Jan!

Hangt er een beetje vanaf Jan. In principe kan allebei.
Sommige soorten houden helemaal niet van verpotten of verspenen (Hyphaene, Bismarkia, Johannesteijsmannia), en die zaai ik meestal per stuk direct in grotere potten.
Andere soorten maken >20 cm diepe wortels - als je er te lang mee wacht dan word het een zootje, en sommige soorten geven het dan gewoonweg op Ik heb het met Bismarkia gehad - de potjes waren maar 10 cm diep, en het ging faliekant mis.
Wat ook nog van belang is, is je medium: zaai je in cocos fiber of een ander esteriel medium, dan zit daar nul voeding in, en dat betekent direct dat de zaden binnen enkele maanden door de voeding uit de zaad zelf heen zijn, en ze iets ander nodig hebben
Voor de rest hangt het van de aantallen af; Als je 100 zaden in een bakje hebt liggen en je treft het met 80% kieming, dan kan het wel eens lastig worden om later te verspenen.
Een laatste ding: afhankleijk van standplaats: ik prefereer meestal eind van de winter om te verpotten - dan neemt de lichtintensiteit weer toe, en er is toch geen kl*te te doen.
In de praktijk zaai ik vaak laat voorjaar tot mid zomer, en wacht ik hier meestal tot een heel bladpaar zichtbaar is, de scheuten te hoog worden, of de bak met zaailingen te vol word. eea betekent meestal dat binnen enkele maanden na kieming er wel verpot word.

Met roebelenii kun je wel even wachten - ze is goed bestand tegen verpotten, maakt geen heel woeste wortels en ik vind de eerst bladeren erg teer, waardoor ik liever iets langer wacht.
Beaucarnea is geen palm, maar ik vermoed dta dezelfde regels min of meer wel aangehouden kunnen worden.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten