Groeilampen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Groeilampen

Berichtdoor Hansvdb op 17 dec 2018 19:30

@ Bonne: Die lampen met en hoge Kelvinwaarde worden inderdaad veel aanbevolen voor het belichten van planten. Of die gele lamp met lage Kelvinwaarde echt nodig is weet ik niet. Zoals ik schreef bevorderd blauw licht een compacte groei en dat is wat je wilt in huis.

daglichtTL.jpg
daglichtTL.jpg (12.53 KiB) 2579 keer bekeken

In deze grafiek zie je dat een daglichtlamp ook licht in het rode spectrum geeft. Dat zou genoeg moeten zijn, maar het is natuurlijk niet zo gezellig in huis.

Het warmere licht heet bevorderlijk te zijn voor de bloei en aangezien iedere bananenkweker dat wil kan het misschien bevorderlijk zijn.
Wietkwekers gebruiken koud licht voor de groei en warmer licht voor de bloei. Sommige ledlampen hebben daartoe de mogelijkheid om te schakelen van koel naar warm licht.
In de zomer lijken mij bananen het buiten toch beter naar de zin te hebben. In ieder geval minder kans op spint.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Groeilampen

Berichtdoor Niels op 17 dec 2018 19:44

Ik vind die led panelen wel mooi, maar ben wel huiverig om een apparaat van de postchinees op het stopcontact te hebben aangesloten terwijl ik van huis ben.

In de winkel zijn ze te duur, helemaal als 1 van de ledjes kapot gaat en het hele ding niks meer doet.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Groeilampen

Berichtdoor Niels op 17 dec 2018 19:50

Met de Ikea led lampjes heb ik wel een leuke stekjes babykamer verlicht

Afbeelding
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Groeilampen

Berichtdoor ikzelf1955 op 17 dec 2018 19:53

Dan nog even de hoeveelheid licht/lux en energieverbruik per lamp afwegen in combinatie met de prijs.
Dan heb je de philips TL 82/83 koelwit of de 92/93 serie warmwit als goedkoopste en vervangbaar.
ikzelf1955
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 05 jan 2011 03:45
18 bedankjes

Re: Groeilampen

Berichtdoor Niels op 17 dec 2018 20:08

ikzelf1955 schreef:Dan nog even de hoeveelheid licht/lux en energieverbruik per lamp afwegen in combinatie met de prijs.
Dan heb je de philips TL 82/83 koelwit of de 92/93 serie warmwit als goedkoopste en vervangbaar.


Ja, maar dan wel de lichthoeveelheid die je planten echt bereikt. TL/CFL geeft geen gericht licht terwijl led dat wel doet.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Groeilampen

Berichtdoor Bonne op 17 dec 2018 21:35

Hansvdb, ben nu een maand bezig met alleen 6500k en groei is weer opgestart. Nu ben ik aan het onderzoeken wat een combi gaat doen met blauw en rood. Dus lengte groei met compacte groei wat jij zei?
Tijd gaat het leren en zal zeker weer een update geven :thumb_up:
Heb een hoog plafond waarbij lengte groei niet meteen een probleem is :)

Van de grow shop waar ik deze lampen heb gehaald, hebben een Bananenplant onder alleen rood licht staan (1×250w). En hebben jaarlijks bananen.
Dus ben benieuwd :D
Is iid wel gezelliger thuis met rood erbij :happy_thai:
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten