Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Kelvin Cooke op 14 jan 2019 17:40

Na een zeer lange tijd weg te zijn geweest van het forum en helaas in tussentijd zeer veel planten te zijn kwijtgeraakt (door verschillende omstandigheden). Ben ik toch maar weer de hobby aan het oppakken.

Zoals de titel zegt ben ik maar lekker makkelijk begonnen met deze 2 soorten, ze liggen nu in een ziplock zak en zijn daar 2 weken geleden na een paar dagen in water te hebben gelegen ingegaan. De Lychee zijn alle 8 gekiemt en hebben wortels van een kleine cm(ik wacht tot een cm of 2 a 3 alvorens ik ze oppot) en de dadels laten nog even op zich wachten. Maar na eerdere ervaringen weet ik dat dit ook niet meer zo heel lang zal gaan duren!

Ik hoop dat ik hier een leuk zaaiverslag van kan maken!

Ik heb in totaal 8 Lychee gezaaid en 50 dadels (mochten ze het goed gaan doen en je woont in omgeving haarlem of bent er toevallig in de buurt, dan mag je er tegen die tijd wel wat komen ophalen ;) ).
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Hansvdb op 16 jan 2019 19:24

Het zaaien van Litchi is niet zo'n probleem, ze ontkiemen bijna altijd allemaal. Het probleem is het opkweken. De eerste jaren zit er vrijwel geen groei in en daarna gaat het nog steeds oneindig traag. Litchi vraagt om een hoge luchtvochtigheid, constant vochtig substraat en aangename temperaturen. In Nederland zijn ze niet tevreden. Het is niet te vermijden dat de bladeren dorre randen krijgen en vrij snel afvallen.
Ook zijn ze erg gevoelig voor spint. De remedie is regelmatig sproeien (elke dag), en dan nog schiet het niet op. Onderstaand een foto van twee stuks in één pot op hydrocultuur. De planten zijn twaalf jaar oud en en ongeveer zestig centimeter hoog. De stam is erg slap en moet met een stokje overeind gehouden worden.

Foto0001.jpg
Foto0001.jpg (263.75 KiB) 4238 keer bekeken

Niettemin wens ik je succes met je dadels en litchi, maar ik vrees dat het verslag over de vorderingen een meerjarengeschiedenis gaat worden. Maar ach, als je het leuk vindt dan geeft dat niet. Succes!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Kelvin Cooke op 17 jan 2019 10:26

Bedankt! Ik haal best veel plezier uit de planten opkweken dus dat komt wel goed, met beiden soorten wel wat ervaring maar mijn litchi's zijn helaas nooit voorbij de 2 jaar gekomen. Inderdaad vaak de uitdroging en dood blad waarna de rest van de plant het ook begeeft. Slappe stam heb ik echter nog nooit gehad!

Hoe hou jij die van jou in leven, besproei je ze vaak?
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Hansvdb op 17 jan 2019 18:13

Ik heb het altijd leuk gevonden om pitten van vooral exotisch fruit te zaaien. Litchi was daar een van. Tot vorig jaar hebben ze in aarde gestaan in een pot. In de zomer in een kas, in de winter in een kamer voor het raam bij ongeveer 15C. Ze schijnen behoorlijk lage temperaturen te kunnen verdragen.
Vorig jaar heb ik ze op hydro gezet in kleikorrels die eigenlijk bedoeld zijn voor de kattenbak (Tom Poes, Foetsie Ba). Dat is ongeveer hetzelfde als Seramis, maar dat kost ruim 1 euro/liter en bij Jumbo koop je 20 liter Tom poes korrels voor iets meer dan 4 euro, dus 0,21 euro/liter. Die zijn veel grover dan Seramis, maar ik denk dat het alleen maar beter is.
Verplanten van aarde naar kleikorrels gaat heel makkelijk. Je hoeft niet, zoals bij traditionele hydrocultuur, de wortels helemaal schoon te wassen en de planten gaan heel snel weer aan de groei.
Sindsdien zijn de Litchi planten behoorlijk gegroeid. Ik benevel ze elke dag, ook nu ze binnen staan.

De Tom Poes kleikorrels zijn een heel goed substraat voor planten die gevoelig zijn voor wortelrot. Ze houden goed vocht vast en zijn goed zuurstof doorlatend. Je kunt je planten rustig in een laagje water laten staan zonder dat de wortels gaan rotten. Al mijn citrusboompjes staan bijvoorbeeld in Tom Poes korrels, maar ook Mango, Synsepalum, Plumeria en Adenium.
Bij toeval ontdekte ik dat de korrels sterk ijzerhoudend zijn, ze bleven aan een magneet hangen. Goed voor citrus! Goede groei en bloei, geen vergelende bladeren door ijzergebrek (chlorose).

De Litchi van de foto staat in een vijvermandje gevuld met Tom poes korrels. Vijvermandjes zitten vol met gaten, daardoor kan er van alle kanten zuurstof bij de wortels komen.
Tussen de onderkant van het mandje en de bodem van de sierpot is ongeveer 5 cm ruimte, die is gevuld met water met voeding. In de zomer Peters Professional 20/20/20. In het water hangt een strook vilt (ondertapijt) die water opzuigt naar de kleikorrels, dus altijd vochtig, daar houden planten van. Een hydro niveaumeter geeft aan of er bijgevuld moet worden.
Aan het einde van de zomer kun je het substraat met lauw water doorspoelen om opgehoopte zouten en afvalstoffen te verwijderen.

Tegenwoordig kun je zulke systemen kopen, bij het programma Tuinruimers wordt er wel eens mee gedemonstreerd. In die potten zit grond, maar je kunt er natuurlijk ook kleikorrels in doen. Potgrond is rommel tegenwoordig.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Kelvin Cooke op 19 jan 2019 10:46

Zo te horen heb je het meeste op hydrocultuur staan?!?

De lychee zijn opgepot, deze hadden een wortel van een 2 a 3 cm.

De dadels zijn nu hun bekende naveltjes aan het krijgen waar straks de wortel doorheen gaat drukken, nog een paar dagen en deze mogen ook opgepot gaan worden.

Aangezien de dadels wat diepere potten willen ben ik een beetje gaan knutselen. Ik heb 2 P9 potjes ondersteboven op elkaar gelijmd en van 1 de bodem eruit gehaald. Nu heb ik dus een stapeltje diepe P9 staan waarvan ze straks mooi weg gezet kunnen worden in zo'n kweek krat voor 24 stuks.
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Hansvdb op 19 jan 2019 18:29

Je houdt wel van knutselen merk ik. Tot voor kort verkocht Intratuin vaste planten en heesters in hoge smalle potten. Die zouden heel geschikt zijn geweest voor palmen. Zelf heb ik er een heleboel verzameld en ik gebruik ze voor zaailingen. De grotere maat voor rozen en voor wortelen (groente). In één pot is de opbrengst genoeg voor een maaltijd van twee personen. Hier onder een foto van de kleine en de grote pot, naast een P9 potje. (Ik had ze wel even schoon kunnen maken zie ik)

Foto0002.jpg
Foto0002.jpg (196.76 KiB) 4151 keer bekeken


Inderdaad staan de planten waar ik waarde aan hecht, vooral de exotische, op hydrocultuur. Ook planten waarvan ik weet dat ze gevoelig zijn voor teveel water geven zet ik in de kleikorrels, minder kans op dood door overwateren.
Hier onder een paar voorbeelden:

Foto0003.jpg
Foto0003.jpg (195.08 KiB) 4151 keer bekeken

Deze Citrusplant heb ik ongeveer 12 jaar geleden eens gekocht bij Blokker. De vruchten zijn zuur met een mandarijn aroma. Je ziet, hij ziet er gezond uit en draagt volop vrucht.

De volgende plant is een Ixora zaailing. Die heb ik wel eens eerder gehad en ze hebben ook gebloeid maar uiteindelijk zijn ze dood gegaan. Deze heeft nog niet gebloeid en ik wil hem graag houden, dus in de kleikorrels.

Foto0004.jpg
Foto0004.jpg (163.63 KiB) 4151 keer bekeken


Aanvankelijk groeide hij in zo'n klein smal potje zoals boven te zien is. In het voorjaar heb ik hem verplant in een grotere pot, in grond, maar toen begon hij te kwijnen. Ik heb hem uit de potgrond gehaald en in de kleikorrels gezet en sindsdien is hij goed gaan groeien. De top was weggekwijnd, dus die heb ik verwijderd, vandaar de drie takken. Die zijn het afgelopen jaar gegroeid.

Kweken in kleikorrels klinkt misschien onnatuurlijk, maar wat hebben planten nodig? Licht, voeding, water, en zuurstof. Of ze nu in zand klei, turf of steenwol groeien, dat maakt niet uit, als ze maar krijgen wat ze nodig hebben. Een goed doorlatend groeimedium en de juiste voedingsstoffen biedt ze dat en die kattenbakkorrels zijn uitermate geschikt en nog vrij goedkoop ook.
Je kunt ze ook in de tuin of in potgrond verwerken om de grond beter watervasthoudend en doorlaatbaar te maken. Op de verpakking wordt zelfs aanbevolen om ze na gebruik (door de kat) in de tuin te gooien.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Kelvin Cooke op 19 jan 2019 20:16

Je planten zien er inderdaad tevreden uit! Gaat denk ik dan alleen veel tijd inzitten qua de hoeveelheid voeding die de planten nodig hebben?

Ik ga er zelf ook even over nadenken en de Lychee misschien 50/50 hydro en de andere helft in grond. Ben benieuwd of er nog wat verschil tussen gaat zitten

Ja opzich houd ik wel van wat knutselwerk, in dit geval was het meer bedoeld om ze gewoon netjes in een kratje weg te kunnen zetten en qua breedte en diepte komt het ook wel mooi uit als ik zo de meest gebruikte potjes voorbij zie komen.

Afbeelding
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Hansvdb op 20 jan 2019 17:30

Potjes aan elkaar plakken werkt misschien wel, maar het lijkt mij een heel gedoe en als je wilt verpotten dan moet je de potcombinatie slopen.

Voeding voor hydrocultuur is helemaal geen gedoe. Ik gebruik Peters Professional voeding die wordt geleverd in zakken van 15 kg. Het is verkrijgbaar in verschillende formules voor verschillende toepassingen. Het is een 100% oplosbare voeding en bestaat voor ongeveer 60% uit opneembare voeding.

Een goed bruikbare voeding voor algemene doeleinden is de formule 20-20-20 + sporenelementen . Een zak van 15 kg kost ongeveer 118 euro. Dat lijkt veel, maar een literfles Pokon of Substral kost iets van 6 euro. Daar zit ongeveer 150 gram nuttige voeding in, de rest is water. Met een zak van 15 kg PP zit 12kg nuttige voeding, daarmee kun je dus het equivalent van 80 liter Pokon of Substral maken.
Als je veel planten hebt is een zak van 15kg heel economisch. Ik doe er jaren mee. Als je minder hebt dan kun je potten met 1kg of 500gram kopen, maar dan is het per kg wel duurder.

Een nadeel van een grootverpakking is wel dat het hard kan worden omdat het hygroscopisch is. Vooral formules met veel stikstof hebben daar last van. Eens kwam ik terug van fanmiliebezoek en toen zag ik een aluminium expeditiekist op de stoep staan. Die zijn luchtdicht af te sluiten en daar bewaar ik nu mijn voeding in.

Wat ik doe voor gebruik is het volgende: Ik los 750 gram PP op in 5 liter water. Dat bewaar ik in lege wasverzachter flessen. Als ik de planten water ga geven dan doe ik één maatbekertje (ongeveer 20cc) voeding in 10 liter water. Net zo simpel dus als Pokon of Substral. Daarmee begiet ik de planten bij elke gietbeurt.
Meestal hoef ik maar éénmaal per jaar een nieuwe voedingsoplossing te maken.

Afhankelijk van de tijd van het jaar kun je de dosering verlagen, bijvoorbeeld naar de herfst toe als er minder groei is.
In sommige formules van PP zit magnesium, maar in 20-20-20 niet. Je kunt dat ondervangen door extra magnesiumsulfaat toe te voegen, maar je kunt ook leidingwater gebruiken. Daar zit magnesiumsulfaat in, en je hebt gelijk de juiste pH.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Kelvin Cooke op 20 jan 2019 17:43

Ik ga er eens naar kijken, bedankt voor de veelvoudige informatie!

Je knikt het bovenste potje los en schuift hem omhoog, geen ingewikkeld gedoe :P. Heb het vaker gebruikt voor diep wortelende planten.

De eerste 12 dadels zijn nu opgepot, deze hadden overnacht wortels aangemaakt waarvan een aantal een cm of 3, gisteren was er nog geen worteltje te bekennen..... snelle jongens ;)
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes

Re: Phoenix dactylifera & Litchi chinensis

Berichtdoor Kelvin Cooke op 04 feb 2019 01:14

De P.dactylifera zijn ook opgepot, een aantal hadden meerdere wortels vanaf het begin. Dat is niets iets wat ik eerder heb meegemaakt, maakt dat nog een verschil?
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten