Baobab (Adansonia digitata) - zaailingen sterven

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Baobab (Adansonia digitata) - zaailingen sterven

Berichtdoor architeuthis op 14 apr 2019 18:43

Hallo,

Ik heb drie Baobab (Adansonia digitata) zaden succesvol laten ontkiemen. Helaas stierven ze alle drie heel snel. In elk geval kwam er een wortel uit het zaadje, maar leek het alsof het blad niet uit het zaadje kon geraken. Ik weet niet of dit daadwerkelijk het geval is, misschien sterft het plantje al voordat het blad een kans krijgt om uit het zaad te komen. Zo ziet het laatste experiment er uit: https://imgur.com/a/4ezQpUx

De eerste zaadjes heb ik in de zomer van 2018 geprobeerd. Ik had een cactus mix gebruikt. De pot was opengesteld aan de blote lucht, geen afdekking. Twee van de drie kwamen uit, maar stierven af zoals ik al heb beschreven. Omdat de pot geen doorlatende bodem had, dacht ik dat het misschien een natte voeten probleem is. Dit jaar heb ik het opnieuw geprobeerd. De pot heeft een doorlaatbare bodem, ook heb ik de pot vanboven afgedekt zodat het een stuk vochtiger is. De plek is ook zonniger en warmer. In eerste instantie leek het erg succesvol. Een van de vier zaadjes kwam uit in nog geen twee weken. Ondertussen lijk het alweer te sterven (zie foto).

Wat denken jullie dat er hier aan de hand is?
architeuthis
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 maart 2019 23:28
0 bedankjes

Re: Baobab (Adansonia digitata) - zaailingen sterven

Berichtdoor hoekievld op 15 apr 2019 15:10

hi ik heb een paar maanden geleden deze ook gezaaid en heb nu 4 zaailingen die allemaal gezond lijken te zijn. 2 ervan hadden een klein beetje dezelfde problemen, ik heb daar het zaad voorzichtig ervanaf gehaald toen zijn ze gewoon verder gaan groeien. Qua grond heb ik niets bijzonders, als het maar goed water doorlatend is
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Baobab (Adansonia digitata) - zaailingen sterven

Berichtdoor architeuthis op 16 apr 2019 14:20

Ik heb uiteindelijk besloten om het zaad van het plantje af te halen. Ik dacht dat ik dat niet zou kunnen zonder het plantje te beschadigen. Desondanks lijkt het wel gelukt te zijn, want is terug aan het groeien.

De overige drie zaden heb ik terug opgegraven. Ik heb de instructies uit deze video gevolgd om het zaad volledig te verwijderen: https://www.youtube.com/watch?v=PUkyq8CL2Ko
Een grote vijl heb ik niet, maar met een mesje heb ik ongeveer hetzelfde kunnen bereiken. Na 24 uur wordt het zaad heel zacht, daarna is het makkelijk om het te verwijderen.
architeuthis
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 maart 2019 23:28
0 bedankjes

Re: Baobab (Adansonia digitata) - zaailingen sterven

Berichtdoor architeuthis op 27 apr 2019 22:03

Voor wie zich in de toekomst afvraagt of een baobab het overleeft als het zaadkapsel met de hand van het groeiende plantje wordt afgepeutert: het plantje waar ik het eerder over had groeit nog steeds verder door. Een beginnende plantje bevrijden uit een zaadkapsel kan dus.

De overige drie zaden waar ik het zaadkapsel heb afgehaald voor er sprake was van enige groei, volgens de instructies van de video hierboven, hebben het niet gehaald. Het zaad binnenste kleurde bruin en begon snel te rotten. Ik kan alleen maar speculeren waarom, misschien waren ze niet vruchtbaar in de eerste plaats.
architeuthis
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 maart 2019 23:28
0 bedankjes

Re: Baobab (Adansonia digitata) - zaailingen sterven

Berichtdoor s.janssen op 28 apr 2019 20:20

Mijn jarenlange ervaring met het kweken van baobabs is dat ze het goed doen met overdag opwarming. in de nacht afkoeling en overdag wat warmer zo richting de 25 graden. Niet te veel droogte geven tussen de gietbeurten want ze hebben tenslotte ook nog geen stam om het water op te slaan. Digitata is een leuk en snelgroeiend soort om mee te beginnen. Ze zijn erg verslavend. Ik heb nu 8/9 soorten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten