Banksia/Hakea project

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 jun 2019 12:22

Ben altijd al een fan geweest van deze mooie Australische planten, maar eerdere zaaipogingen zijn steeds mislukt.

Waarschijnlijk zijn ze gesneuveld aan een teveel aan plantenvoeding. Ze kunnen nml. totaal niet tegen fosfor. Aangeraden wordt om ze slechts water te geven en de grond voedselarm te houden. Maar ja, alleen water is denk ik ook op de lange duur dodelijk. Planten moeten iets van voeding krijgen, lijkt me.

Ik ben eens gaan neuzen in de grondsamenstelling van de Australische (kust)bodem. Het blijkt dat die grond veel ijzer en zout bevat (vandaar dat Australië er zo rood uitziet; de grond roest door het ijzer in de bodem). We moeten derhalve voor Banksia's op zoek gaan naar een fertilizer met geen fosfor erin, maar wel met veel ijzer en zout. Lavameel valt dan ook af. Daar zit ook fosfor in.

Ik maak nu een eigen brouwsel om aan ijzer en zout te komen. Ik kook broccoli en pasta in een pan en vang het kookwater op. In broccoli en pasta zit veel ijzer. Ook cashwenoten zijn geschikt, vooral die gezout zijn met zeezout. Zo hou je kooksap over met veel ijzer en zout.

Ik ga een aantal Banksia's dit heksenbrouwsel geven. Daarnaast hou ik een controlegroep van dezelfde soort Banksia's die alleen water krijgen. Kijken en meten welke planten het snelst groeien.

Wordt vervolgd en tips zijn altijd welkom.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (114.23 KiB) 4609 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jun 2019 19:17

Vandaag de eerste Australische plantjes verspeend: Hakea bucculenta ('Red Pokers'). Ze hadden prima wortels gevormd, dus dat komt hopelijk wel goed.

Voor de test met de zelfgemaakte voeding gebruik ik 3 planten waarvan de pot gemarkeerd is met een x. (onderste rij). Aan deze drie potten zijn ook eierschalen toegevoegd voor extra calcium voeding. Bij de controle groep niet.

Substraat: cocos, kleikorrels en grof zand.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (73 KiB) 4503 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor hanscazan op 08 jun 2019 23:38

Jan, hier houd ik als technoloog van! Houdt ons op de hoogte van het resultaat!.
Zelfde uitgehaald mbt zaaien Ornata om oude theorieën te chalengen.
:thumb_up: dank Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jun 2019 07:16

Ja, Hans, een beetje experimenteren is wel zo leuk. Proteaceae zijn wat lastig, maar met goede zorgen moet het lukken. Vooral de boel niet te nat zetten, is belangrijk.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor s.janssen op 09 jun 2019 21:36

Mocht je zaailingen weg doen houd ik mij aanbevolen. Hier een aantal planten staan die het zeer goed doen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 jun 2019 07:34

Er staat nog meer te kiemen, Sylvan. Voorlopig heb ik Banksia ericifolia, Banksia paludosa, Banksia spinulosa, Templetonia retusa en deze Hakea. Als ze groter zijn en levensvatbaar blijken doe ik ze weg.

Mocht dit een succes worden -wat nog moet blijken, want het zijn geen makkelijke plantjes- dan ga ik het proberen met Protea's en Waratah's.

Mooi om te lezen dat ze het bij jou goed doen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 jun 2019 20:44

Een aantal van de Hakea's begint na een week uitdrogingsverschijnselen te vertonen. Zoals ik al zei: het zijn geen makkelijke plantjes. Blijkbaar hebben ze moeite met het verspenen. Ik heb ze extra water gegeven, maar dat kan ook contraproductief werken. Ze moeten niet te nat staan.

Enfin, we zullen het zien. Een paar zijn nog wel groen. Misschien redden die het.

Ondertussen gaan we gewoon vrolijk verder. Volgende week zijn de Banksia spinulosa's aan de beurt.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (77.18 KiB) 4352 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jun 2019 07:16

Vannacht is Grevillea robusta (Australische zilvereik) ontkiemd. Bij eerdere zaaipogingen waren altijd de zaden te oud of anderszins onkiembaar. Hopelijk zet het nu door.

De toestand van Hakea is nog steeds kritiek. Maar met de Banksia's gaat het nog goed. Ik stel het verspenen nog maar wat uit. Even wachten tot ze wat sterker zijn.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (105.9 KiB) 4304 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (99.9 KiB) 4304 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 jun 2019 09:51

Het verspenen van Proteaceae is erg lastig. Maar ja, je kan ook niet 1 zaad per potje zaaien. Dan mag je de Huishoudbeurs wel afhuren en daarbij komt: niet alles kiemt en dan kun je alles weer leeg kieperen... Dan blijf je aan de gang.

Je zit dus met een community pot die je moet verspenen. Hakea bucculenta heeft het niet gered. Nu maar proberen met Banksia paludosa. Heb geprobeerd zoveel mogelijk de kluit intact te laten. Maar het blijft een moeilijke fase voor de zaailingen. Afkloppen maar... We zien het wel weer.
Bijlagen
image.jpeg
Banksia paludosa verspeend
image.jpeg (101.26 KiB) 4227 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Banksia/Hakea project

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 jun 2019 21:08

Banksia paludosa lijkt het te doen! Na een week nog geen uitdrogingsverschijnselen. Ik denk dat het komt omdat de kluit beter intact blijft bij het verspenen dan bij de mislukte Hakea's

Dat geeft de burger moed. Vandaar dat vandaag Banksia spinulosa het gaat wagen om verspeend te worden.

Op de foto kun je goed zien dat Banksia de wortel goed hecht aan het zandsubsrraat. Vermoedelijk een overlevingsstrategie in de hete duinen van Australië.

Voorlopig 8 stuks Banksia spinulosa erbij.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (104.5 KiB) 4171 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (84.38 KiB) 4171 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten