magnolia champaca

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

magnolia champaca

Berichtdoor Tom11jay23! op 29 aug 2019 17:01

Wie heeft er wel eens Magnolia champaca gezaaid?De oude naam is Michelia champaca.Ik heb het geprobeerd met zaad van verschillende leveranciers maar er komt niks op. :cry:
Tom11jay23!
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 20 aug 2019 10:35
Woonplaats: Wateringen
4 bedankjes

Re: magnolia champaca

Berichtdoor Hansvdb op 31 aug 2019 11:02

Omdat ik las dat de bloeiende Michelia zulke heerlijke geuren verpreidt heb ik ook wat zaad gekocht met hetzelfde resultaat, er kwam niets op. Zoeken leverde op dat het lastig was om hier in Nederland of in Europa boompjes te vinden. In Duitsland is een bedrijf, flora-toskana die ze levert.
In de literatuur werd ook de Michelia Alba genoemd, een sterker geurende variëteit. Beide heb ik besteld.
Ik denk dat de Michelia's die Flora Toskana verkoopt geïmporteerd worden uit China. Daar worden ze geënt op onderstammen en bij verzending naar Europa worden alle wortels verwijderd en ook de top wordt afgeknipt. Men moet dan maar hopen dat ze weer gaan groeien.

Toen mijn bestelde Michelia's gingen bloeien bleken ze allebei wit te bloeien, dus blijkbaar had ik twee alba's gekregen. De geur valt erg tegen, inplaats dat de hele omgeving geurt zoals geclaimd wordt moet je echt met je neus dicht bij de bloem staan om wat te ruiken. De Michelia geurt zoetig naar goedkope kauwgum, dus niet echt speciaal. Ze bloeien wel de hele zomer, maar niet extreem. In de winter staan ze in een kas die vorstvrij wordt gehouden.

Michelia alba Bloem.JPG
Michelia alba Bloem.JPG (216.67 KiB) 4714 keer bekeken

De twee boompjes hebben zich ongelijk ontwikkeld. De ene is meer dan twee meter. Tijdens de vorige hittegolf toen het 40 graden werd, en in de kas nog warmer, zijn een aantal bladeren verbrand, vandaar dat hij er wat armoedig uitziet. Normaal groeit hij goed.

Michelia alba boomjes.JPG
Michelia alba boomjes.JPG (195.51 KiB) 4714 keer bekeken

Ik weet niet waarom je er een wilt hebben, maar opkweken via zaad is een langdurige geschiedenis, je bent zeker tien jaar verder voordat je een bloem ziet. Voor vier tientjes + verzendkosten heb je een boompje dat over een jaar misschien al bloeit.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: magnolia champaca

Berichtdoor batdah op 31 aug 2019 11:43

Hornbach had deze vorig jaar in het assortiment, ik meen iets van 27,00.....ik had die bijna gekocht....
Flora toscana vult hier de exotenvakken en tafels op de tuincentra( vnl. Afrikaanse en australische planten)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: magnolia champaca

Berichtdoor Tom11jay23! op 01 sep 2019 09:40

Bedankt mannen voor de info. ik ga verder kijken voor een plant of nog een keer met zaad proberen.
Tom11jay23!
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 20 aug 2019 10:35
Woonplaats: Wateringen
4 bedankjes

Re: magnolia champaca

Berichtdoor Hansvdb op 03 mei 2023 10:57

Dag Tom, Hoe is het verder gegaan met je zoektocht naar een Magnolia champaca? Met mijn Magnolia alba is het helaas slecht afgelopen. Om te zien of hij in staat was in een koude, niet verwarmde kas, te overleven heb ik gezocht op winterhardheid. Ik vond dat hij een aantal graden vorst kan verdragen maar helaas bleek dat onjuist. De Alba is een kruising tussen de Champaca en een tropische soort en blijkbaar gevoeliger dan de Champaca.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een Magnolia champaca omdat dat was wat ik eigenlijk wilde hebben, en niet een Alba. In Azië, Australië en in de VS voldoende aanbod, maar in Europa niets! Flora Toscana heeft ze ook niet meer. Wel was een mogelijkheid om in Reunion, Frans, dus onderdeel van de EU een plant te bestellen die dan via Parijs geleverd zou kunnen worden. Bij verder zoeken kwam ik tot mijn verrassing dichter bij huis uit voor een leverancier, namelijk Esveld in Boskoop. Die hadden er vier staan.
Ik ben dus naar Boskoop gereden en daar ontkenden ze in eerste instantie dat ze die hadden. Na aandringen ging de man die over dat deel van de kwekerij ging, Jan van Leijden, toch maar in de cataogus kijken en ja hoor ze waren er. Achterin de grote kas die ze De Kwekerij noemen. Wel tegen een zeer pittige prijs, maar ik wilde hem persé hebben.
In de catalogus stond aangegeven dat ze 1,5 tot 2 meter waren, maar in werkelijkheid waren ze ongeveer 3 meter, dus blijkbaar stonden ze daar al een tijdje. Onopgemerkt en niet begeerd.

Magnolia champaca.jpg
Magnolia champaca.jpg (145.51 KiB) 2422 keer bekeken


Label.jpg
Label.jpg (140.33 KiB) 2422 keer bekeken

Zoals je ziet komt er naast de hoofdstam een dunnere stam uit de grond. Die heb ik verwijderd en in stukken gestekt. Drie stuks zijn inmiddels geworteld en nu heb ik dus vier Champaca's in plaats van niets. De boom van de foto is inmiddels mooi uitgelopen. Het blad is wat grover en donkerder groen dan dat van de Alba en hij is ook bladverliezend zoals je zag.

Champa, Esveld.jpg
Champa, Esveld.jpg (179 KiB) 2422 keer bekeken
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten