Smoke primer protea

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Smoke primer protea

Berichtdoor mediterra plants op 16 jan 2020 15:47

Hoi,
Ik heb hier zaden liggen van verschillende soorten protea.
Nu las ik op internet dat deze zaden kiemen door smoke primer te gebruiken.
Nu is deze moeilijk te krijgen.
Mijn vraag is kan ik zelf smoke primer maken of kan ik ze ook gewoon weken in nythrozime?
De smoke primer is gemaakt van verbrande takken van protea struiken en eucalyptus bladeren enzo. Maar ik heb geen protea struik waarvan ik takken in brand kan steken. Andere soorten takken zullen waarschijnlijk niet hetzelfde zijn.
Is er iemand met ervaring van protea opkweken uit zaad?
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Smoke primer protea

Berichtdoor draco op 16 jan 2020 18:47

Vermoedelijk wordt bij deze planten de zaadkieming door bushfires gestimuleerd en is hitte de trigger ? Bij de verassing van organische materiaal komen dan tevens voedingsstoffen vrij.

'nitrozyme' heb ik wel van gehoord maar geen ervaring mee en het lijkt me geen wondermiddel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Smoke primer protea

Berichtdoor mediterra plants op 16 jan 2020 19:47

Dus ik kan eender wat in brand steken van takken natuurlijk. Aangezien het een klein beetje takken zijn in een vuurvaste pot.
Ofwel stuur ik ze op naar Australiƫ :D
Nu wat daar gebeurd is zoooo erg. Zoveel planten en bomen weggebrand en dan nog die schattige koalas...
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten