Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Berichtdoor cj77 op 17 feb 2020 06:48

Beste vrienden,

Voorheen nam ik uit Spanje wel eens hottentottenvijg mee, ontzettend leuk, vooral als deze het goed doet. Nu wil, ik mij gaan toeleggen op de Palm. Inmiddels achterhaald welke palmsoort er bij ons in de buurt staan in Spanje, het betreft de Trachycarpus fortunei. De Palm uitgraven en meenemen zal niet gaan, bovendien is dat niet zo leuk als zelf een Palm 'creëren' dan wel uit de grond te toveren. Nu heb ik een aantal vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen. Ten eerste: hoe ziet goed, vers zaad eruit of hoe voelt dit aan? Binnen welke termijn moet ik dit zaaien? Wanneer is het zaad te oud om nog resultaat te kunnen verwachten, hoe ziet het er dan uit en voelt het aan? Wellicht heeft iemand foto's die het kunnen verduidelijken. Wat is de beste grond om op te zaaien? Ik heb gelezen dat ik in ieder geval moet kiezen voor potten met voldoende hoogte i.v.m. de lengte van de wortel. En is het zaad makkelijk te verkrijgen, wat is de beste/makkelijkste manier? Niet dat ik in de Palm moet zien te klimmen en een uur zoet ben om zaad te verkrijgen. ;-) Ik ga overigens in september naar Spanje, wellicht van belang of er wel of geen (goed) zaad te verzamelen is. Hopelijk is dit dan nog mogelijk, het lijkt mij ontzettend leuk om te zien hoe een zaadje uitgroeit van een sprietje tot uiteindelijk een mooie Palm.

Alvast bedankt voor de informatie.

Groetjes,
Chantal
cj77
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 feb 2020 06:32
1 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Berichtdoor draco op 17 feb 2020 15:24

Het zaaien van Trachycarpus fortunei komt hier geregeld ter sprake. Rijpe zaden zijn diepblauw van kleur. viewtopic.php?f=9&t=6348&start=120
Voor het oogsten in september pluk je van een rijpe zaadtros die het hoogst aan de stam hangt. Een tros met groene of olijfgroene zaden is nog niet rijp en dateert van het voorjaar. Mogelijk dat het proces van rijping in Spanje sneller verloopt. Hier duurt het bijna een jaar voordat de zaden rijpen.
Voor het zaaien moet het zaadvlies na droging worden verwijderd/afgewreven. viewtopic.php?f=9&t=22884
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Berichtdoor cj77 op 17 feb 2020 21:20

Dank je wel voor het advies. De genoemde topics hebben gezorgd voor voldoende informatie, hier kan ik wel iets mee. Hopelijk lukt het om zelf minimaal één Palm te laten groeien. Ik denk dat ik eerst een paar zaden koop zodat ik zaden heb die als het goed is, voldoende rijp zijn als vergelijkingsmateriaal. En alvast een beetje voorpret. Mocht ik gaandeweg vragen hebben dan weet ik waar ik terecht kan. Nogmaals dank voor jouw tips.
cj77
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 feb 2020 06:32
1 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Berichtdoor Dennis_S op 17 feb 2020 23:36

Met een beetje geluk heeft iemand hier op het forum wel een paar zaden voor je die je kunt ophalen of naar je laten versturen! Ik heb alleen maar mannelijke planten staan in de tuin, dus geen zaden!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Berichtdoor draco op 18 feb 2020 01:44

Dat zal niet moeilijk zijn, ik weet ook niet wat ik met die zaden aanmoet. Ik heb alleen geen zaden van fortunei maar wel van de kruising wagnerianus x fortunei en wagnerianus.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Berichtdoor cj77 op 18 feb 2020 16:18

Mochten er vrienden zijn die zaden hebben dan houd ik mij zeker aanbevolen. Uiteindelijk vind ik vele soorten mooi. De Fortunei is vooral vanwege ons vakantieadres in Spanje, beetje de vakantie naar huis halen.
cj77
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 feb 2020 06:32
1 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei hulp gevraagd

Berichtdoor hanscazan op 18 feb 2020 17:15

beste CJ77 , PB gestuurd, zaden zaailingen beschikbaar. Vraag is onder de palmboom zitten zoals in spanje moet jeje verwachting aanpassen, denk ik . Daarbij de Link door gestuurd mbt de groeisnelheid van een trachy carpus fortunei,
Mvg Hans en suc6 met je keuze :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron