kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor Trachy72 op 13 apr 2020 18:14

Beste palmvrienden,

Heeft iemand van jullie ervaring met kweken van Trachycarpus Latisectus en Trachcarpus Tesan?

Ik heb zojuist wat zaden bestelt en wil ermee aan de slag gaan.

Het moet volgens Google niet al te moeilijk zijn deze te kweken.

Klopt dat?

Hebben jullie nog tips?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Trachy72
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 13 apr 2020 18:04
0 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor marco67 op 17 apr 2020 14:20

Hallo Trachy72,

In het verleden heb ik me bezig gehouden met het kweken van speciale Trachycarpus soorten zoal Manipur, Latisectus Martianus en Oreophilus uit zaden. Ik kocht ze meestal als ze net nieuw waren bij RPS. Een percentage ontkiemde altijd wel. Meestal ging het een tijdje goed maar bij het verpotten verloor ik er altijd een paar zodat het totale aantal zaailingen na een paar jaar flink minder was geworden. Uiteindelijk hield ik er maar een paar over. Het is lastig om ze over langere periodes in leven te houden, althans dat was mijn ervaring. Het meeste succes heb ik uiteindelijk met Manipur gehad. Vooral met verpotten moet je goed uitkijken dan ging het bij mij meestal mis. Ook niet te veel water geven dat is ook een veel gemaakte fout. Veel succes in ieder geval met de zaden.

Groeten van Marco
marco67
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 31 dec 2013 16:13
Woonplaats: Zoetermeer
2 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor Trachy72 op 18 apr 2020 15:29

Hoi Marco,

Bedankt voor je reactie.

Dus het viel tegen in zijn algemeenheid?

Ik wil het gewoon eens gaan proberen.

Ik heb nu speciale zaai en stekgrond gekocht voor deze te kunnen zaaien.
Mocht het lukken dan verpot ik ze naar een pot met gewone potgrond.
Ik hou ze op kamertemperatuur en wil ze inderdaad niet te vochtig houden.
Trachy72
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 13 apr 2020 18:04
0 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor Rob op 18 apr 2020 23:01

Zaaien en kiemen zou voor beide min of meer gelijk moeten zijn. kamertemperatuur of net erboven, 6-8 weken zou voldoende dienen zijn.

Echter:
De T.latisectus is niet zo winterhard als de meest trachy's!
Ik laat hem hier niet onbeschermd buiten. Winter 18/19 was ik hem vergeten en hij overleefde maar net (terwijl de min temp nog reuze mee viel!).
T. Tesan is als fortunei, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

De beide soorten staan hier nog allebei overigens, T. Tesan volle grond, T. latisectus nu ook sinds enkele weken, maar die krijgt aankomende winter iig passieve bescherming - hij is nl wel heel mooi met zijn deels ongesplitste blad.

(T. manipur is zeker niet eenvoudiger dan T. Tesan imo, daar ie wat gevoeliger is voor speerrot - overleeft meestal vrij eenvoudig overigens).

Goodluck met zaaien!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor marco67 op 19 apr 2020 13:21

Hallo Trachy72,

De eerste paar jaar zijn de zaailingen erg kwestbaar maar naarmate ze ouder worden, worden ze ook sterker. Ik gebruikte zelf altijd coco peat maar misschien maakt het niet zoveel uit.

Ik heb verder geen ervaring met T. Tesan alleen met Latisectus. Rob: ik heb ook nergens geschreven dat T.Manipur eenvoudiger zou zijn dan T. Tesan.

Groeten van

Marco
marco67
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 31 dec 2013 16:13
Woonplaats: Zoetermeer
2 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor Trachy72 op 19 apr 2020 16:52

Rob schreef:Zaaien en kiemen zou voor beide min of meer gelijk moeten zijn. kamertemperatuur of net erboven, 6-8 weken zou voldoende dienen zijn.

Echter:
De T.latisectus is niet zo winterhard als de meest trachy's!
Ik laat hem hier niet onbeschermd buiten. Winter 18/19 was ik hem vergeten en hij overleefde maar net (terwijl de min temp nog reuze mee viel!).
T. Tesan is als fortunei, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

De beide soorten staan hier nog allebei overigens, T. Tesan volle grond, T. latisectus nu ook sinds enkele weken, maar die krijgt aankomende winter iig passieve bescherming - hij is nl wel heel mooi met zijn deels ongesplitste blad.

(T. manipur is zeker niet eenvoudiger dan T. Tesan imo, daar ie wat gevoeliger is voor speerrot - overleeft meestal vrij eenvoudig overigens).

Goodluck met zaaien!


Thanks Rob!

Ja klopt. Ik las ook dat de Latisectus maximaal -8 aan kan. Ik neem aan een volwassen exemplaar.
Ik koos voor de Latisectus omdat ik deze zo mooi vind. De Tesan vind ik meer lijken op de Fortunei maar vind ik mooier qua blad (robuuster) Deze zou ook -20 aankunnen.

Ik ben ook aan het denken om de Chamaerops Humilis Cerifera/Argenta te gaan kweken. Vind ik ook een mooie palm.

Ik hoop dat het me gaat lukken.
Laatst bijgewerkt door Trachy72 op 19 apr 2020 17:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Trachy72
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 13 apr 2020 18:04
0 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor Trachy72 op 19 apr 2020 16:54

Rob schreef:Zaaien en kiemen zou voor beide min of meer gelijk moeten zijn. kamertemperatuur of net erboven, 6-8 weken zou voldoende dienen zijn.

Echter:
De T.latisectus is niet zo winterhard als de meest trachy's!
Ik laat hem hier niet onbeschermd buiten. Winter 18/19 was ik hem vergeten en hij overleefde maar net (terwijl de min temp nog reuze mee viel!).
T. Tesan is als fortunei, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

De beide soorten staan hier nog allebei overigens, T. Tesan volle grond, T. latisectus nu ook sinds enkele weken, maar die krijgt aankomende winter iig passieve bescherming - hij is nl wel heel mooi met zijn deels ongesplitste blad.

(T. manipur is zeker niet eenvoudiger dan T. Tesan imo, daar ie wat gevoeliger is voor speerrot - overleeft meestal vrij eenvoudig overigens).

Goodluck met zaaien!


Bedankt Rob,

Ik hoop dat het gaat lukken en dat ik genoeg geduld hiervoor kan opbrengen.

De Tesan en Latisectus vind ik beide mooie palmen. Mooier dan de Fortunei en Wagnerianus.

Hoe groot zijn jouw Tesan en Latisectus?
Trachy72
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 13 apr 2020 18:04
0 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor Trachy72 op 19 apr 2020 17:46

Ik wil graag de Chamaerops Humilis Cerifera erbij gaan kweken.

Nu lees ik dat de zaaitemperatuur tussen de 22-28 graden moet zijn. Dit in tegenstelling tot de Trachy soorten waarvoor geldt max 20 graden

Is dat echt van belang?

Of ken ik ze toch samen in een pot zetten bij een temp van ongeveer 18 graden?
Trachy72
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 13 apr 2020 18:04
0 bedankjes

Re: kweken van Trachycarpus Latisectus en Tesan.

Berichtdoor Rob op 22 apr 2020 01:26

Chamaerops Beter iets warmer zetten Trachy72 - gaat sneller! 25° is wel een stuk beter dan 18°. Als je 30° haalt, dan zeker doen.
Als je een kweek-kasje hebt op een zuid raam vensterbank dan kom je een heel end.

Ik deed ook vrijwel altijd ziplock/cocopeat als beproefd recept op de vensterbank - de zakjes werken zeker met dit weer op zich al als een soort van mini-kas. In mijn oude huis werd het in de 'wasruimte op zolder' minstens 27°/23° dag/nacht in de zomer, met uitschieters dik in de 30°, en daar was het heel vlot kiemen! Eigenlijk werkt zo ongeveer alles daar muv Trachycarpus.

@ Marco: ik sprak je ook niet tegen hoor; Alleen extra info en mijn 2 roestige eurocenten aan ervaring.

PS: heb afgelopen weekend naast T. Tesan, nu ook T. misan, T. winsan en T. takagi in de grond gemikt (allen eigen zaai). Mis nu volgens mij alleen nog een T.nanus en een mooie T. martianus.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten