Wollemia nobilis stekken

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Wollemia nobilis stekken

Berichtdoor Wimkoh op 08 jul 2020 10:29

Heeft iemand ervaring met het stekken van de wollemia nobilis ?
Wimkoh
 
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 mei 2010 18:38
Woonplaats: Denekamp (overijssel) Nederland
33 bedankjes

Re: Wollemia nobilis stekken

Berichtdoor draco op 08 jul 2020 12:05

Ik heb er geen ervaring mee Wim, maar op basis van de kennis over het stekken van Araucaria heterophylla veronderstel ik dat je een jonge topstek moet nemen. Zijtakken zullen zich mogelijk als zodanig blijven gedragen, i.e. een horizontale groeiwijze? De moerplant zal dan 1 of meerdere nieuwe toppen in de oksels van de bovenste zijtakken ontwikkelen. In de botanische tuin van Utrecht staan een paar flinke knapen van deze conifeer in kuipen. Die worden geregeld op de gewenste hoogte ingekort.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Wollemia nobilis stekken

Berichtdoor Wimkoh op 08 jul 2020 13:16

draco schreef:Ik heb er geen ervaring mee Wim, maar op basis van de kennis over het stekken van Araucaria heterophylla veronderstel ik dat je een jonge topstek moet nemen. Zijtakken zullen zich mogelijk als zodanig blijven gedragen, i.e. een horizontale groeiwijze? De moerplant zal dan 1 of meerdere nieuwe toppen in de oksels van de bovenste zijtakken ontwikkelen. In de botanische tuin van Utrecht staan een paar flinke knapen van deze conifeer in kuipen. Die worden geregeld op de gewenste hoogte ingekort.


Han,

De lange donker groene bladeren van de plant hebben een groen eindstuk wat de nieuwe aangroei is van het zelfde jaar.

En dat de moerplant dan nieuwe scheuten in de oksels zou maken is ook mooi. Wordt het volume van de plant ook groter.

Interessant is dat die in de botanische tuin in Utrecht geregeld worden ingekort om gewenste hoogte te krijgen. bij mij wordt de plant nl ook veel te groot. Hij kan bijna niet meer in de winterstalling.

Groet en bedankt Wim
Wimkoh
 
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 mei 2010 18:38
Woonplaats: Denekamp (overijssel) Nederland
33 bedankjes

Re: Wollemia nobilis stekken

Berichtdoor draco op 08 jul 2020 14:17

Coniferen ook soorten die etagegewijs groeien zoals dennen kunnen goed worden gesnoeid. Bij bonsai Pinus gebeurt dat consequent. Maar dat gaat het beste bij de nieuwgroei. Hier staat een Pinus x schwerini 'Wiethorst' (P. wallichiana x P. strobus) die de eerste 2 jaar al een paar meter de hoogte inging. Sindsdien kort ik in het voorjaar de nieuwe loten in tot ± eenvijfde van de lengte. Als dat niet was gedaan, was deze den misschien al 12 m hoog geweest in plaats van zo 'n 4 m nu. :D
Groenblijvende coniferen verdragen over het algemeen geen zware snoei, er moet een groene restant achterblijven. Taxus vormt hierop een uitzondering en van Pinus canarienis is bekend dat deze na een brand op de stam kunnen uitlopen. Ik zou niet teveel risico nemen met de Wollemia en deze niet te drastisch aanpakken. :thumb_up:

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Wollemia nobilis stekken

Berichtdoor Wimkoh op 09 jul 2020 19:58

Han,

Ik neem sowieso niet veel risico. Maar ik wil wel proberen de beste omstandigheden te creëren voor de stekken

Heb dus nog enkele vragen:


Welke tijd van het jaar kan je het beste stekken nemen
Welk stekmedium geeft de beste kansen. zaai-stekgrond eventueel vermengd met perlite of vermiculiet of cocopeat.
Welke temperatuur ?
En heeft een kweeklamp voordeel of beter weglaten.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Wimkoh
 
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 mei 2010 18:38
Woonplaats: Denekamp (overijssel) Nederland
33 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten