Frangipani plantjes en nu?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Frangipani plantjes en nu?

Berichtdoor Davikita op 25 jul 2020 20:21

Frangipani.JPEG
Frangipani.JPEG (183.99 KiB) 2702 keer bekeken


Hallo, helemaal nieuw hier en nieuw in het zaaien van tropische (huis) planten.
Wij hebben 2 weken geleden verschillende zaden gezaaid waaronder de Frangipani zaden. Nu zijn tot onze verassing , deze allemaal opgekomen :o :shock: :D
Het zijn nu plantjes van ong 2 a 3 cm met 2 kiemblaadjes. Vraag is alleen, wat nu !?
Wanneer moeten ze verspeent worden en waarin?

Zoals jullie merken zijn we vol enthousiasme begonnen zonder te verwachten dat het ons daadwerkelijk zou lukken om iets op te laten komen dus ik hoop dat iemand ons nu verder wil helpen :lol:
Davikita
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 jul 2020 20:13
0 bedankjes

Re: Frangipani plantjes en nu?

Berichtdoor hanscazan op 25 jul 2020 21:44

Dit vond ik en is eigenlijk als vele andere zaailingen, of nu met theelepeltjes al proberen in bijv koffie bekertje over te zetten en een transparant bekertje erover om het Kaseffect te behouden en langzaam afharden zogauw er 4 echte blaadjes aanzitten,
Of probeer er eerst 2-3 en laat de andere in de propagator staan..., Vanwege de diepte wortel die weinig kans krijgt in je propagator zou ik persoonlijk zsm individueel zetten,
suc6 en keep us posted,
:welkom: :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Frangipani plantjes en nu?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 jul 2020 22:12

Plumeria's moeten in het begin niet al te nat gezet worden, anders gaan de zaailingen rotten. Ook worden de wortels dan erg lui. Plumeria heeft sowieso erg luie wortels, die liever breed uit gaan dan de diepte in.

Als je ze na een blaadje of 3 gaat verspenen zet ze dan in brede potjes (p9 potjes). Gebruik goed gedraineerde grond (mediterrane potgrond). Wat je nu hebt is wat te klef en te nat voor Plumeria.

Het mooie van dit plantje is de enorme kiemkracht van de zaden. Ze kiemen bijna altijd en vaak ook nog na een jaar of tien. Met zoveel plantjes heb je altijd wel wat uitval. Maar je houdt er ook altijd een stuk of 4/5 over.

Succes! :thai:
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Frangipani plantjes en nu?

Berichtdoor Davikita op 26 jul 2020 00:05

Dankjewel voor jullie reacties , als ik het goed begrijp nog even wachten tot er 3 of 4 blaadjes zijn en ze dan elk verspenen naar een p9 potje met goed vochtdoorlatende grond.

We gaan jullies kennis en advies vast nog vaker nodig hebben want er zitten nog 7 andere soorten zaden in de kasjes !
Davikita
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 jul 2020 20:13
0 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten