Diverse zaden

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Diverse zaden

Berichtdoor Kraikkonen op 18 sep 2020 08:30

Allemaal zaden meegenomen van onze vakantie naar het Gardameer. Vraagje: Moeten de zaden van de Trachycarpus fortunei en de Chamaerops humilis eerst in water weken?
En hoe krijg ik die zaden uit de kegel van de Cyrpes?

Afbeelding
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Re: Diverse zaden

Berichtdoor draco op 18 sep 2020 09:51

De palmzaden weken is niet nodig maar de schil mag eraf en het afpellen gaat soms makkelijker na de dag weken. De kegels van de cypres (Cupressus sempervirens) gaan waarschijnlijk open staan op een droge warme plek bijvoorbeeld op een lauwwarme kachel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Diverse zaden

Berichtdoor Kraikkonen op 18 sep 2020 11:41

Hartelijk dank. De zaden kun je er dan makkelijk uit peuzelen?

En nog een vraag over enkele kleine Trachycarpus zaailingen die ik op een verwaarloosde parkeerplaats uit de grond heb gehaald en meegenomen. Zet ik deze (nu de wortels een knoei hebben gehad) nog het beste buiten neer (toch al koud 's nachts), of beter binnen om de wortels te laten groeien? Je wilt immers ook weer niet 'zwakke' exemplaren .
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Re: Diverse zaden

Berichtdoor draco op 18 sep 2020 16:05

De zaden van Chamaerops kun je voorzichtig ontdoen van de oranje zaadhuid bv. met een schilmes. Vermoedelijk is bij de Trachycarpus zaden het blauwzwarte vlies er al af. Bodemwarmte bij de zaailingen bevordert de wortelgroei (±18°). Bij een lage luchtvochtigheid kan sproeien zinvol zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Diverse zaden

Berichtdoor Kraikkonen op 18 sep 2020 19:28

Dankje Draco.
Heb je ook nog advies voor wat betref mijn laatste vraag? :D
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Re: Diverse zaden

Berichtdoor draco op 18 sep 2020 21:26

Als je ze op een lichte plek (vensterbank) zet, gaat dat zeker goed komen. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Diverse zaden

Berichtdoor Kraikkonen op 21 sep 2020 08:12

Oke, dus de kleine jonge plantjes toch beter binnen zetten dan buiten ook al zijn het Trachycarpus?
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten