Cipres stekken

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Cipres stekken

Berichtdoor RW5 op 02 aug 2021 19:33

Wanneer kun je het beste een Italiaanse cipres stekken?

Heeft iemand hier ervaring mee?
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor alloo op 08 aug 2021 21:02

Vroeger heb ik regelmatig coniferen gestekt, en nam altijd stek met hiel van -+8 cm lang .Ik gebruikte twee isombakken waarvan ik één de bodem uitsneed en deze opéén lijmde zodat ik één grote bak kreeg.Dan deed ik er wit zand in, en daarin stekte ik ,er folie erover en wegzetten op een schaduwsplaatsje, en regelmatig natgieten, zorgen dat ze niet uitdrogen en er onder gaten in staan dat het water wegkan.Het tijdstip was julie-augustus ,maar ik denk dat dit weinig uitmaakt welke maand.En dan veel geduld ,het kan tot 15 maanden duren eer ze wortels aanmaaken.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor RW5 op 10 aug 2021 13:19

Moet het stekje van half hout zijn?
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor alloo op 10 aug 2021 20:29

RW5 schreef:Moet het stekje van half hout zijn?

Half hout is ideaal, en succes ermee
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor OrganicGardener op 15 dec 2021 13:42

Fall is a good time to plant Italian cypress trees. To start growing Italian cypress, dig holes that are three and five times the width of the plant containers or root balls.
OrganicGardener
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 dec 2021 09:24
0 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor Mate op 10 jan 2022 22:27

Oh vet ik wist niet dat dat kon. Ik heb in de buurt knotsen van, ik denk ,italiaanse cipressen staan..hier kan ik dus een stek vanaf nemen??
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor RW5 op 30 jun 2022 00:00

Mate schreef:Oh vet ik wist niet dat dat kon. Ik heb in de buurt knotsen van, ik denk ,italiaanse cipressen staan..hier kan ik dus een stek vanaf nemen??


Ik heb ze geprobeerd te stekken, maar het is me niet gelukt. Heb jij het wel gedaan?
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor batdah op 02 jul 2022 16:25

Augustus is idd de juiste tijd....

Je kunt het best de stek "verwonden" onderaan door alle zijtakjes eraf te scheuren waardoor de stekbasis verwond of beschadigd is en vervolgens de stek behandelen met een hormoon bv Clonex, Root it of dip n grow
vooral de hormoonbehandeling verhoogd de kans van slagen..het is vooral de combinatie van factoren echt moeilijk is dit zeker niet!

Daarna de stek diep inplanten in een sterk watervasthoudend substraat onder(plastic/glas) bedekking hou alles vochtig en warm

behandel het steksel met een fungicide om rotting te voorkomen..

Dan zou het moeten lukken...

Ps maak kleine stekken...de meeste stekken zijn al gedoemd te mislukken omdat men ze veel te groot maakt..een 5 cm is al aan de ruime kant!

Wat je ook kunt doen is marcotteren maar gebruik ook dan een hormoon en beschadig de stekbasis voldoende..hoe meer beschadigingen hoe meer callus er gevormd gaat worden..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Cipres stekken

Berichtdoor Mate op 04 jul 2022 15:12

RW5 schreef:
Mate schreef:Oh vet ik wist niet dat dat kon. Ik heb in de buurt knotsen van, ik denk ,italiaanse cipressen staan..hier kan ik dus een stek vanaf nemen??


Ik heb ze geprobeerd te stekken, maar het is me niet gelukt. Heb jij het wel gedaan?

Heel lang in water gezet, om de dag verschoond maar dat werkt dus niet. Zo te zien heeft Batdah de oplossing :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten