Nitrozyme gebruik

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Nitrozyme gebruik

Berichtdoor vincenthm op 28 feb 2022 14:52

Goedemiddag,

Al heel wat jaren gebruik ik Nitrozyme bij het weken van mijn zaden. Met naar mijn idee redelijke resultaten. Nu las ik ergens op IPS dat het helemaal niet aangeraden word. Helaas kan ik de post niet meer terug vinden(En mn engels niet heel goed is). Dit omdat het zaad beschadigd kan raken of langer duurt voor het kiemt. Dus vandaar dat ik de vraag hier stel. Ik zaai vooral palmen zoals Trachycarpus, Washingtonia, Chamaerops etc. Dus nu is de vraag: is het gebruik wel of niet handig? Ik gebruik meestal hele kleine hoeveelheden. Zoals 1ML op 0,5L Water en ververs elke 12 uur het water tegen mogelijke schimmelvorming.

Graag jullie ideen en ervaringen,

Met vriendelijke groet,

Vincent
Avatar gebruiker
vincenthm
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 28 okt 2010 12:55
Woonplaats: Gorinchem
0 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor Carlo op 28 feb 2022 21:15

In de natuur valt een vrucht van de boom als ie te rijp is. Deze wordt dan opgegeten door een dier of de vrucht rot weg op de grond waarna het zaad blijft liggen. Vaak geeft de werking van de maagsappen van het dier een effectieve werking, evenals het tijdens het rotten van de vrucht een gunstige werking zou kunnen hebben. Geen idee of er bij deze twee processen een dergelijk stofje als Nitrozyme aan de pas komt.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor Rob op 28 feb 2022 23:20

Ik heb het ooit een paar keer gebruikt (zat bij de bestelling), maar daarna niet meer. Om eerlijk te zijn was ik nooit echt bijster onder de indruk van Nitrozyme.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor vincenthm op 01 maart 2022 20:23

Bedankt voor jullie gedachten. Het is dus niet persee nodig te gebruiken.
Avatar gebruiker
vincenthm
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 28 okt 2010 12:55
Woonplaats: Gorinchem
0 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor Tim123 op 01 maart 2022 21:30

Ik heb het getest bij palmzaden en citroenzaden, bij palmzaden zie ik weinig effect en ik heb zelfs het idee dat dit inderdaad nog wel eens rotting veroorzaakt (kan ook slechte kwaliteit zaden zijn geweest). Bij citroen zaden (uit een Albert Heijn citroen) kwamen de zaden geweekt in Nitrozyme binnen 5 dagen op en zonder na 2 weken. Dat was wel erg opvallend.. verder heb ik kortgeleden Madagascar Jewel zaden laten weken in Nitrozyme en in een propagator gezaaid en dit gaf ook een zeer snelle opkomst/groei. Zou het met de hardheid van zaden temaken kunnen hebben?
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor Carlo op 01 maart 2022 22:04

Weken wordt vaak gedaan om harde zaden eerder te laten kiemen maar het kan wel eens zo zijn dat dat niet eens zoveel uitmaakt. Veel zaden hebben een bepaalde plek op het zaad waar de kiem uit gaat komen. Dit is doorgaans een veel dunner kapje welk door de kiem makkelijk naar buiten gedrukt kan worden.
Vind het trouwens erg knap dat een zaad in een vrucht niet gaat groeien terwijl ie daar toch in een vochtige omgeving is. Pas nadat het zaad van de zaadlijst gescheiden is en wellicht even gedroogd is, gaat ie weer groeien wanneer ie nat wordt. Uitzonderingen daargelaten net zoals je ooit wel eens in een paprika ziet. ;)
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor tankton op 02 maart 2022 09:13

Carlo schreef:Weken wordt vaak gedaan om harde zaden eerder te laten kiemen maar het kan wel eens zo zijn dat dat niet eens zoveel uitmaakt. Veel zaden hebben een bepaalde plek op het zaad waar de kiem uit gaat komen. Dit is doorgaans een veel dunner kapje welk door de kiem makkelijk naar buiten gedrukt kan worden.
Vind het trouwens erg knap dat een zaad in een vrucht niet gaat groeien terwijl ie daar toch in een vochtige omgeving is. Pas nadat het zaad van de zaadlijst gescheiden is en wellicht even gedroogd is, gaat ie weer groeien wanneer ie nat wordt. Uitzonderingen daargelaten net zoals je ooit wel eens in een paprika ziet. ;)

Meeste zaden moeten inderdaad even drogen, of beschadigd worden voordat ze kiemen.

Anders krijg je inderdaad zulke foutjes:

Afbeelding
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 510
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor Berry op 17 dec 2022 16:46

Ik zag op YouTube onlangs een video waar Musa en Ensete zaden in sinasappelsap geweekt worden. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor knalkop op 17 dec 2022 20:31

Laatst had ik ook ergens zaden besteld en bij de zaaibeschrijving van een van de zaden stond dat ze geweekt moesten worden in sinasappelsap. Ik heb het advies opgevolgt maar weet even niet meer of die zaden uitgekomen zijn. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen en eventuele verklaringen. Misschien het zuurgehalte?
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes

Re: Nitrozyme gebruik

Berichtdoor tankton op 17 dec 2022 21:27

Hier staat dat waterstofperoxide het beste werkt en sinaasappelsap minder goed:

https://www.google.com/url?q=https://cs ... jzHWz7ddZ_
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 510
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten