ananas zaaien is gelukt !!!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor lily-anne op 20 okt 2010 13:50

Een hele tijd geleden ontdekte ik dat er vlak onder de schil van een rijpe ananas, hier en daar zaden zaten ( in de putjes die je er anders nog moet uitpeuteren ) Ik had er geen idee van hoe groot ananaszaden eigenlijk moeten zijn ( lijken wat op lijnzaad maar iets kleiner) Nieuwsgierig als ik ben , heb ik deze zaden gereinigd en vrij oppervlakkig gezaaid in een bloempot met zaai en stekgrond en afgedekt met folie.Warme voetjes gegeven ( onderwarmte) en tot mijn grote verbazing heb ik pas gemerkt dat er eentje gekiemd is :P :P :P
Ik zal er eens een foto van proberen nemen en hierbij plaatsen - het lijkt zelfs al een mini ananas
plantje !! Of dit verder goed zal gaan is natuurlijk een groot vraagteken en of er ooit een ananas aan zal komen die groot genoeg is om zo genoemd te worden weet ik niet , maar het is wel plezant om eens uit te proberen .
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor vetinapen op 20 okt 2010 15:36

Geweldig!
Ben zeer benieuwd naar de foto en hoe het verder met dit plantje gaat gaan!

proficiat!
groeten vetinapen
vetinapen
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 30 maart 2010 20:34
Woonplaats: Antwerpen
0 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor bommetje op 20 okt 2010 16:16

dat is te gek!! ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

kun je ook een foto posten van de zaadjes? ik kan het mij zo niet herinneren...
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor lily-anne op 21 okt 2010 07:46

Ik kan geen foto plaatsen van de zaden omdat ik daar niet aan gedacht heb toen ik ze uit de ananas haalde-Ik weet wel niet of er in iedere ananas zaden zullen zitten , maar het was wel niet de eerste keer dat ik ze zag - ze zijn erg onopvallend omdat ze vrij klein zijn .Ik denk wel dat ze voornamelijk in ananas zullen zitten die vrij rijp is geplukt ( vlieg ananas of iets dergelijk )
ik probeer de foto te plaatsen , maar kan de zaailing blijkbaar niet scherp genoeg krijgen .Ik was nog vergeten zeggen dat ik de zaden met vermiculiet heb bedekt zoals je kan zien op de foto, zodat ze toch nog wat licht kunnen krijgen maar goed vochtig blijven en er geen mos op het oppervlak kan groeien
groetjes
Lily-Anne
Bijlagen
ananas zaailing.JPG
ananas zaailing.JPG (62.86 KiB) 24847 keer bekeken
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor vetinapen op 21 okt 2010 13:34

Wat schattig ;-)

Bedankt voor de info, en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.

Groetjes vetinapen
vetinapen
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 30 maart 2010 20:34
Woonplaats: Antwerpen
0 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor Klaas-Jan op 27 maart 2011 05:33

Hallo Lily-Anne,

Hoe staan de ananasjes erbij? Ik heb er vorig jaar ook wat gezaaid waarvan er zo'n 10/15 zijn opgekomen. Nu lijkt het bij mij of ze al een tijd stilstaan, is dit bij jou ook het geval? Of zouden ze direct zonlicht nodig zijn om verder te groeiën.

Ik zet ze overdag in de kas waar ze deze zomer zullen blijven.

Groetjes Klaas-Jan.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor lily-anne op 27 maart 2011 14:33

Tot mijn spijt is het jonge plantje vorig jaar dan toch doodgegaan - vermoedelijk heb ik het te laat verspeend of stond het te nat .Het is wel toevallig dat ik gisteren opnieuw ananas heb gezaaid ( 10 stuks ) - blijven proberen is belangrijk om iets te bereiken ! Hopelijk komt het goed .
@ Klaas - Jan : prima dat het bij jou zo goed is gelukt ! kan je er eens een foto van maken ?
Heb je ze al verspeend in andere grond ? Bij mijn plantje zat er na een tijdje ook geen groei meer in - het is niet veel groter geworden als op de foto .
Laat ons zeker je ervaringen horen zodat we van elkaar kunnen leren en het uiteindelijk wel lukt
@ Bommetje : ik was vergeten dat ik beloofde om de zaadjes eens te fotograferen en nu is het dus te laat ( net gezaaid )- het lijkt wat op lijnzaad en is ook bruin en vrij plat - je kan ze in de buitenste rand van het vruchtvlees vinden, als je de schil eraf hebt gedaan ,of soms aan de onderkant van de schil
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor Klaas-Jan op 28 maart 2011 07:52

Ik zal even een foto maken. Ze staan allemaal nog bij elkaar in hetzelfde bakje. Ik vind ze nog aardig klein maar wie weet zitten er al mooie wortels aan.
Ik hoop dat ze straks in de kas in de volle zon weer gaan groeien, hier begin ik dit jaar ook met andere vruchten welke ik al gepoot heb.

Groetjes KJ
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor lily-anne op 28 maart 2011 12:01

Ik wil toch ook even vermelden dat het heel gemakkelijk lukt om het bovenste gedeelte van een ananas op water te laten bewortelen - ik heb op het ogenblik 1 ananas plant die in grond is geworteld en 1 op water - als je daar meer details van wil weten , dan vraag je het maar , dan schrijf ik mijn ervaringen hier even bij.
Ben benieuwd naar de foto van jouw ananas zaailingen !
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor Klaas-Jan op 28 maart 2011 13:29

Oke, ik heb het wel in de grond geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. Ik wil het binnenkort nog een keer proberen en dan ook in de kas met een wat hogere luchtvochtigheid.

Foto zal ik er vanavond opzetten wanneer ik thuis ben.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten