Adenium Obesum zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Adenium Obesum zaaien

Berichtdoor leokoster op 24 okt 2010 23:15

Hallo Allemaal
Ik heb sinds kort zaadjes van Adenium Obesum gezaaid in een propagator met verwarming en met water in de bak ,(ook het bijvullen op temperatuur natuurlijk ) het zaad is momenteel na 4/6 dagen omhoog gekomen maar tot mijn verbazing zijn er enkele aan het schrinken en verpieteren.
Dus komen mooi omhoog en vallen binnen de kortste tijd als pudding in elkaar .
Weet iemand uit ervaring wat dit kan zijn .? kou ? zon ?(ze staan voor het raam maar de bakjes met plastieken deksels zitten consdensdruppeltjes dicht met open roostertjes)
m.vr.gr. Leo Koster. :) :)
leokoster
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 okt 2010 22:37
0 bedankjes

Re: Adenium Obesum zaaien

Berichtdoor lily-anne op 25 okt 2010 09:14

ik heb al adenium obesum gezaaid met succes, maar bij mij stonden ze op een marmeren tablet boven de chauffage - afgedekt met een plastiek folie en niet met water in een verwarmde kweekbak .er was wel wat isolatie onder het bakje , zodat ze 's nachts geen contact hadden met het afgekoelde marmeren blad .Het is mogelijk dat je kweekbakje veel te vochtig is en dat ze gewoon rotten door te veel vocht of dat er een schimmel je plantjes doet verwelken .Mogelijks heb je ze ook wat te dicht bij elkaar gezaaid ? Als het mijn plantjes waren , dan zou ik direct al de verwelkte en de in groei achteruitgaande of stilstaande plantjes eruit halen en het geheel heel wat droger laten worden door het bakje ( wel warm ) regelmatig wat open te laten staan ( als je geen kleine mineervliegjes in huis hebt) Is het water in dat kweekbakje echt noodzakelijk ? Ik heb ook een verwarmd kweekbakje maar daar hoef ik geen water in te doen . Ook zou ik proberen om het geheel wat te ontsmetten door kaneelpoeder op de zaaigrond te strooien .Hopelijk kan je het rotten stoppen voor het te laat is . Je zou ook een aantal gezonde zaailingen heel voorzichtig kunnen proberen verspenen in verse zaai en stekgrond ,die je eerst in microgolf ontsmet ( grond mag echt niet te nat zijn )
Bij het verspenen ,de zaailingen niet met de stengel vastnemen , maar aan een blaadje om beschadiging van de stengel te voorkomen en eerst de grond rond de zaailing wat losmaken met een pincet of zo , zodat de wortel er zo onbeschadigd mogelijk uit komt .
Er is ook de mogelijkheid om een aantal zaden die nog niet gekiemd zijn ,heel voorzichtig uit de grond te halen en te ontsmetten en op nieuwe zaai en stek grond leggen ( zo goed als niet bedekken met grond ,maar wel voldoende aandrukken, zodat er een goed contact is met de grond ) met een folie erover en je kweekbak eerst grondig ontsmetten , door hem grondig te reinigen met warm water en met een vochtig keukenpapiertje gedrenkt in brandalcohol grondig na te wrijven . De plantjes ook heel veel licht geven als het kan .
Hopelijk zijn er nog andere leden met ervaringen of tips die je verder kunnen helpen
Ik hoop dat het goed komt - laat het zeker eens weten
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Adenium Obesum zaaien

Berichtdoor leokoster op 26 okt 2010 21:37

hallo Lily-Anne
Bedankt voor je advies , hierbij wat fotoos van de Propagator met de zaailingen van Palmen uit Rotterdam en de ontkiemde zaadjes uit Thailand met Silk off Yellow .
Ik zal de propagator op laten drogen en de verschrompelde en met schimmel bedekte zaadjes zo znel als mogelijk verwijderen en de bakjes proberen te ontsmetten
m.vr.gr. Leo Koster
Bijlagen
Adenium Obesum met zaailingen van palmen uit Rotterdam 25-10-2010.JPG
Adenium Obesum met zaailingen van palmen uit Rotterdam 25-10-2010.JPG (156.43 KiB) 6332 keer bekeken
leokoster
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 okt 2010 22:37
0 bedankjes

Re: Adenium Obesum zaaien

Berichtdoor leokoster op 21 nov 2010 19:01

hallo allemaal
Hierbij een berichtje over de zaailingen Silk of Yellow na een ongeveer een maand (gezaaid Di 19 oktober)
Van de 30 zaadjes zijn er momenteel nog 22 jonge zaailingen die er nog staan.
Maar er is er een die besmet is met Chlorosis . Hij heeft namelijk witte blaadjes en een wit roze stam ?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
Bijlagen
DSC07330 a.JPG
DSC07330 a.JPG (226.93 KiB) 6239 keer bekeken
DSC07329 a.JPG
DSC07329 a.JPG (123.05 KiB) 6239 keer bekeken
leokoster
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 okt 2010 22:37
0 bedankjes

Re: Adenium Obesum zaaien

Berichtdoor lily-anne op 21 nov 2010 22:38

geen ervaring hiermee , maar ik zou ze er direct uit halen zodat de anderen hier geen last van zouden krijgen - geen idee of het besmettelijk is
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Adenium Obesum zaaien

Berichtdoor birdman55 op 25 okt 2018 23:51

aan de adenium kwekers ,vraagje
hoe warm moet die grond zijn ?
ik zie kweekkastjes die 8 °C geven
en andere duurder kweekkastjes 19 °C.
is dat allemaal nodig ? kan ik ze evengoed in de oven zetten :D


groeten
natureman
Avatar gebruiker
birdman55
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 16 mei 2015 22:35
Woonplaats: PUURS
1 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten