nelumbo nucifera zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor amourath op 05 jan 2011 12:44

Iemand ervaring met het zaaien van lotus? Ik heb een zaadje van de baby-lotus, de nelumbo nucifera.
Ik meen dat Shusui daar een variant van had gezaaid, hoe is het daarmee afgelopen, hoe overwinteren die?

Ik heb het zaadje 2 dagen geweekt in lauw water, daardoor was de harde schil iets zachter en kon ik gisteren een stukje weghalen aan de ronde kant. Nu staat hij in een bakje water in de propagator, dus zou ik snel iets moeten zien? Wanneer haal ik hem daar uit, wanneer verplanten in vijvergrond?
Alle ervaringen zijn welkom!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor voschke op 05 jan 2011 22:24

kiemen krijg ik ze vrij snel, meestal binnen 7 dagen

echter na het oppotten gaat het steeds mis bij mij:(
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor amourath op 06 jan 2011 09:32

voschke schreef:kiemen krijg ik ze vrij snel, meestal binnen 7 dagen

echter na het oppotten gaat het steeds mis bij mij:(


Hebben ze al worteltjes als je ze oppot? Knip je die harde schil van het zaadje een stuk af?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor videomaster op 06 jan 2011 11:40

Bij ons krijgen die geen kans om te kiemen... we eten ze op :lol:

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor voschke op 07 jan 2011 20:48

ja ze hebben dan al zo een 10 cm wortel en 1-2 blaadjes
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor kiwi op 09 jan 2011 23:28

Is ook bijna niet te doen. Ik heb dit al 3 keer geprobeerd en ging uiteindelijk steeds fout! Nu ben ik ook al lang op zoek naar planten van deze(eigenlijk de komarovii) maar die heb ik nog nergens gevonden op het web. Ik weet wel iemand maar die verstuurd ze niet en zit op het andere grote forum. Hier heb ik wel eens een rhizoom van gehad maar heeft mijn neefje in de waterpot gesloopt. Dus als iemand zin heeft ze op te halen in de buurt van den haag! De nelumbo komarovii is overigens winterhard!!!!

Quirijn
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor amourath op 10 jan 2011 09:30

Ik heb al veel reacties gelezen waar 't wel goed gaat dus het moet zeker doenbaar zijn... ik heb echter maar 1 zaadje dus kan het maar beter ineens juist doen ;) Er zat een hele uitgebreide handleiding bij die ik mooi aan het volgen ben.

Het zaadje is ondertussen gekiemd ook, ik wacht vol spanning op de eerste worteltjes.

Interessant om lezen: http://www.victoria-adventure.org/lotus/growing_from_seed.html
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor shusui op 10 jan 2011 11:24

Zoals al gezegd hierboven, het kiemen op zich is het probleem niet. Als ze een beetje warmte krijgen kan het heel snel gaan. Het overplanten, en het overhouden in de winter is moeilijker.
Ik heb al wat geëxpirementeerd met het zaaien van lotus soorten, en uit zaad heb ik de gewone nucifera en de "Alba Plena" deze staan nu in pot in de kelder om te overwinteren, ik hoop dat het deze keer wel goed gaat gaan.

Het beste kan je zeer vroeg in het voorjaar, binnen in een aquarium ofzo zaaien, thermostaat erop dat het water ergens tussen 20-26°c zit en als ze kiemen evt wat belichting erboven.

Ik beschadig de harde wand van het zaad meestal door ze tussen de schroefbank te steken en er heel lichtjes met de slijpschijf over te gaan. Maar kan natuurlijk ook met vijl of rasp.
Als de wand niet beschadigd wordt kiemen ze ook, maar duurt het soms een maand of langer...

Als ze kiemen en wat worteltjes hebben pot je ze op in klei- achtige vijveraarde.
als ze goed aangeslagen zijn kan je ze naar een grotere vijver of kuip overplanten.
Het voordeel van vroeg in het voorjaar zaaien is dat de planten in het najaar al veel meer en stevigere rhizomen gemaakt hebben , waardoor ze meer kans hebben op overleven in hun eerste winter.

Als je een Lotus wil voor buiten zou ik je ook zeker de Komarovii aanraden.
Ik heb deze nu ook buiten staan, en in vergelijking met de andere lotussen die in de vijver stonden groeide hij veel beter.
Hij staat nu nog in de vijver, het is zijn eerste winter dus ik ben zeer benieuwd.
Maar normaal mag dit geen probleem zijn.
Voor het resultaat met de N.komarovii zie hier: http://www.growingontheedge.net/viewtop ... it=nelumbo
Op victoria adventure staan goeide zaaihandleidingen en Hier is een goed artikel over de N.komarovii: http://www.watergardenersinternational. ... page1.html


Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor amourath op 10 jan 2011 12:49

shusui schreef:Zoals al gezegd hierboven, het kiemen op zich is het probleem niet.


Blijkbaar wel bij Voschke en Kimi, daar gaan ze dood bij het oppotten?
In wat plant je de kiem, in vijvergrond? Substraat? Kleigrond voor waterlelies?
Ik zou hem meteen in een vijvermandje planten zodat hij daar lange tijd in kan blijven.
Dat mandje dan in een aquarium op de vensterbank zodat hij veel licht heeft... we zien wel of dat lukt.


shusui schreef:Het overplanten, en het overhouden in de winter is moeilijker.
Ik heb al wat geëxpirementeerd met het zaaien van lotus soorten, en uit zaad heb ik de gewone nucifera en de "Alba Plena" deze staan nu in pot in de kelder om te overwinteren, ik hoop dat het deze keer wel goed gaat gaan.

Ik lees net dat ze veel licht nodig hebben, ook in de winter? Jij overwintert ze net als waterlelies? Vrij droog of net nat?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: nelumbo nucifera zaaien

Berichtdoor shusui op 10 jan 2011 14:12

Het oppotten doe ik in een mengeling van potgrond, klei (vb voor waterlelie's) en tuingrond (leem)
Dit in gelijke delen. Met vijveraarde zal het ook wel lukken, maar ik zou er altijd voor zorgen dat er wat klei of leem in zit, zodat het wat steviger is en meer een plakkerige modder.
Dit is in de natuur ook zo.
In het begin zet ik ze in kleine p9 potjes (gaan er meer in de aquarium, en er kunnen er altijd nog doodgaan) degene die goed aanslaan worden uitgeplant in een vijvermand of in een grote kuip of vijver. (met dezelfde grond mengeling)

Ze hebben inderdaad veel licht nodig (zeker jonge plantjes), maar het blad sterft 's winters toch af dus dan kunnen ze evengoed in de kelder. Ik hou ze dan gewoon in doornatte modder in hun eigen pot. In het voorjaar als ik wil dat ze terug aan de groei gaan zet ik ze in de veranda of serre en dan schieten ze terug uit als het goed is.

Je kan natuurlijk ook planten kopen, dan ben je direct goed vertrokken en heb je direct een grotere plant. Maar je moet er wel wat meer voor betalen...

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten