Protea magnifica

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Protea magnifica

Berichtdoor s.janssen op 28 mei 2011 22:49

Dit zijn struiken uit Australie en Zuid-Afrika waarvan het zaad pas ontkiemd na meer als 1000 graden celcius. Dit zijn dan ook de struiken die weer tot leven (Het zaad dan) als er over een groot veld een grote brand is geweest. Na werken in de kas kreeg ik aantal zaden mee en ben heel benieuwd of er mensen hier zijn die hier ervaringen mee hebben?

Ik heb ze nu gezaaid in een grond mengsel en goed vochtig in een verwarmde kas. Ben heel benieuwd!

Afbeelding
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 30 mei 2011 12:53

Toch even een reaktie:
op deze site vind je de beste informatie: http://finebushpeople.co.za/ffproteas.htm
Zelf heb ik hier vorig jaar diverse soorten zaden besteld.
Dit zou één van mijn twee Protea magnifica moeten zijn:
Afbeelding
Een paar tips:
zaden niet te warm zetten; 20°C en niet in de zon!
zaden voorbehandelen, desnoods voorweken in water met houtasse
zorgen dat er geen enkele meststof in de grond is waarin je zaait, of bij succes, verspeent.
Veel succes
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor Christophe op 30 mei 2011 13:42

Dat is lang geleden Paul. Leuk je nog eens op het forum te zien ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor s.janssen op 30 mei 2011 14:23

@Paul,

Bedankt voor je reactire, ik ga het zeker gebruiken. Heb nog cocopeat liggen waar geen meststof in zit. Zaden kiemen op kamertemperatuur.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor lapalmeraie op 30 mei 2011 16:10

Christophe schreef:Dat is lang geleden Paul. Leuk je nog eens op het forum te zien ;)


Ik was net hetzelfde aan het denken.
Fijn dat je er nog steeds bij bent Paul! :thumb_up:
Je hebt een PB.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor zezinho op 31 mei 2011 11:17

Hoi,

volgens de finebushpeople site heeft het zaad een temperatuursverschil (dag - nacht)van 12 graden nodig om te ontkiemen. Ik zou het zaad dus nu buiten zetten, beschermd en in de schaduw, in een zanderig mengsel (cocopeat met zand vermengd lijkt mij ok). Eigenlijk moet je het zaad ook eerst weken in water waar een smokedisk in vermengd is : (een roze papiertje waar de nodige chemicalien inzitten die de rook van een bosbrand nabootsen). Zo heb ik het eind 2009 gedaan met zaden meegebracht van de Kirstenbosch botanische tuin uit Kaapstad en ik moet zeggen dat ik wel tamelijk succes heb gehad met de kieming. Momenteel heb ik 5 protea cynaroides (zie mijn avatar) en neriifolia en 3 leucospermum cordifolium de eerste winter doorgekregen. Zal straks eens een fotootje plaatsen.
Kijk ook eens op http://protea.worldonline.co.za/growgar.htm
succes met het zaaien en de groeten
zezinho
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 31 mei 2011 14:18

Hallo,
inderdaad, zo heb ik het vorig jaar gedaan ( zie http://finebushpeople.co.za/eggbox_instructions.html)
Nog een paar foto's:
Afbeelding

deels letterlijk volgens bovenvermelde link!
Afbeelding
De ronde zaden zijn van een leucospermum-soort, de andere een protea-soort; maar van de leucospermum heb ik geen zaailingen kunnen overwinteren.
Ik had in totaal 7 soorten en 80 zaden; daarvan had ik een goeie 30 zaailingen, maar nu heb ik er maar 9 meer; deels door te koud overwinteren, en deels door te vroeg toedienen van meststoffen!
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor s.janssen op 31 mei 2011 21:51

Ik heb de zaden gekregen en die zij dat ze van bomen kwamen waarvan die al verbrand waren. Ik heb de zaden in krekelbakjes gezaaid in mengsel van cocopeat. Dit kan ik morgen nog even veranderen door ze met wat zand te vermengen. Als je zin klopt dat ze ontkiemen bij 12 graden dan zet ik ze morgen buiten neer.
Afbeelding
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 31 mei 2011 22:37

Hallo,
Zezhino schrijft niet dat ze ontkiemen bij 12°C! Het verschil dag/nacht moet ongeveer 12° verschillen. De maximum dagtemperatuur moet rond de 20°C zijn, nachttemperatuur tussen 5° en 8°C. Je zou misschien toch eens mijn laatst opgegeven link lezen.

Als de zaden van een verbrande struik komen, kunnen ze misschien zo kiemen, maar ik vraag mij dan af of de zaden niet verbrand zullen zijn. In de natuur kiemen deze zaden NA een brand, maar dat wil niet zeggen dat ze niet geroosterd zijn, en dan kiemt er niets meer. In de natuur is er slechts een heel klein percentage van zaden dat kiemt. De zaadjes op de foto zien er vrij goed uit. Ik herken ze niet bij naam, maar ik had er ook zulke; de meeste andere soorten waren meer in de vorm van pluimpjes, zoals op de foto in de vloeistof.
Zaden uit de handel worden verzameld na het afrijpen, en achteraf "chemisch" verbrand door de stoffen in de "smokeprimer" blaadjes.

Persoonlijk zou ik ze nog een dagje in water leggen, en dan herzaaien in een mengsel waaraan zand is toegevoegd.
Ik ken geen krekelbakjes, maar de bedoeling is van de zaadjes apart te zaaien. In een kartonnen (geen kunststof!) eierschaal kan men de gekiemde plantjes gewoon van elkaar snijden, en met de eierschaal verpotten. Wortels zijn heel teer, en zo worden die niet beschadigd, en groeien daarna door het karton.
Veel succes,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor s.janssen op 31 mei 2011 22:45

Dat is idd een goed idee om te zaaien in eierdozen. Een hele handige manier.
Zo leer je toch weer wat bij ;)

Voorbeeld van krekelbakjes:
Afbeelding
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten