Protea magnifica

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 05 aug 2011 11:41

Hallo,
ondertussen weet ik dat de eerste jaren absoluut geen meststof mag toegediend worden; later eventueel wat fosfaatvrije meststof; daarom had ik aan enkele toch enkel wat bloedmeelkorrel (zou enkel stikstof bevatten) toegediend. Maar mis dus!
Mijn plantjes staan alleen overdag , bij goed weer, op een halfbeschaduwde plaats buiten.
Ze zijn nu verplant in een mengsel van vermiculite, perliet, grof rivierzand, turf en kompost.
@ Lily-Anne: die zijn inderdaad van dezelfde "lichting"! Verwachtte eigenlijk al een hele tijd foto's.
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor cuno alexander op 05 aug 2011 21:11

Hoi Paul /allemaal

hoe ben je nu te werk gegaan met dat verplanten .
heb een tik tegen de pot geven of heb je deze
stuk geknipt :o .
maar de prestatie mag er wezen :applaus: .
op naar de dag van de bloei ;) .

gr .

cuno alexander .
cuno alexander
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 18 apr 2011 21:42
5 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 06 aug 2011 13:06

Hallo Cuno,
verplanten op zich is eigenlijk geen probleem; zoals je zelf schrijft: een tikje tegen de pot, en het kluitje in een grotere pot.
Ik vermoed dat jouw probleem is, dat je verspeent/verplant in te voedzame grond: jonge protea's kunnen absoluut niet tegen enige vorm van voeding: dus ook gewone teelaarde is uit den boze!
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor cuno alexander op 06 aug 2011 23:05

Hoi Paul .

dat is raar .
mijn kweekbak en verspeenpot hadden de zelfde potgrond en zilverzand
verhouding een andere mix gebruik ik niet meer .
het is beter betaalbaar langer houdbaar en ik heb minder verlies van het product
Cocopeat is een schitterend natuurproduct ,alleen is het veel te gauw droog en
voedingswaarde gaat binnen enkele dagen, al achteruit daar ben ik dus meegestopt .
zou het helpen als ik de voedingswaarde liet kelderren, door een pot een week of
twee weken, eerder zou klaar maken , en wat liet in drogen :?: .
ik mij geen dure dingen veroorloven namelijk :? .
de geld boom is bij ons immers al een tijdje afgestorven en ik zoek nog altijd
een nieuwe dus als je zo,n boom weet ik hoor het graag :mrgreen: .
dus zolang het betaalbaar is kan er aanbegonen worden .

gr

cuno alexander .
cuno alexander
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 18 apr 2011 21:42
5 bedankjes

Re: Protea

Berichtdoor lily-anne op 04 sep 2011 21:36

protea compacta
Bijlagen
protea compacta aug 2011.jpg
protea compacta aug 2011.jpg (201.2 KiB) 4520 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door lily-anne op 04 sep 2011 21:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Protea

Berichtdoor lily-anne op 04 sep 2011 21:37

protea longifolia
Bijlagen
protea longifolia aug 2011.jpg
protea longifolia aug 2011.jpg (183.48 KiB) 4521 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door lily-anne op 04 sep 2011 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Protea

Berichtdoor lily-anne op 04 sep 2011 21:39

protea magnifica
Bijlagen
protea magnifica aug 2011.jpg
protea magnifica aug 2011.jpg (199.6 KiB) 4521 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door lily-anne op 04 sep 2011 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

protea

Berichtdoor lily-anne op 04 sep 2011 21:40

protea nerifolia
zoals jullie zien , zijn de planten niet perfect , omdat ze even last hebben gehad van de droogte op een bepaald moment .Ze hebben wel voor het grootste deel van het groeiseizoen in de zon gestaan - Ik ben wel zinnens om volgend jaar een poging te doen om die langste tak te stekken zodat de plant terug wat compacter kan worden (hopelijk zal dat lukken ) want zo is het model van de plant helemaal niet mooi om zien .
groetjes
Lily-Anne
Bijlagen
protea nerifolia aug 2011.jpg
protea nerifolia aug 2011.jpg (184.36 KiB) 4518 keer bekeken
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor Chantale op 20 sep 2011 20:59

Hoi mede protealiefhebbers,

ik heb half augustus verschillende proteasoorten gezaaid. En reeds drie weken na het zaaien kwam het eerste plantje naar boven. Inmiddels zijn er al vier plantjes uitgekomen en hopelijk volgt de rest nog. Ik volg de instructies van de finebushpeople. Maar ik vraag me af of ik het wel goed doe. Mijn oudste plantje staat er nu ongeveer drie weken, maar het heeft nog steeds zijn babyblaadjes en is nog maar een cm hoog. Ik vind dat het heel traag groeit, misschien wel abnormaal traag. Heeft iemand van jullie dit ook gehad of doe ik iets mis? Het plantje ziet wel mooi groen.
Ik heb enkele jaren geleden trouwens ook al eens protea's gezaaid. Ik heb dit toen hartje zomer gedaan: juli en augustus. De zaaipotjes stonden in de tuin recht in de zon. Alles is uitgekomen en de plantjes groeiden verbazingwekkend snel. Ze zijn wel gestorven, waarschijnlijk doordat ik te weinig water gaf. Maar ik wou dit delen, omdat ik toen wel meer succes leek te hebben dan nu met de finebushpeople instructies. En ik ben aan het overwegen om het volgende zomer nog eens op die manier te proberen.

@ Lily-Anne: ik ben enorm benieuwd naar jouw methode om protea's te kweken, want dat zijn echt prachtige planten dat je hier post! Daar kan ik alleen nog van dromen!
Chantale
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 sep 2011 12:29
0 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 21 sep 2011 11:28

Hallo,
heb heel recent 12 soorten gezaaid. Dit is mijn 3e zaaipoging. Van vorig jaar heb ik enkele planten, te zien in dit topic.
Hier enkele beelden uit 2008; dit waren Protea cynaroides; daar heb ik nu wel maar één enkele plant van, en die doet het niet al te goed.

31072008:
Afbeelding

11082008: (zijn al uitgeplant)
Afbeelding

01092008:
Afbeelding
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron