Protea magnifica

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Protea magnifica

Berichtdoor Chantale op 21 sep 2011 21:01

Mooie plantjes Paul! Jammer dat enkele het opgegeven hebben. Mijn ene plantje dat supertraag groeit, krijgt dan toch wat meer groen heb ik gezien, maar het gaat echt zo traag!! Twee van mijn andere zaailingen zijn overduidelijk een andere soort en die groeien ook veel vlugger. Dus die zijn de favorieten totnutoe :) .
Chantale
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 sep 2011 12:29
0 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor lily-anne op 21 sep 2011 22:48

@ Chantale,
Je vroeg naar mijn methode om de protea te kweken : ik heb ze niet zelf gezaaid , maar heb het geluk dat iemand zo gul was om mij een paar zaailingen toe te vertrouwen .Ik geef ze zoveel mogelijk zon en alleen regenwater en laat ze telkens tussen de gietbeurten wat droger worden . Nu staan ze al een hele tijd in de veranda omdat we zo'n slechte , koude en natte zomer hebben gehad .De komende nazomerdagen zullen ze weer naar buiten gaan en zo blijven we bezig . Nog geen voedsel gegeven omdat dit nog niet hoeft op deze leeftijd en ook omdat ik nog geen speciaal voedsel heb gevonden ( zonder fosfaat !)
in ieder geval succes met je zaden en zaailingen !
gr Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 22 sep 2011 12:55

Chantale,
welke soorten heb je? En kun je een paar foto's posten?
Veel succes,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor Chantale op 22 sep 2011 22:19

Paul,
dit zijn mijn zaailingen:
http://img571.imageshack.us/img571/2360/sdc16048.jpg
http://img545.imageshack.us/img545/3995/sdc16049.jpg
http://img51.imageshack.us/img51/5777/sdc16045q.jpg
http://img847.imageshack.us/img847/4904/sdc16044.jpg
En dit zijn de soorten die ik gezaaid heb: P repens, P obtusifolia, P cynaroides, P lepidocarpodendron en P eximia.
Na jouw foto's te zien denk ik dat de zaailing op de derde foto een cynaroides is? Van de andere heb ik geen idee. De zaailing op de tweede foto is mijn oudste plantje, maar echt nog miniem zoals je kunt zien.
Chantale
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 sep 2011 12:29
0 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 23 sep 2011 08:29

Chantale,
een naam is er nog moeilijk op te kleven: dit zijn de kiemblaadjes, en die zien er allemaar ongeveer gelijk uit. Wanneer de volgende blaadjes komen is er wel gemakkelijker een onderscheid te maken. Heb de de zaadjes niet gelabeld?
Bij het laatst verplanten van mijn vier beste plantjes, heb ik hulp gehad van mijn kleinzoon (3j), en die was lustig met de labels aan het spelen! resultaat: de vier zijn dus hopeloos verwisseld van label, maar goed, dat is ook niet zo erg.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor Chantale op 01 okt 2011 08:47

Zo, inmiddels staan alle vier de zaailingen in een pot. En ik heb bedenkingen bij de waarschuwing voor wortelverstoring. Ik ben echt zo klunzig beziggeweest bij het verpotten van de zaailingen en had zelfs eentje zijn wortel helemaal blootgelegd. Ik dacht dan ook, deze gaan naar de proteahemel. Maar tot mijn verbazing doen ze het allemaal prima, ze groeien verder op hun o zo trage manier :tong: . Inmiddels hebben ze dus al minieme echte blaadjes. En nu met dit uitzonderlijk mooie weer, hoop ik dat ze echt in gang zullen schieten. Ik ben ook aan twee jonge proteaplanten geraakt: een leucadendron en een pink ice. Duimen maar!
Chantale
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 sep 2011 12:29
0 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 01 okt 2011 23:15

Hallo Chantale,
leuk te horen dat het prima gaat met de plantjes.
Zelf heb ik ook nog nooit problemen gehad met verspenen of verplanten van protea's.
Fijn dat je nog een paar andere planten op de kop hebt kunnen tikken. De "pink ice" is een hybridesoort en Leucadendron is geen protea, maar een zustersoort: ze behoren beide tot de proteaceae. Waar heb je die gevonden? Graag een foto!
Veel succes verder,
Paul
ps: een paar foto's van Leucadendron "Safari Sunset", een hybridesoort, in de exotische tuin van Madeira.
Afbeelding
Afbeelding
Het zijn vooral te talloze schutbladeren die deze planten zo atraktief maken, en in Madeira bijna in elke bloementuin verwerkt worden.
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor Chantale op 02 okt 2011 10:51

Hoi Paul,

de Pink ice en leucadendron komen uit Spanje. Ze staan nog steeds te koop op ebay voor de geinteresseerden. Een echte aanrader! Hier een foto:
Afbeelding
Die Leucadendron Safari sunset is echt prachtig zeg!

groetjes
Chantale
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 sep 2011 12:29
0 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 02 okt 2011 20:52

Plantjes zien er prima uit!
Veel succes,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Protea magnifica

Berichtdoor paul op 09 dec 2013 12:59

Dit item effen van onder het stof gehaald; waarschijnlijk is er weinig interesse voor deze plantensoort, maar misschien kan ik er een enkeling blij mee maken.
Dezelfde Protea magnifica; de plant ziet er niet uit, maar ze vormt wel een bloemknop!
Afbeelding

Afbeelding
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten