Albizia zaailingen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2012 10:08

Kiemen doen ze goed, het is daarna dat het lastiger wordt.
Bij een bepaalde grootte vallen er veel af is mijn eigen ervaring.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14407
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor danny2 op 10 aug 2012 20:03

Uitval krijg je als je zaailingen eenmaal uitgedroogd zijn geweest, ze moeten vochtig blijven, maar dan weer niet nat. Ik heb dit al enkele malen voorgehad in de hoekjes, die krijgen meestal wat minder water.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2012 21:06

Bedankt voor de verduidelijking.
Ik had er maar enkele dus dan heb je niet zoveel marge hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14407
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor Remy op 13 aug 2012 01:32

Er zit flink wat groei in, ze staan in een vochtige donkere hoek van de tuin met 0 zon. Als ik in september een tuinkas heb gaan ze van de winter daar in, onverwarmd en proberen matig water te geven. Ben benieuwd, als ik er 1 doorheen krijg ben ik tevreden ;)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor s.janssen op 13 aug 2012 12:30

Albizia zijn niet winterhard in pot, dat kan je echt vergeten!
Mocht je ze in de volle grond zetten zorg dat ze zo vroeg mogelijk in het voorjaar in de grond staan. In de 1e winter zeker beschermen ;)

@Remy heb je in de tuin geen hoek met zon?
Hier groeien ze toch echt een stuk beter met veel zon ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor Remy op 13 aug 2012 13:43

Ik laat stekjes, zaailingen altijd eerst een tijd in de schaduw staan, dan blijft de grond beter vochtig. Werkt tot nu toe altijd wel... Dus ik kan die albizia zaailingen het beste binnen laten overwinteren? Dat wordt dus op zolder bij een temperatuur van 10 - 15 graden. Ook niet echt optimaal volgens mij...
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor s.janssen op 13 aug 2012 14:01

Ik heb ze hier vorig jaar in een vorstvrijegarage gezet compleet droog en donker. Ging prima ;) het blad valt er natuurlijk af.
Deze waren vorig jaar gezaaid en hebben inmiddels een stammetje van 30cm hoog. Niet echt een zaailing meer, goed vochtig houden en zonnetje er op dan gaan ze echt heel snel. Zeker het eerste jaar. Nu staat deze in de volle grond en werken ze aan hun wortels.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor Remy op 13 aug 2012 14:41

Ok bedankt en tijdens de winterperiode wel af en toe water geven zeker?
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor Carlo op 15 sep 2012 11:29

alloo schreef:Mijn ervaring is ,voor de winter zaaien altijd problemen ,als ge begin te zaaien in februari dan zijn de plantjes sterk genoeg om de volgende winter in te gaan .

groetjes Fons


Heb het hele topic eens doorgenomen en ben het geheel met Fons eens dat de topicstarter in de verkeerde tijd is gaan zaaien. Op moment van zaaien worden buiten de bomen kaal door de lager wordende temperatuur en vermindering van het aantal zonuren, ofwel herfst. De net bovengekomen zaailingen krijgen dus al vanaf het begin met de verminderde omstandigheden te maken en zullen het simpelweg niet redden zonder extra bijlichting en warmte.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Albizia zaailingen

Berichtdoor Bluesart op 28 maart 2013 03:13

Hoe gaat het bij jullie met de slaapboompjes?
Bij mij zijn de meeste bevroren, die in de kleinste potten stonden doordat ik ze te laat binnen heb gehaald met de vorst. Ik heb ze samen met de paradijsvogelstruik gezaaid en kan nu niet goed herkennen wie welke is. Van de ene soort heeft het er maar eentje overleeft en van de andere heb ik een stuk of 10.
Avatar gebruiker
Bluesart
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 maart 2012 17:43
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten