Mangopitten zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Mangopitten zaaien

Berichtdoor Nody op 15 nov 2011 00:20

Heeft al iemand een mangopit gezaaid en er iets aan overgehouden?

Ik heb net een mango gegeten en heb hem nu in het water liggen om hem morgenochtend te zaaien.

Ik hou jullie op de hoogte.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor Itrme op 15 nov 2011 02:03

Ze zijn ontzettend makkelijk te laten ontkiemen, alleen willen ze daarna nog wel eens snel doodgaan. Grootste mango die ik heb gehad werd maar 30 cm maar mss hebben andere mensen betere ervaringen
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor GeL op 15 nov 2011 09:39

Deze heb ik al dikwijls gezaaid.
Belangrijk: Met een mes de schil openwrikken vanaf een langszijde, niet te diep anders beschadig je het echte zaad (pit) dat in deze schil zit. Niet planten mét schil, dit schimmelt zelfs al is die mooi proper gemaakt. Voorweken is niet nodig.
De pit daarna op lichtvochtige ( niet nat!) stek/zaaigrond bij 25/30°C wegzetten, de pit eigenlijk plat op de stek/zaaigrond leggen en lichtjes aandrukken. Een hoge pot gebruiken, de plant maakt een penwortel. De luchtvochtigheid hoog houden door een plastiek zak over de pot te schuiven, deze zak regelmatig verwijderen om te luchten. Na een tijd, meestal zelfs al na een week wordt een penwortel gevormd vanuit de pit, bijna gelijktijdig komt ook de stengel met 2 bladeren op dezelfde plaats naar boven. Daarna kan je de plant op een lichte maar warme plek verder laten groeien. Verpotten wanneer het eerste echte bladpaar werd gevormd. In de herfst/ winter relatief droog houden.

Nu het moelijkste, mangos worden vaak met kobalt bestraald om het rijpingsproces te vertragen. De kiem wordt daardoor sterk geremd en dikwijls ook gedood, die bestraling is meteen de reden waarom een mango soms opkomt maar uiteindelijk na een tijdje het loodje legt. Met biologisch geteelde mango's heb je dit niet. Opletten voor witziekte en roest, daar zijn ze nogal gevoelig voor.

Grtz,

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor NickyDP op 15 nov 2011 11:08

idem hier de kieming ging vlotjes steeltje kwam op vormde een kroontje en daarna is het afgestorven zoals michel al aanhaalde behaal je het meeste succes met biologische pitten. Wel opletten met het aanraken van de pit deze kan allergische reactie veroorzaken dus best bescherming dragen . Bij mij verdoovde deze mijn vingertoppen voor een tijdje een zaadje met pit dus .

veel succes laat iets weten over je vorderingen
NickyDP
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 16 okt 2011 19:13
Woonplaats: oostkamp
21 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor GeL op 15 nov 2011 11:46

Correct Nicky, de pit is giftig, was ik even vergeten te melden, ikzelf heb er nooit last van gehad.

Grtn,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor Nody op 15 nov 2011 18:45

Na 12 uur geweekt te hebben in water heb ik vanmiddag de pit waar het vruchtvlees omheen zit gezaaid in een potje, helemaal bedekt met grond. Geen extra plastic erover, maar gewoon voor het raam in vochtige grond ver weg van radiatoren.

Maar ik moet deze pit dus eerst nog openmaken voor de echte pit of kan hij zo ook ontkiemen?
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor GeL op 15 nov 2011 20:01

@Nody, voorweken niet nodig, maar goed dit is al gebeurd. Pit uit de "schil" halen, het zorgt anders alleen maar voor problemen zoals schimmels.

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor Nody op 16 nov 2011 00:35

GeL, ik heb je advies opgevolgd en tot mijn verbazing zag ik dit:

DSC00083.JPG
De pit uit de schil, nu al een plantje?
DSC00083.JPG (229.59 KiB) 21993 keer bekeken


Als je goed kijkt zie je dat de pit is opengescheurd doordat de zaadlobben zich hebben volgezogen met water net als de 'groene Hulk' die uit zijn kleren scheurt.

Het voorweken heeft toch wonderen verricht. :mrgreen:
Hij was al aan het uitlopen. De schil was trouwens ook al opengescheurd op de plek van de eerste blaadjes en wortel (aan de linkerzijde van de pit).

Ik heb de pit nu opnieuw herplant en uiteraard de blaadjes naar boven en het worteltje naar beneden en bedekt met een beetje grond, maar het zal niet lang duren voordat hij zijn kop opsteekt.

Is dit een nieuw record? Binnen een etmaal uitgekomen?
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor GeL op 16 nov 2011 09:26

Tijn, geen record 8-) zo snel gaan die dingen, meestal zit die kiem al klaar, zelfs zonder weken. Dit is ook de reden om de pit uit de schil te halen. Als het een bestraalde is heeft die helemaal geen kracht om zelf de schil open te breken, zelfs niet bestraalde hebben moeite. De pit hoef je echt niet af te dekken met grond, gewoon op de grond leggen en ervoor zorgen dat de onderkant (wortel) goed in de grond is geduwd. Luchtvochtigheid hoog houden! Wel zaai/stekgrond gebruiken, nog geen voeding geven!
Binnen de week heb je een plant :happy_thai:

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Mangopitten zaaien

Berichtdoor Nody op 16 nov 2011 12:18

Dan zal het wel een niet bestraalde zijn want hij had de pit al opengescheurd. Ik had hem gekocht bij de Coop, dus weet niet of het biologisch geteeld (dus onbestraald) is.

Als het mislukt ga ik zeker een keer langs een biologische fruitteler voor een nieuwe poging.

Aangezien ik (nog) geen kweekkasje heb heb ik hem toch maar bedekt met vochtige aarde aangezien de zon nog weleens binnen wil schijnen.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten