Terracottem gebruiken als perlite

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor bamboefreak op 19 nov 2011 19:24

Ik ben palmen, bananen en agave's aan het zaaien en bij sommige soorten staat er beschreven om perlite te gebruiken. Ik heb hier nog terra cottem staan, dit is zeker al 10 jaar oud. Nog een overschot van vroeger. Weet iemand of ik dit kan gebruiken om te zaaien, volgens mij is dit perlite met voedsel onder.
bamboefreak
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 04 aug 2011 17:19
Woonplaats: Stekene
0 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor shusui op 19 nov 2011 19:52

Terracottem zijn korrels die water opnemen, en zo bv bloembakken in de zomer langer van water voorzien. Dit is zeker niet te vergelijken met perliet. Bij bananen zou je het in de potgrond kunnen mengen bij grotere planten, maar bij zaailingen, en zeker bij palmen en agaves zou ik het niet gebruiken.

Test de terracottem anders eens, doe een klein beetje korrels in een potje, wat water erbij, en dan slorpen de korrels alles op.

Het is trouwens ook vrij duur, zeker in vergelijking met perliet.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor bamboefreak op 20 nov 2011 21:51

Ok bedankt voor uw reactie. Kan ik perliet gewoon in tuincentra kopen?
bamboefreak
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 04 aug 2011 17:19
Woonplaats: Stekene
0 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor djoeke op 20 nov 2011 23:01

Hey ,

In aveve stekene verkopen ze dit ook in kleine verpakkingen .
Ik zie je trouwens voor het eerst en dan nog uit de buurt :welkom:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor Albert1 op 10 mei 2019 08:18

Kan men geen kattenkorrels gebruiken voor bepaalde zaden op te laten kiemen ?
Albert1
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 mei 2019 07:47
0 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor GeL op 10 mei 2019 09:15

Albert1 schreef:Kan men geen kattenkorrels gebruiken voor bepaalde zaden op te laten kiemen ?


Klopt! Wordt veel gebruikt maar dan wel de niet geparfumeerde of samen klittende variƫteit. Water op gieten zolang alles opgeslorpt wordt, dan heb je de perfect vochtigheid om te zaaien. Wel alleen gebruiken voor de iets grotere zaden, palmen, bananen, etc...
Werkt naar het schijnt zeer goed al heb ik het zelf nog niet geprobeerd, ik gebruik zelf cocobricks, neemt geen plaats in tot je ze nodig hebt :)

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor Hansvdb op 10 mei 2019 17:25

Kattenbakkorrels zijn een heel goed plantmedium. Het is goed vochthoudend, waterdoorlatend en goed toegankelijk voor zuurstof voor de wortels. Het voordeel ten opzichte van potgrond is dat het bijna onmogelijk is te veel water te geven vanwege die toegankelijkheid voor zuurstof.
Je moet wel de juiste soort gebruiken, namelijk Foetsie Ba van Tom Poes. Dat bestaat uit gebakken kleikorrels en is vrijwel hetzelfde als Seramis, dat echter veel duurder is.
Een zak Foetsi Ba van 20 liter kost iets meer dan 4 euro bij de Jumbo supermarkten, Net iets meer dan kokospotgrond.

P1010267a.JPG
P1010267a.JPG (222.35 KiB) 4818 keer bekeken

De korrels zijn geparfumeerd, maar dat is niet schadelijk. Op de zak wordt geadviseerd om de korrels na gebruik (door de kat) in de tuin te verwerken.
Bij potgrond moet deze om de paar jaar vervangen worden. Bij kattenbakkorrels hoeft dat niet. In het najaar goed doorspoelen met lauw water en de plant kan er weer een jaar mee verder.
Planten lijken ook beter in te groeien. Veel liefhebbers schijnen bijvoorbeeld problemen te hebben om het juiste grondmengsel voor Citrus te vinden. Zet ze in kattenbakkorrels en het probleem is opgelost. Citrus heeft ijzer nodig. In de kattenbakkorrels zit zo veel ijzer dat ze magnetisch zijn.

P1010296a.JPG
P1010296a.JPG (174.71 KiB) 4818 keer bekeken

In principe kan elke plant in kattenbakkorrels groeien. Je moet wel de juiste voeding gebruiken. Het is in feite hydrocultuur. Met bijvoorbeeld de voeding van Peters Professional heb ik goede resultaten.
Overplanten van grond naar korrels is eenvoudig. Gewoon de grond verwijderen, wortels uitspoelen en in de korrels plaatsen. Ze groeien direct weer verder.
Wat ik ook wel doe is de hele kluit in de korrels plaatsen, zoals Seramis aanbeveelt. Je moet dan wel wat voorzichtiger zijn met water geven, de wortels kunnen dan alsnog verrotten bij te natte grond.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor Albert1 op 12 mei 2019 07:53

Bedankt voor de uitleg, kunnen we weer aan de slag. Nu kijken waar ze deze soort korrels van Tom Poes in onze omgeving verkopen. Wij gebruiken namelijk voor onze poezen Catsan korrels, maar kan natuurlijk altijd eens proberen wat deze doen bij opname van water. Ik zou deze gebruiken voor zaden van de Butia Capitata te laten kiemen.
Albert1
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 mei 2019 07:47
0 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor BartB op 12 mei 2019 11:43

Bentoniet is het hoofdbestanddeel van deze kattenbakkorrels. Maar dan zonder extra toevoegingen (geparfumeerd).
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Terracottem gebruiken als perlite

Berichtdoor Hansvdb op 12 mei 2019 16:30

Onderstaand citaat komt van het Bonsai Forum. (bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-grondsoorten/17548-tom-poes-foetsie-ba) De kleikorrels blijken terramol te heten en ook gebruikt te worden voor tennisbanen. Het lijkt er op dat Foetsie-Ba niet langer door Jumbo wordt verkocht. Wie op Google zoekt krijgt een hele lijst van leveranciers te zien die het wel willen opsturen. Ranzijn heeft een aantal winkels in Nederland waar het ook te vinden is.
Een alternatief is Belmondoi Basic, dat uit Denemarken komt. Is precies hetzelfde als Foetsie-Ba.

images.jpg
images.jpg (14.73 KiB) 4760 keer bekeken

Het citaat van Bondai Forum:

Terramol bestaat uit roodbruine gebakken kleikorrels.
Deze korrels kunnen puur worden gebruikt en ook in de winter zijn er wat aandachtspunten voor het gebruik van terramol

Wat u nu gaat lezen zal u mischien wel iets verbazen maar toch is het waar.
Deze klei korrels worden verkocht als kattenbak korrels van voor zover bekend twee merken:
Tom poes: Foetsie-ba
Belmondo Basic
Deze merken zijn bij de meeste dierenwinkels of tuincentra wel te krijgen en zijn goed te betalen!
De kattenbak korrels zijn wel geparfumeerd maar na twee keer spoelen is de geur niet meer te ruiken, ik heb persoonlijk deze korrels al veelvuldig gebruikt zonder ze uit te spoelen en heb tot zover geen nadelen ondervonden.

Toepassing
Terramol zijn hard gebakken kleikorrels die een prima alternatief basis bestand deel zijn voor een substraat en kunnen puur gebruikt of gemengt worden met andere componenten.
Door de hoge water retentie is het een uitmuntend bestandsdeel voor bomen die veel drinken.

Water retentie
zeer hoog (60%)
uit de test van bonsai-stek is gebleken dat 100gram terramol 60 ml water absobeert
Het duurt 48 uur vordat de korrels weer volledig zijn opgedroogd onder 20 graden binnenshuis buiten zal dit dus hoogstwaarschijnlijk sneller zijn door de invloeden van de zon, wind en vochtopname door de wortels.

cation exchange capacity
Laag

Penetreerbaar door wortels
Nee

Vorst verdraagzaamheid
Terramol kan goed tegen vorst en zal zijn structuur behouden
vries en dooi cyclus zal de water retentie niet beinvloeden
Dit is gebleken uit het bonsai-stek vries en dooi cyclus experiment

Voordelen
Goedkoop, makkelijk verkrijgbaar, herbruikbaar ,vorstbestendig, hoge water retentie en de harde structuur draagt bij aan een uitstekende drainage en luchtcirculate.

Nadelen
Door de hoge water retentie zal bij puur gebruik de grond voor sommige soorten te lang nat blijven.
Bij bevriezing van de korrel als deze te nat is word het vocht dat bevriest uit de korrel gedrukt in de vorm van "torentjes" hierdoor zal de grond in de pot omhoog komen (niet bewezen is of dit schadelijk is voor de plant).
Hou de water huishouding in de herfst en winter dus goed in de gaten want als de grond bevriest als deze licht vochtig is kan dit probleem voorkomen worden.

overig
Beschikt u niet over de mogenlijkheid om in het natte seizoen(herfst) en de winter uw bomen bescherming te bieden tegen regenval is het raadzaam om terramol niet puur te gebruiken en het te mixen met bijvoorbeeld velda superdensa kiryu, bims, split
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten