Samen Sanguinea's zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor TinekedV. op 13 sep 2013 13:23

Geen Sanguinea maar een Mobisu. Deze plant krijgt er maar geen genoeg van, hij blijft volop doorbloeien. Wat een heerlijke plant die hitte en volle zon prima verdraagt:

Mobisu najaar 640.JPG
Mobisu najaar 640.JPG (195.47 KiB) 4900 keer bekeken
Avatar gebruiker
TinekedV.
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 15 feb 2013 10:51
Woonplaats: Zottegem / Belgie
5 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor dries666 op 19 sep 2013 23:03

Hey iedereen, prachtige planten dat jullie hier gegroeid hebben!! Ik heb ook in het begin van dit topic zaden toegestuurd gekregen. Doordat ik echter een zwaar jaar gehad heb met mijn studies heb ik het foto's trekken vaak uitgesteld met als gevolg dat ik 1 foto heb van toen ze uitgekomen zijn :? ... ze hebben het ook wel zwaar te verduren gehad met een thrips aanval en omdat ik toen nog van huis wisselde kon ik er niet altijd op toezien dat ze voldoende water hadden om goed te groeien.

Van de zaden zijn enkel de bernhard kruisingen uitgekomen (2), de andere zaden zijn jammer genoeg rot geworden. Terloops in het jaar heb ik ook nog 2 sanguinea zaailingen overgenomen van Tineke, waarvan 1 het vrij snel opgegeven heeft zonder enige bijzondere rede, ik denk dat deze al beschadigd geraakt was in het verzenden. Maar nu staan de overigen buiten, 2 van bernhardt en 1 sanguinea. Ze groeien op dit moment niet echt veel meer, ze zijn maar een 20-25 cm hoog geworden maar met veel bladeren kort op elkaar maar ze zien er wel eindelijk uit alsof ze het goed aan het doen zijn. Ik heb dus wel geen foto's tussendoor, maar geloof me het was de foto niet waard :shock: .

Afbeelding
de bernhardt kruisingen toen ze uitkwamen

Afbeelding
de sanguinea

Afbeelding
de bernhardt kruising, de ene heeft nog wel een stokje nodig maar ik wou er niet teveel me knoeien nu ze eindelijk wouden groeien...

sorry voor de extreem late reactie... ik hoop dat ik ze volgend jaar wat meer kan verwennen!

groetjes,
Dries
dries666
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 feb 2012 17:49
Woonplaats: Leuven, Vlaams-Brabant, België
3 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor TinekedV. op 20 sep 2013 06:53

Ze zien er gezond uit Dries.
Ik zou de Bernhard-kruisingen maar aanbinden want anders zit je eerdaags met scheve planten. Alle koude bruggen moeten steeds aangebonden zijn, hun stengels zijn niet erg stevig.
Wat groeiseizoen betreft: ze houden van het voor- en najaar (lagere temperaturen en vochtiger lucht).
Avatar gebruiker
TinekedV.
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 15 feb 2013 10:51
Woonplaats: Zottegem / Belgie
5 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor dries666 op 20 sep 2013 07:33

moet ik ook al die kleine zijscheutjes verwijderen of best niet? Ik durfde niet zo goed aangezien ze dan misschien minder kans hebben op opnieuw uitschieten als de top uitdroogt (gebeurde plotseling bij men vorige, warme brug maar die heeft zich er van hersteld)

groetjes,
Dries
dries666
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 feb 2012 17:49
Woonplaats: Leuven, Vlaams-Brabant, België
3 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor TinekedV. op 20 sep 2013 08:11

Zolang de plant nog niet gebloeid heeft mag je die zijscheuten weghalen.
Avatar gebruiker
TinekedV.
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 15 feb 2013 10:51
Woonplaats: Zottegem / Belgie
5 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor TinekedV. op 20 sep 2013 08:14

Nog even een foto van een rode Sanguinea waarvan de bloem nu open is:

Sanguinea rood - 1P9170007.JPG
Sanguinea rood - 1P9170007.JPG (118.96 KiB) 4869 keer bekeken


Het spreekt voor zich dat ik momenteel diverse stekken van deze plant laat wortelen.
Ik vind dit echt een mooie rode die je niet overal ziet. Met deze plant hoop ik vele kruisingen te kunnen maken.
Avatar gebruiker
TinekedV.
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 15 feb 2013 10:51
Woonplaats: Zottegem / Belgie
5 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor dries666 op 27 mei 2014 12:21

Ik heb onlangs de sanguinea en de gezaaide bernhardt zaailingen toch in een wat grotere pot gezet met verse osmocote meststoffen en ze zijn op gang gekomen en maken duidelijk grotere bladeren aan. Ik ben benieuwd wat er van gaat komen :)

ps: ik ga nog wat foto's moeten nemen van de nieuwe grotere bladeren.

groetjes,
Dries
dries666
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 feb 2012 17:49
Woonplaats: Leuven, Vlaams-Brabant, België
3 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor Itrme op 27 mei 2014 12:44

Hier staan de sanguinea's nog niet in de knop.... Ze lopen wel goed uit maar moeten nog wel weer aan een Y beginnen... Hoop nog wel op bloei voor het echt warm wordt.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor Niels op 22 feb 2020 10:52

Hallo,

Dit topic is al weer van een aantal jaren geleden.

Ik ben benieuwd of er zaailingen uit dit project zijn die nog steeds bestaan, en hoe ze er nu uit zien.

Iemand?
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten