olijf zaailingen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor lily-anne op 22 jun 2019 21:48

@ron,
* Leven je olijf zaailingen nog?
*Hoe zien ze er nu uit? Als ik zie hoe vaak die foto’s al bekeken zijn, zijn er veel mensen die dat boeiend vinden
Ben benieuwd!

Op het ogenblik ben ik ook een poging aan het doen om olijven te zaaien. Als het lukt , laat ik het weten . Het is mijn bedoeling om ( als het lukt) ze later te enten met vruchtdragende een ent.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor batdah op 22 jun 2019 23:03

Kun je die niet beter stekken?.....hier worden ze gestekt....olijf zaailingen heb ik hier nog niet gevonden ondanks dat er hier toch heel wat pitten vallen...ik heb afgelopen April onze olijven welke nog redelijk waren ontdaan van bramen en onkruiden en de kruinen uitgedund..de zwakke bomen heb ik laten rooien...maar ondanks dat er minstens 5 jaar niks aan gedaan was geen enkele zaailing aangetroffen...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor lily-anne op 23 jun 2019 09:06

@ batdah om te kiemen in de open lucht, denk ik dat olijven voldoende vocht moeten hebben. Jij hebt natuurlijk volop vers materiaal ! De pitten worden best gekraakt en ontdaan van de harde schil . Stekken van olijven is niet zo gemakkelijk vind ik. Ik ben het nu ook weer aan het proberen. Als je mocht kunnen achterhalen hoe dit best gaat , zou je mij en verschillende liefhebbers een groot plezier kunnen doen . Hopelijk lukt je dat!
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor batdah op 23 jun 2019 23:41

Dat lijkt me niet zo moeilijk...er zijn hier nogal wat boomkwekerij...mbt vermeerdering lijkt me stekken niet zo moeilijk..als je in de juiste tijd stekt en evt een bewortelingsgel gebruikt...

Ik ben zelf best bedreven in het stekken van bomen en heesters, maar ik zal de kunst elders proberen af te kijken al denk ik dat ik dar niet veel van op zal steken..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor ron op 03 jul 2019 19:55

Omdat olijven toch niet zo mijn ding is heb ik ze weg gegeven maar heb geen flauw idee meer aan wie :oops:
Avatar gebruiker
ron
Moderator
Moderator
 
Berichten: 699
Geregistreerd: 09 dec 2011 15:02
Woonplaats: Zwijndrecht nl
68 bedankjes

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor lily-anne op 03 jul 2019 21:31

@ Ron, toch bedankt voor je reactie!
@ Batdah : ik hoop dat het je lukt om olijven te stekken en dat je je ervaringen met ons wil delen
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor batdah op 03 jul 2019 23:25

lily-anne schreef:@ Ron, toch bedankt voor je reactie!
@ Batdah : ik hoop dat het je lukt om olijven te stekken en dat je je ervaringen met ons wil delen

Ervaringen delen wil ik wel....ik wil er tzt wel een proef aan wagen want olijvensnoeihout heb ik maar zat...ik zit allen niet te wachten op jonge boompjes....maar die gooi ik dan wel weg...ik houdt jullie op de hoogte.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: olijf zaailingen

Berichtdoor batdah op 06 nov 2020 03:30

Om hier nog even op terug te komen omdat ik een vraag over zaaien voorbij zag komen...

Ik ben begonnen een deel van ons perceel te schonen aangezien het onkruid door de regen inmiddels niet meer bij te houden is.
Tot mijn verbazing ben ik op verschillende plaatsen jonge zaailingen tegen gekomen wel op zeer grote afstand van de aanwezige bomen.

Ik ontdekte deze zaailingen in onze rhododendronborder welke 2 maal gemulcht is met hakselhout uit onze tuin...
Onder onze volwassen olijfbomen geen zaailingen..
Dus ik vermoed dat de zaden voorbewerkt dienen te worden...

Stekken is er nog niet van gekomen..ook omdat dit voor mij nu geen prioriteit heeft..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten