granaatappel wel of niet winterhard

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor prutser 2 op 21 feb 2013 23:41

hallo palmvrienden,ik lees op google verschillende verhalen over de granaatappel,de een schrijft dat het -15 kan verdragen en de ander dat het bij + 10 graden in de nacht weer naar binnen moet overwinteren, heeft er dus iemand ervaring opgedaan hiermee ? ik heb hier 2 soorten staan,een minie die ik verleden jaar bij hornbach gekocht had,zat vol kleine granaatappels,heb ik inmiddels opgepeuzeld,had ik uit voorzorg voor de winter op zolder gezet,verloor al zijn blad heel erg snel,ik schrok zo ervan wandt de plant was nogal prijzig,meteen in slaapkamer gezet,hhhmmm,kwam spontaan weer terug in blad en nu veel mooie bloemknoppen ( rode),dus dat gaat goed,maar ik heb er ook een uit suriname,de grote jongens dus,de echte,wat groter blad ook en een enorme groeikracht,geen bloemen nog maar wel bladeren, maar ik wil ze dus in koude kas later uitplanten en dus ook daarin laten,de kas is ruim 3 meter hoog,dus kunnen ze hun gang gaan,maar ja,als ze nu geen vorst verdragen moet ik ze dus als kuip planten gebruiken,zo niet dan in volle grond waar ze dan zelf hun voedsel zoeken en uit kunnen groeien,zijn er mensen met ervaringen hiermee , m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor Dennis_S op 22 feb 2013 09:54

Bij mij ging het enkele jaren goed tot in 2005 of 2006 -20 tegen de plant aan ging. Ik had een nana op stam geent. Bovengronds helemaal dood, maar vanuit de grond kwam de plant gewoon weer rap omhoog. Maar bij welke temp het nou echt misging weet ik niet.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor rijo op 22 feb 2013 11:14

Heb een zelfgezaaide "nana" ,dit jaar is hij 21 jaar oud !!! en hou hem als kuipplant . In de winter gaat hij naar de koude serre en heeft daar al temperaturen van - 13 gr. overleefd .Verliest zijn blad in de herfst en begin maart begint hij stilaan te botten . Staat in een kuip van 50 cm. diam.Om de 4 à 5 j. verse potgrond en snoei de wortels een 4 cm. in . Heb hem ook al eens een drastische snoeibeurt gegeven van 10 cm. langs de zijkanten zodat hij terug in dezelfde kuip kon ! Wat de snoei van de takken betreft pas ik gewoon de vormsnoei toe .Dat gaat dan ook een beetlje tegen de bloei in . .................mvg. rijo
rijo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 26 sep 2012 20:26
2 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor Hitch op 22 feb 2013 12:27

Ik heb al 3 verschillende soorten buiten uitgeprobeerd en mij is het nooit gelukt ze de winter door te krijgen. Ik heb wel ook nooit bescherming in welke vorm dan ook toegepast.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor prutser 2 op 22 feb 2013 22:44

oke,ik begrijp dat de meningen dus verschillen,maar ik lees nu ook dat er toch wel bij sommige vorst over gegaan is,tot - 13 is toch wel mooi om het toch te gaan proberen het te kweken in koude kas,daar staat het beschermt tegen die schrale oosten winden in de winter,en somers erg heet wat ook nodig is in de zomer,meestal laat ik het oplopen tot 30 a 35 graden,vorig jaar veel in kunnen kweken,en nu gaat er een granaatappel erin ,zal in de winter zorgen dat het om het vriespunt zal blijven tijdens vorst ,maar niet lager dan -4,dan zal hij het toch wel moeten redden,staat droog en uit de wind,en in de wintermaanden staat de zon er ook niet op,dus ook dan niet te veel schommelingen in temp,,ga het gewoon proberen het te doen,en als het goed volgende winter overleeft zal ik het laten zien als het weer gaat uitlopen met foto`s ,in ieder geval bedankt voor u reakties ,en als er meer komen ,altijd goed,m,v,g,paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor Hitch op 23 feb 2013 00:31

Als je het gaat doen zoals je hierboven beschrijft kan er in mijn ogen niet veel misgaan.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor Esther op 23 feb 2013 13:07

Ik overwinter de granaatappel ook rond het vriespunt, vorig jaar tijdens de vorstperiode in februari een 5 graden vorst meegehad, geeft verder geen problemen. Nu is het niet kouder geweest dan + 5 graden en de granaatappel blijft ook hangen.

DSCN3076.JPG
DSCN3076.JPG (292.19 KiB) 18481 keer bekeken
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor manowar op 03 maart 2013 13:19

Ik heb 4 jaar geleden zelf zaden van een gekochte granaatappel geplant (die kiemen als zot ) het eerste jaar heb ik ze binnen opgekweekt daarna had ik plaats nodig en heb ik ze ergens buiten gezet.De eerste jaren waren zeer strenge winters waardoor de planten bovengronds afstierven maar telkens liepen ze laat in de lente terug uit. Vorig jaar heb ik ze verplant naar een zonnig plekje in de tuin en stevig wat mest gegeven en ze bijna 1 meter gegroeid, bloemen heb ik nog niet gehad maar als je het mij vraagt is hij wel winterhard en het is hier wel al tegen de -20 geweest.
Avatar gebruiker
manowar
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 28 dec 2011 23:34
Woonplaats: mol
2 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor Closterappel op 16 jul 2013 19:15

De soort Provencal verdraagt ​​-15 ° C - 19 ° C.
Closterappel
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 jul 2013 22:50
0 bedankjes

Re: granaatappel wel of niet winterhard

Berichtdoor dingdong op 29 nov 2013 13:07

Verliest zijn blad in de herfst en begin maart begint hij stilaan te botten . Staat in een kuip van 50 cm. diam.Om de 4 à 5 j. verse potgrond en snoei de wortels een 4 cm. in .


________________
http://www.braindumps.com/MCITP.htm
http://www.hp.com/
http://www.cam.ac.uk/
http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter
dingdong
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 nov 2013 12:48
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten