diospyros kaki

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

diospyros kaki

Berichtdoor Hitch op 21 maart 2013 11:25

Merkte tot mijn grote ontzetting vandaag dat mijn vorig jaar aangeplant exemplaar dood is na de winter.
Dit moet gebeurd zijn in de laatste maand want hij was volop aan knopzwelling aan het doen. Daarnet bemerkte ik dat deze knoppen er nu dof en grauwgrijs uitzagen en dus pitste ik er onderaan op een takje een knop af. De knop bleek levenloos, dor en droog te zijn. Toen wrong ik wat aan het takje en ook dit brak gewoon af. Dood en verdroogt. Heb mijn mes genomen en een stukje schors afgesneden en ook die test bleek negatief. Geen groen of tekens van sapstroom meer in te bekennen.
Het betrefd hier een boom van 2 m hoog met een stam met diam 5 cm. Geen kleintje dus maar hoe kan dit nu? Het koudst dat het hier geweest is is -11 bij een vorstnacht. Daar mag hij toch niet van weten?Veel ijsdagen achter elkaar hebben we ook niet gehad en aangezien de boom nog niet is uitgelopen door het aanhoudende koudere weer kan hij van de vorstnachten die ons nu toebedeeld zijn toch ook niet echt last hebben? Op de voet ligt een dikke laag mulch.

Ter vergelijking; ik heb ook een Albizia 'Summer Chocolat' van 2.5 m hoog en een veel dunnere stam vorig voorjaar aangeplant. Deze vertoond na het afsnijden van een stukje schors een duidelijk mooi groene stam en leeft dus wel nog terwijl toch algemeen geweten is dat deze heel wat minder vorstbestendig en sterk is. Ook heeft deze niks beschermlaag op de voet en staat gewoon open en bloot in het gazon. Snap er niks van en vind dit toch echt wel erg jammer.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor Esther op 21 maart 2013 11:38

Wat voor grond hebben jullie? Bij mij is de Kaki vorig jaar kapot gevroren, leek ook uit te gaan lopen en toen opeens toch kapot. Ik wijt dit echter aan de vochtige klei/leem grond die we hier hebben. Na een regenperiode opeens de vorst erover heen en dan gaan er veel planten hier kapot.

Overigens heb ik hier ook een Albizia (niet de chocolat) staan en die heeft (tot nog toe) nergens last van, is echtermaar een 'zaailing formaat' van een 40 cm hoog.
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor rijo op 21 maart 2013 12:13

verkl.jpg
verkl.jpg (123.45 KiB) 6558 keer bekeken
Allo Hitch en Esther,
Mijn kaki is nu 9 jaar oud.Heb van in het begin de stam steeds afgeschermd met een dubbele laag noppenfolie zoals op de foto (van 2009).Heb nooit problemen gehad en dit jaar ook niet ! Ik denk dat dit het probleem is .We hebben deze winter vele dagen gehad van zeer koude wind . Dit is nefast voor de vochtigheid in de stam en de takken i.a.w. uitdroging !......rijo.
rijo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 26 sep 2012 20:26
2 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor Hitch op 21 maart 2013 21:51

Wel verdorie die van jou draagt vruchten?!?
Ik zit hier op droge zandgrond Esther.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor zezinho op 22 maart 2013 11:33

Aangezien het hier gaat om een pas vorig jaar aangeplant exemplaar (welke maand ?) , zou het dan niet kunnen dat hij nog te weinig nieuwe wortels had aangemaakt om sterk genoeg de winter in te gaan en dan zeker in droge zandgrond ?
wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor Hitch op 22 maart 2013 17:38

Vorig jaar in maart, heel de zomer goed vochtig gehouden. Was dus bladloos als ik hem plantte, een paar weken later stond die vol in blad en heeft er de hele zomer prachtig bijgestaan dus de plant had geen ontwikkelingsproblemen.
Nu ja, ik laat hem toch nog staan. Wie weet verbaasd hij me vooralsnog door opnieuw in gang te komen. Misschien niet uit de kruin maar wel door scheuten van onderuit. Dit is dan meestal de ent stam. Zal nog wel zien.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor rijo op 22 maart 2013 19:00

Als hij geënt is zullen het de scheuten van de entstam zijn en niet van de ent !Ik heb ieder jaar zo een 4-tal van die scheuten,die ik dan in november verwijder.
rijo
rijo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 26 sep 2012 20:26
2 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 10:17

Nu lees ik hier in een boek dat ze eigenlijk hoofdzakelijk bladhoudend zijn en als ik erover nadenk herinner ik mij dat mijn eerst ooit uitgeplantte exemplaar idd zijn blad grotendeels behield in de winter maar het exemplaar dat ik nu heb liet zijn blad meteen vallen na de eerste vorst. Nu zou je toch denken dat een bladverliezende plant toch steeds vorstbestendiger moet zijn dan een bladhoudende? Toch is mijn vorig exemplaar pas na de 2de superstrenge winter enkele jaren terug de pijp uit gegaan en heeft mijn huidig exemplaar de -11° niet overleefd. Kouder is het hier dit jaar niet geweest en we hebben ook amper ijsdagen gehad.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor yvdr op 01 apr 2013 21:25

Reeds op 24 januari kenden we een uitzonderlijke reeks van tien opeenvolgende ijsdagen bron KNMI en KMI). Deze werden de laatste week van januari nog verlengd. Zelfs in maart hadden we nog te maken met ijsdagen.
yvdr
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 feb 2013 22:38
Woonplaats: Noville-les-Bois- BELGIE
0 bedankjes

Re: diospyros kaki

Berichtdoor Bellanda op 04 apr 2013 20:12

Ik heb zelf ook een Kaki binnen staan, daarmee is niks aan de hand. Maar het zou inderdaad een winterhard boompje moeten worden. Er zijn verschillende soorten Kaki - fruit. De meest bekende is de Chinese Kaki. Misschien zou dat een verklaring tussen bladverliezend - vorstbestendigheid kunnen zijn?

Zelf heb ik ook al dode knoppen meegemaakt en als het weer wat beter wordt, herstellen de knoppen dikwijls vanzelf. Indien dit niet gebeurt is het enige wat je nog kan doen, al die takken eraf snoeien tot op het laatste knop. Dat verhoogt de levenskans bij schijnbaar dode bomen. Nog even geduld uitoefenen er is nog hoop.
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten