Citrus flink gesnoeid: bloei?

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor Closterappel op 16 jul 2013 23:32

Ok, I better say it now in english, for I know you all speak english well ...

If you graft a twig from a citrus plant that got blossom already to a seedling that never got blossoms, then not only the grafted twig will bloom, but also the whole seedling plant ...
Closterappel
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 jul 2013 22:50
0 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor ick op 26 jul 2013 15:02

Ah, oké, dan begrijp ik wat je bedoelt. Maar enten (of graften) is toch vrij ingewikkeld?

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor Closterappel op 26 jul 2013 17:29

No, not at all !

Just do cleft grafting:
http://www.youtube.com/watch?v=ICVwHs4Nero

Groetjes !
Closterappel
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 jul 2013 22:50
0 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor lily-anne op 31 jul 2013 20:07

Boeiend onderwerp ! Hou ons zeker op de hoogte van de evolutie van de plant !
Gr. Lily -Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor draco op 07 aug 2013 00:46

Ik heb een zevental zaailingen van rode grapefruit, die amper 5 cm hoog al bloeiden. Ze staan in de kas waar de temperatuur momenteel tot wel 38 °C kan oplopen. De initiele vruchtjes zijn inmiddels afgevallen. Ik heb ze onlangs verspeend en opgepot en buiten gezet, waar ze binnen de kortste keren door slakken werden aangevreten. Ik had geen benul dat dit een lekkernij voor ze is. Hopelijk hoef ik geen 15 jaar op de volgende bloei te wachten. :onzeker:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor Dennis_S op 07 aug 2013 10:19

Graag zou ik in contact komen met iemand die een bloeiende sinaasappelboom heeft. Ik zou heel graag een paar bloeiende scheuten, of scheuten met een of meer knopjes willen enten op de scheuten van mijn sinaasappel. En zien of dit inderdaad een reactie in mijn plant teweegbrengt die tot bloei van de hele plant zal leiden. Of natuurlijk dat ook de enten niet meer zullen bloeien, maar ja, als je het niet probeert, weet je het niet!

Wie o wie kan mij helepen aan minimaal vijf topscheuten?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor Grad85 op 07 aug 2013 11:14

@ Dennis,
Stuur maar een PM

@ Draco,

Zaailingen die bloeien,blijven bloeien :mrgreen:
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor Grad85 op 07 aug 2013 11:19

@ Dennis,
Stuur maar een PM

@ Draco,

Zaailingen die bloeien,blijven bloeien :mrgreen:
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor draco op 07 aug 2013 16:47

Dennis_S schreef:Graag zou ik in contact komen met iemand die een bloeiende sinaasappelboom heeft. Ik zou heel graag een paar bloeiende scheuten, of scheuten met een of meer knopjes willen enten op de scheuten van mijn sinaasappel. En zien of dit inderdaad een reactie in mijn plant teweegbrengt die tot bloei van de hele plant zal leiden. Of natuurlijk dat ook de enten niet meer zullen bloeien, maar ja, als je het niet probeert, weet je het niet!

Wie o wie kan mij helepen aan minimaal vijf topscheuten?



Een bevriende 'exotomaan' met speciale interesse voor Citrus heeft onlangs een dag stage gelopen bij Het Loo om het enten van (bijzondere) Citrus onder de knie te krijgen. Het is volgens mij geen reguliere cursus o.i.d. maar een kwestie van contact zoeken/leggen met de beheerder/hovenier van de Oranjerie.
Mijn bloeiwillige zaailingen van een overigens uitstekend smakende pompelmoes zijn nog wat klein om uit te delen. Maar als ze groot genoeg zijn geworden, wil ik 'voor het goede doel' graag van enkele exemplaren afstand doen, Dennis.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Citrus flink gesnoeid: bloei?

Berichtdoor Grad85 op 07 aug 2013 18:29

Enten is niet moeilijk,gewoon veel proberen,der is zat over te vinden op het net,ook filmpjes.
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten