kiwi snoeien??

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

kiwi snoeien??

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 21:53

Ik heb een kiwiplant en die is vorig jaar flink gegroeid. Mag je die lange uitlopers snoeien? Ik heb zo een soort die normaal zelfbevruchtend is. (die vaak verkocht wordt in de tuincentra- ben even naam kwijt :D -) Wanneer kun je kiwis verwachten?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: kiwi snoeien??

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 21:59

Onlangs heeft lapalmeraie een mooi artikel op zijn weblog geschreven over de mini-kiwi. Ik weet niet of dit dezelfde plant is: Mini Kiwi

Hij zal je hier goed mee kunnen helpen vermoed ik.

Ik heb gemerkt bij een buurman dat deze kiwi's die je in het tuincentrum vind, inderdaad snel groeien. Hij heeft er eentje in zijn serre gezet :D dus die gaat supersnel!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: kiwi snoeien??

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2009 22:21

Hey Davy

Inderdaad, je zou m'n artikel eens moeten lezen, dan vind je alvast enkele antwoorden ;)

De gewone kiwi lijkt in veel opzichten veel op de mini-kiwi hoor. En wat het snoeien betreft; zoals veel fruitplanten is het nu het moment. Natuurlijk op een vorstvrije dag.
Je kunt niet zoveel misdoen want ze groeien als kool :mrgreen:
Bekijk anders ook de "Tuinkalander", via de link op m'n weblog. Daarin staat per maand wat er gedaan kan worden in de tuin.

Bij mij duurde het zo'n 3 jaar voordat hij bloemen droeg en ik dus zéker wist dat het inderdaad een éénhuizige soort was. (zie Van bloem tot zaadje voor uitleg daarover) Dat jaar had ik ook de eerste vruchten.

Natuurlijk moet je een keuze maken of je de plant z'n energie laat steken in de groei en dus beperkt snoeit of dat je de uitlopers kort houdt zodat hij z'n energie in de vruchtontwikkeling steekt.

Nog vragen? Je roept maar. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14407
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: kiwi snoeien??

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 22:37

Oja ik weet de naam weer. Op het kaartje stond "Jenny". ik heb al eens mindere commentaar gelezen dacht ik op internet over deze soort. Ik moest echter een zelfbevruchtende soort hebben wegens weinig plaats op die plek voor 2....Waar komen de vruchten op? Nieuw hout, hout jaar er voor?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: kiwi snoeien??

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2009 23:10

Als ik het me goed herinner op het nieuwe hout. Heb mijn kiwi inmiddels niet meer.
Heb afgelopen zomer trouwens wel als experiment wat zaadjes van een gewone "supermarkt-kiwi" in de grond gestoken, kwam nog op ook. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14407
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: kiwi snoeien??

Berichtdoor Toon op 19 feb 2009 23:36

hallo,

de snoei zal ik eens opzoeken. maar het zaaien weet ik al wel. zaaien van de gewone kiwi gaat maar kan enkel gebruikt worden als onderstam omdat er geen echte vruchten aankomen. de kiwi-gold zou je wel kunnen zaaien en vruchten aan krijgen. je hebt nog enkele andere soorten kiwi maar daar heb ik ook nog geen ervaring mee. ikzelf heb ook een tweehuizige (normaal toch want er zijn nog een bloemen aangekomen in 8 jaar of zo). ik zou zeer graag eens een kiwi-gold willen zaaien en binnenkort heb ik misschien ook een dwerg-kiwi (mannelijk en vrouwelijk) maar weet ook niet hoe de vruchten hiervan zijn. weet iemand wat de smaak van de mini-kiwi is?

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: kiwi snoeien??

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2009 23:43

In acht jaar nog geen bloemen??? Snoei je 'm of laat je 'm gewoon vrij doorgroeien? Zoals ik eerder al schreef steken ze in het laatste geval hun energie niet in de vruchtontwikkeling maar in de uitlopers.

De vruchtjes van de mini-kiwi zijn heerlijk hoor. Zelfde smaak zoals de grote broer zoals je in m'n artikel kunt lezen ;)
Sommigen zeggen zelfs nog iets zoeter.

Maar bij m'n Issai was de opbrengst toch wel minimaal hoor. Laten we zeggen ieder één kiwi....ter grootte van een druif :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14407
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten