pitaya red en geel

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

pitaya red en geel

Berichtdoor trucker op 24 maart 2014 18:51

Goede middag Sints twee jaar ben ik aan het proberen om pitaya te kweken onder glas en lekker warm
zaden komen allemaal op van vers fruit .Eerst 2 blaadjes en dan steeltjes als van een cactus .
maar dan groeien ze gewoon verder maar vanonder de stam heel dun verder wat dikker en dikker tot een en twee centimeter .Als ik ze help met een stokje zodat ze rechtop staan dat moet wel anders vallen ze om maar groeien wel door, help ik niet dan kruipen ze over de grond. nu is mijn vraag hoe krijg ik een stam die blijft staan en een sterke plant krijg. nu praat ik niet over twee of drie plantjes maar over tientallen waarbij het altijd het zelfde probleem blijf houden. wat doe ik niet goed.
wie geeft mij goede raad.
vriendelijke groeten Trucker
trucker
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jan 2013 11:10
0 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor Itrme op 24 maart 2014 18:58

Volgens mij is het klimmende gedrag van de pitaya juist een van de kenmerkende eigenschappen. Ze worden in de teelt volgens mij ook gewoon op een stok geleid.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor trucker op 26 maart 2014 11:04

Bedankt Itrme ik ga nu toch zien hoe groot ze bij mij kunnen worden .
vriendelijke groeten Trucker
trucker
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jan 2013 11:10
0 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor mayja1 op 26 maart 2014 11:19

Pitaya kwekerij, zoals je ziet, allemaal opgebonden :)

dragon fruit.jpg
dragon fruit.jpg (279.29 KiB) 15658 keer bekeken
Marian
mayja1
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 26 dec 2012 11:44
Woonplaats: Terschelling
43 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor trucker op 10 apr 2014 15:03

Heel veel dank voor de foto.
Zo ga ik het ook doen in een grotere bloempot.
Ik heb al heel rare Pitaya red en geel plantjes met draadje en latjes gekweekt, maar nog niet met geleide rekjes .
Ga nu ook zoo proberen. nogmaals bedank
Vriendelijke groeten Trucker
trucker
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jan 2013 11:10
0 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor GeL op 11 apr 2014 11:48

Hi Trucker,

heb je ook alle kleine zijscheuten verwijderd en 1 enkele hoofdscheut overgehouden?
Wanneer je dat doet zal je zien dat all energie nuttig wordt gebruikt :happy_thai:
Grond regelmatig vervangen (catusgrond met eventueel perliet), ik zou ze ieder jaar verpotten.
Ook niet vergeten, de Pitaya is één van de enige die graag regelmatig een flinke scheut water lust! Ze mogen zelfs vochtig staan, lees NIET nat ;)

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor Dirk Martens op 02 mei 2014 19:43

Hoi, zie dat je al een goed antwoord hebt op je vraag, maar wil er toch nog iets aan toevoegen.
Bij veel cactus soorten is het juist de bedoeling dat jonge plantjes omvallen en over de grond kruipen. Dit 'kruipende' stukje plant schiet dan wortels en zorgen ervoor dat de uitlopers steviger staan en zo wel naar boven kunnen groeien. Pitaya's zoals de Hylocereus megalanthus (gele pitaya) zijn dan wel klimmers, ze hebben het toch nodig eerst op hun eigen 'benen' te leren staan.

Maarja, eigenlijk maakt het niet heel veel uit. Pitaya's zijn heel makkelijk om te groeien en gaan helemaal niet snel dood, zeker niet als ze wat ouder zijn.
Kou is zover mij bekend de enige killer.
owja en geiten, want die eten ze op.

Groetjes
Dirk
Dirk Martens
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 30 maart 2014 16:04
0 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor davea op 19 dec 2015 22:35

hoelang duurt het gemiddeld voordat je een plant hebt die kan bloeien?
bij mij zijn er 5 zaden opgekomen, zijn nu 4 maanden oud en zijn pas 3cm hoog. En dat terwijl ze groeien onder een warme groeilamp.
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor mayja1 op 20 dec 2015 06:42

Voor bloei zul je toch nog heel wat geduld moeten hebben. Reken maar op min.5 jaar .
Hier een van mijn plantjes, nu drie jaar oud. Moet er wel bij zeggen dat ik niet veel aandacht aan ze geschonken heb.

pipo 001.jpg
pipo 001.jpg (131.29 KiB) 15071 keer bekeken
Marian
mayja1
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 26 dec 2012 11:44
Woonplaats: Terschelling
43 bedankjes

Re: pitaya red en geel

Berichtdoor johny op 10 maart 2021 11:29

Het zijn alle klimmers, krijgen luchtwortels die kunnen hechten in natuur kruipen ze zo de bomen en rotsen omhoog.
Bijlagen
Hylocereus_undatus_19983_l.jpg
Hylocereus_undatus_19983_l.jpg (459.42 KiB) 10750 keer bekeken
unnamed.jpg
unnamed.jpg (73.83 KiB) 10750 keer bekeken
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten