Mangoboompje gekocht

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 10 mei 2014 20:39

Okay bedankt voor de tips, dan mag ik wel een mailtje gaan sturen naar de Exotenkwekerij :?

Zal vanavond direct aan de gang, hoop dat ik nog genoeg grond heb en anders voorlopig maar in gewone huis tuin en keukenpotgrond. Had hem afgelopen woensdag toen ik hem binnen kreeg net in die pot gezet met mediterraine grond. Alleen het potgrond dat de wortels bij elkaar hield heb ik niet verwijderd. Het laatste blad dat zich heeft gevormd in de kruin, is nu inmiddels helemaal uitgedroogd en op aan het krullen. Kan ik deze verwijderen?
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 mei 2014 21:13

Ja, controleer die krul goed op luis. Houd de behandeling met zeep en spiritus een paar weken vol. Inspecteer goed hoe de wortels er aan toe zijn en of die ook niet zijn aangetast door luis.

Wellicht heeft de plant een tijd te droog gestaan. Luis is vaak een stess reactie op een verzwakte plant.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 10 mei 2014 21:32

Ik ben nog niet zo thuis in de ziektes en plagen. Ik heb nog niet eerder ziektes gemerkt in mijn andere planten.

Ik heb een foto gemaakt van de binnenkant van het gekrulde blad, die is er inmiddels al af tijdens het schoonmaken met zeep en spiritus. Heb hem volledig afgenomen, stam, bladeren, tokinstok. Doet die spiritus geen kwaad voor de mango?

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x7 ... 8/us6h.jpg

Ik zie geen beestjes rond lopen op de plant zelf, zal zo meteen het potgrond controleren en vervangen en proberen zoveel mogelijk grond rond de wortels te verwijderen.

Ik dacht inderdaad al dat hij te droog had gestaan, gezien de bruine randen aan de bladeren. Dus had hem woensdag direct na het verpotten wat lauw water gegeven en gisteren in de schaal eronder, die schaal was in no time leeg gezogen.

Als ik hem in nieuw potgrond zet, kan ik hem dan ook gelijk bemesten, of moet ik daar nog even mee wachten. Ik heb meststof voor mediterrane planten en ik heb meststof voor kleine vruchten en vruchtbomen. Welke kan ik dan het beste gebruiken?
Evt. heb ik ook nog patentkali en bloedmeel, maar dat staat nu op de volkstuin.
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 mei 2014 21:44

Zijn die zwarte stippen geen luizen? Ook op dit blad zie je de witte vlekken die zo karakteristiek zijn voor een luisaanval. Die zeep en spiritus kan de plant geen kwaad doen, hoor. De luis wel.

Die voeding voor fruitbomen lijkt me geschikt voor een mango. En wat bloed- en beendermeel is altijd goed voor langdurige werking.

Denk dat hij te droog heeft gestaan. Als tropische jongen houdt hij wel van een slok water en mag zeker niet droog staan.

Met deze behandeling en dankzij de nieuwe grond en voeding komt ie er wel weer bovenop. Verder ziet de plant er nog goed uit.

Gaat goed komen!
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 10 mei 2014 21:51

Ik heb nog nooit zwarte stippen op mijn planten gehad, vandaar dat ik het niet herkende, weer wat geleerd :P
Okay, ga ik de voeding voor fruitbomen gebruiken. Heb hem nu uit de pot, wortels volledig ontdaan van de potgrond en afgespoeld onder de lauwe kraan, om zeker te weten dat alle potgrond weg is. Ik zie er verder geen beestjes in rondlopen.
De wortels zijn wat roodbruin van kleur.

Ik ga mijn best doen hem weer op te kalefateren :mrgreen:

Thx voor alle info!
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 10 mei 2014 22:22

De eerste bladeren boven de ent, hebben ook van deze zwarte stippen. Vooral de bladeren vlak boven de ent, in de top zijn ze beduidend minder en moet je goed kijken.
Onder de ent geen zwarte stippen te vinden onder de bladeren.

Nou, hij staat weer helemaal klaar, zal morgen de bloedmeel ed even van de tuin halen, kan ik dat er nog bij geven.
Ik hoop dat hij er bovenop komt, dit is naast de palmen en de kiwi, de eerste echte exotische fruitboom die ik heb. Ben d'r wel een beetje trots op nou :D
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 10 mei 2014 22:59

Ik zat eens even te kijken in mijn tuin encyclopedie naar de ziekten en plagen, hierin hebben ze ook nog een andere manier om bladluizen te bestrijden.

Bespuiten met een tabakaftreksel.

Hiervoor laat je 2 pakjes tabak 24 uur in 3 liter regenwater weken, waarna je een halve kilo zeep toevoegt, 2 deciliter azijn en 2 deciliter verdunde olie.

Even ter info.
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 mei 2014 10:02

Naar wat je beschrijft zou het ook kunnen dat je boom boven de ent zwakker is dan onder de ent. Dat maakt misschien het bovendeel sneller vatbaar voor luis. De sapstroom komt namelijk dan niet goed op gang in het bovendeel van de plant. Een oplossing hiervoor is:

- controleer de ent goed of het bovendeel niet los zit of dat delen ervan los zitten.
- druk eventuele losse delen stevig aan in de ent en zet dat weer vast met touw
- ook als er niks los zit is het goed om de ent weer even een paar weken te omwikkelen met vochtig sphagnum (veenmos)
- bind een boterhamzakje of huishoudfolie om het sphagnum om uitdroging te voorkomen; controleer regelmatig of het nog vochtig genoeg is

Mocht je bovenstuk dus lijden aan een zwakke sapstroom, dan is dit een methode om dat weer te herstellen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 11 mei 2014 10:10

De ent zit wel goed vast, ik zal sphagnum halen en deze omwikkelen, alles wat hem helpt gezond te worden. Bij het schoonmaken gisteren, kwam er wel direct een heel klein beetje sap uit de top, dus ik denk dat hij wel een sapstroom heeft. Maar misschien is het dan een zwakke sapstroom zoals je zegt.
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor krista op 11 mei 2014 11:11

Heb er vorig jaar 2 Mangoboompjes uit Spanje meegenomen. Van de winter met andere planten op mijn zolder gestaan. Bladeren vielen er allemaal af. Matig water gegeven. Staan nu 3 weken weer buiten
maar zie geen enkel teken van leven. Denk dat het inderdaad een moeilijke plant is.
Heb ook een Guayaba, is een Guave, toen gelijktijdig meegenomen welke het perfect doet.
(Is dus GEEN ananas Guave)
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten