Mangoboompje gekocht

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 11 mei 2014 11:37

Wat je bij fruitbomen kunt doen is (ik neem aan ook de exotische), je kunt heel lichtjes de bast met je nagel openkrabben, heel klein stukje om te kijken of de bast van binnen nog groen is. Is hij bruin, dan is je boompje dood, is hij groen, dan heb je nog kans van slagen. Tip van een mede tuinder op de volkstuinen.
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor Itrme op 11 mei 2014 15:46

Dat geld voor bijna alle bomen zwamoshaluc ;) (Al is het bij grote bomen vaak lastig te controleren vanwege de dikke bast.... :P )het groene is de levende bast van de boom waar o.a. de groei nog in zit ;) Als dat niet mooi groen is dan is de boom vaak; dood of verzwakt/stervende.
Laatst bijgewerkt door Itrme op 11 mei 2014 16:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 11 mei 2014 16:35

Dat was inderdaad wat de medetuinder mij had uitgelegd, gezien ik een conferénce had geplant die er zielig bij stond zonder blad en donkere takken. Maar de bast was nog groen, dus er zit nog wel leven in. Maar bedankt voor de aanvulling :thumb_up:
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 12 mei 2014 09:09

Ik heb contact gehad met de exotenkwekerij. Ik kreeg het volgende antwoord:

Het oude blad van vorig jaar valt van de planten af en hiervoor komt gedurende het nieuwe seizoen weer nieuw fris blad terug.

Het is normaal dat het oude blad randen begint te krijgen en zal niet eeuwig aan de plant blijven zitten.

De witte waas die u ziet is normaal bij Mangiifera op de stam, dit zijn geen beestjes o.i.d.
Als er wat witte stofresten op het blad zitten is dit afkomstig van de bladvoeding en kalk resten in het water.

Als u geheel aan de bovenzijde kijkt dan ziet u een knop waaruit straks in het seizoen de bloemen verschijnen en vrij snel hierna de vruchten beginnen te groeien.

Het is raadzaam als u plant met vruchten begint er een bamboestok bij te plaatsen.
Hij wordt dan namelijk redelijk topzwaar en dat houdt de stam dan niet.

Dus wie weet valt het allemaal nog mee. Ik ga hem goed in de gaten houden.

Groetjes Monique
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 28 mei 2014 10:06

Nou, de mango is het loodje aan het leggen.
Helaas heeft hij geen enkel groen blad meer, alleen maar verdroogde bladeren, de stam is op 2 plaatsen donkerbruin aan het worden en dat zit geen groen meer in de bast.
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor krista op 04 jun 2014 21:07

Ik heb er vorig jaar 2 uit spanje meegenomen. Waren ongeveer 120 cm hoog. Prijs 16euro.
Hebben de winter beide NIET binnen overleefd, terwijl mijn citrussen, Guave en nog wat het goed overleefd hebben.
Chris
krista
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Mangoboompje gekocht

Berichtdoor zwamoshaluc op 04 jun 2014 21:14

Dat is ook balen zeg!
Ik heb nog een zaailing, die het wel goed doet, voor nu dan...
Bijlagen
image-2014-06-04.jpg
image-2014-06-04.jpg (23.62 KiB) 3967 keer bekeken
zwamoshaluc
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 26 apr 2014 15:04
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten