Citrus

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citrus

Berichtdoor glennw op 25 mei 2014 14:32

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ben hier terecht gekomen door een probleem met mijn citrusboom die ik reeds 1 jaar heb.
De boom heeft last van blad verlies na vorig jaar een hele goeie bloei doorgemaakt te hebben.
Wij hebben deze boom laten buiten staan uit de wind met jutte er rond. Dit omdat we geen plaats hebben om deze binnen te zetten.
Daar denk ik sowieso dat het mis gegaan is. Ik denkt dat het echter beter was een constructie uit hout te maken en doorschijnend plastiek rond te hangen.
Nu dat terzijde het probleem is daardoor nog niet opgelost.
Na dat we zagen dat deze citrus boom veel blad begon te verliezen ben ik raad gaan vragen in een lokaal tuincentrum, deze mensen hebben mij aangeraden deze te verpotten en de wortels schoon te maken tegen eventueel wortelrot. Zo gezegd zo gedaan hebben wij deze naar een grotere pot verpot.
In deze pot heb ik onmiddellijk enkele gaten bij geboord van diameter 25mm. We hebben ook een zak hydro korrels van 25 kilo in gedaan en voor de rest bijgevuld met verse mediterrane potgrond.
Na het verplanten heb ik deze onmiddellijk wat water gegeven zonder meststof.
Na een week of 2 stond het resterende blad terug mooi, maar dit duurde niet lang.
We zijn nu een week of 6 verder en zien opnieuw dat het resterende blad ook begint af te vallen.
Nu weet ik echt niet wat het probleem is. Deze krijgt wekelijks +- 10 liter water met 1 dopje vloeibare meststof van dcm. Of kan dit ook te weinig zijn?
Graag hulp bij deze.

Anderzijds heb ik al 3 jaar een olijfboom die het uitstekend doet.
Foto --> https://www.dropbox.com/s/kpm0bvxdbla9b80/2014-05-25%2013.17.54.jpg
glennw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 25 mei 2014 14:04
0 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Grad85 op 25 mei 2014 15:16

Hoe zagen de wortels eruit ??
Stond deze kluit in de klei ?
Hoe heb je die wortels schoongemaakt ?
Mooie boom trouwens en veel groene uitgroei,wat me wel opvalt zijn de kleine vruchten en veel verdroogde kleine vruchtjes.
Heeft de boom vorst meegemaakt?
Bladverlies is niet altijd erg,groeit wel weer aan.
Zie je ergens nieuwe groei ?
Ik zou even wachten nu,en kijken of de boom zich herstelt of je moet een kleikluit hebben,dan in een emmer zetten en zoveel mogelijk de klei eraf spuiten,daarna weer terug planten in wat je nu hebt.
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor glennw op 25 mei 2014 15:32

Grad85 schreef:Hoe zagen de wortels eruit ??
Stond deze kluit in de klei ?
Hoe heb je die wortels schoongemaakt ?
Mooie boom trouwens en veel groene uitgroei,wat me wel opvalt zijn de kleine vruchten en veel verdroogde kleine vruchtjes.
Heeft de boom vorst meegemaakt?
Bladverlies is niet altijd erg,groeit wel weer aan.
Zie je ergens nieuwe groei ?
Ik zou even wachten nu,en kijken of de boom zich herstelt of je moet een kleikluit hebben,dan in een emmer zetten en zoveel mogelijk de klei eraf spuiten,daarna weer terug planten in wat je nu hebt.


Dank u voor de snelle reactie,
De wortels zagen er goed uit, wel was de grond redelijk vochtig rondom de wortels.
Deze stond al reeds in mediterrane, geen tot weinig klei aanwezig.
De wortels heb ik min of meer voorzichtig ontdaan van de oude grond met de hand.
De uitgroei lijkt me nog steeds in orde aangezien ik een klein beetje heb weggekrabt om te kijken of deze nog groen was binnen in.
Er zijn inderdaad veel vruchtjes uitgedroogd en afgevallen. Er staan slechts nog enkele goede op.
De boom heeft deze winter buiten gestaan maar we hebben hier niet echt te maken gekregen met harde vorst. (Belgische kust)
Nieuwe groei zie ik nog nergens daarom dat ik me ook wat zorgen maak.
glennw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 25 mei 2014 14:04
0 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor prutser 2 op 04 jun 2014 22:22

hhmm, zou toch even geduld hebben nu, denk dat het wel goed gaat komen, ook bij mij was de citroen ( boompje ) hele maal uit gedroogd en dus kaal geworden, was in buitenland deze winter ,en ze waren juist die plant vergeten water te geven, alleen 1 citroen hing er nog aan, de andere 4 waren er al af gevallen, ik heb na tuiskomst de plant wel verpot in grotere pot en water gegeven, later kwam het toch weer tot leven, heeft inmiddels flink gebloeid en er zitten al weer kleine citroentjes aan, en het bloeit nog steeds op sommige takjes, de groei aan nieuw blad is ook goed aan de gang, het zijn dus sterke planten, het zou kunnen zijn dat hij in de winter erg nat heeft gestaan, dit omdat je toetst dat het toch erg nat was bij de wortels, kan zijn dat de gaten onder in de pot verstopt waren,en als ook de wortels door die gaten kruipen ,kan het ook verstopt raken, nu je het in grotere pot heb geplant, met grotere afwaterings gaten eronder ,denk ik wel dat het goed gaat komen, laat de plant even tot rust komen, kans van slagen is zeker wel aanwezig, maar ik zou toch voorzichtig zijn met de water gift, zeker met al die regen nu, m,v,g, paul,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor krista op 05 jun 2014 08:42

Mijn oplossing voor veel problemen is een LOUP geweest.
In het begin, door wat minder scherp wordende ogen nooit gezien dat er spintluis in de
planten zaten. Deze beestjes zuigen de bladeren leeg en worden daardoor licht van kleur. en vallen m.i. daardoor af.
M.i. kunnen de planten s'winters beter te koud als te warm staan. Bij mij heeft een sinaasappelboompje de hele winter buiten gestaan zonder schade in oost Nederland. Te warm geeft een te vroege in groei komen.
Chris
krista
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor glennw op 17 mei 2015 12:46

De citrus deed het steeds minder en minder goed.
Bladeren waren allemaal weg takken werden geel/bruin.
De kruin zelf is nog groen als ik een beetje wegschraap en ruikt nog naar citrus.
Bij het verpotten heb ik wortelrot aangetroffen. :(
Er zijn nog een paar goeie wortels aan de rechtse kant,
maar er zat enorm veel klei tussen de wortels!

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb alles goed afgespoeld ,de drainage verbeterd in de pot (6 gaten van +- 4 cm), laag hydro korrels weg (blijft +- 10 cm over), verse mediterrane grond toegevoegd een perkje gegraven in het gras met kiezelstenen en onder de pot nog 4 klinkers gelegd dat het water zeker goed weg kan.
De resterende stronk heb ik los gezet in de pot zonder veel aan te duwen.

Afbeelding

Ik heb de citrus echter 2 weken geen water gegeven omdat ik ergens las dat dit niet zo nodig zijn als de boom wortelrot heeft.

Is er nog een kans dat dit goed komt of deze verloren? :cry:
Kan ik hier nog iets meer aan doen?
glennw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 25 mei 2014 14:04
0 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Grad85 op 17 mei 2015 16:01

Zou hem toch wel water geven,ook voor de luchtpockets die er ongetwijfeld zijn.
En verder rustig afwachten.
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Citrus op 16 jun 2015 10:26

Begint je citroenboom al weer te herstellen? :)
Citrus
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 jun 2015 10:22
0 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor glennw op 11 jul 2015 15:17

De Citrus heeft het niet overleefd tevergeefs.

Ik heb vorige maand een nieuwe aanwinst gedaan een citrus sinensis.
Uiterst tevreden. Er stonden heel wat bloemen op en ondertussen veel kleine vruchten +-50.
Heb er een Parrot Flower Power ingezet om zo goed mogelijk de plant op te volgen, wat tot nu toe uitstekend lukt! Alles wordt gemonitord zoals vocht, voeding, temperatuur en licht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
glennw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 25 mei 2014 14:04
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten