diepe pot mango plantje?

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

diepe pot mango plantje?

Berichtdoor Selva op 12 okt 2014 22:12

Ik heb een mangopit gezaaid en daaruit is een plantje gekomen, plantje stopte midden in de zomer bij zo'n 20 cm met groeien. Dacht eerst dat hij zou afsterven, zoals bij velen gebeurt door bestraling met kobalt. Maar hij stierf niet af. Vorige maand keek ik aan de onderkant van de lange pot waar hij in staat en zag dat zijn penwortel uit een drainagegaatje was gegroeid en daar dus al een hele tijd 'droog' stond. Logisch dus dat hij niet verder groeide. Mango overgepot in een langere pot en hij begint nu weer groei te vertonen. Alleen vraag ik me af: hoe diep moet die pot van een mango zijn eigenlijK? Als die penwortel zo snel, zo lang word, hoe voorkom ik dan dat hij telkens na overpotten weer de pot uitgroeit en droog komt te staan?

Hoe doen anderen dat? Hoe diep is de pot en wat te doen met die lange penwortel? groeit die alsmaar dieper of houd dat op een gegeven moment op?
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: diepe pot mango plantje?

Berichtdoor danny2 op 21 okt 2014 13:02

Zet er een schoteltje met water onder, in de natuur groeit een penwortel tot ze ergens water heeft. Maak wel enkele gaatjes in de zijkant van de pot zo'n 2à3 cm boven het water zodat je wortels toch nog lucht krijgen.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: diepe pot mango plantje?

Berichtdoor Selva op 22 okt 2014 19:23

Hoi Danny,

Bedankt voor je reactie, zat nog steeds met het dilemma.

Wat slim, water er onder! Had ik dan wellicht te weinig water gegeven, dat die penwortel zo ver groeide?
Of kon hij er niet meer bij omdat die penwortel door dat drainagegat droog zat?

Ik had hem overgepot en hij groeit nu weer en ziet er beter uit. Ik zal inderdaad die gaatjes in de zijkant maken want het zit nu te dicht. Thanks voor de tips!
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten