De zoveelste ananas?

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: De zoveelste ananas?

Berichtdoor Lampenz op 30 jan 2015 11:08

Zeker blijven proberen. Als was het alleen maar voor je begripsvorming over hoe een ananas nou eigenlijk groeit/kiemt.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: De zoveelste ananas?

Berichtdoor Itrme op 30 jan 2015 11:41

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat het groeipunt opzettelijk beschadigd wordt Batdah. Als ik in de winkel (doorgaans gewoon de albert heijn of jumbo) naar annanas kijk, dan weet ik precies welke ik moet hebben. Je pakt een jong blaadje vast en als die meekomt is de annanas waarschijnlijk rijp.

Als annanassen geleverd worden dan zijn ze vaak nog niet rijp en prima geschikt om te stekken. Misschien loont het om eens te vragen in de winkel of zo ook nog wat minder rijpe exemplaren achter hebben liggen? Het nadeel is dan dat je vrucht niet rijp is om te eten.... maar ze zijn vaak toch al zoet zat :lol:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: De zoveelste ananas?

Berichtdoor batdah op 30 jan 2015 12:54

Itrme,

het groeipunt/hart uitsteken is iets van vroeger men wilde hiermee voorkomen dat andere landen ook ananas kon produceren en dus gingen concureren..tegenwoordig heeft het grootste deel van de vruchten nog steeds een uitgestoken of zwaar beschadigd hart..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: De zoveelste ananas?

Berichtdoor Lampenz op 30 jan 2015 12:59

Oh echt, dat vind ik reuze interessant. Was namelijk ooit zelf ook nog maals van plan een ananas te laten groeien uit een albert heyn exemplaar. Hoe kun je zien of ze een groeipunt hebben beschadigd.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: De zoveelste ananas?

Berichtdoor Kelvin Cooke op 30 jan 2015 13:38

Er zit geen hart meer in de plant, het is dan gewoon een gat.

Hieronder: de eerder geplaatste foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes

Re: De zoveelste ananas?

Berichtdoor Itrme op 30 jan 2015 16:06

batdah, en toch zal ik je zeggen, dat ik nog nooit een ananas zonder oog heb gezien... In ieder geval niet in supermarkten :lol:
En als ik ananas koop let ik er wel degelijk op ;) moet toch een blaadje uit de kroon hebben om te kijken of hij rijp is :lol:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: De zoveelste ananas?

Berichtdoor tester op 04 jul 2015 22:41

Beste vrienden,
Wat ook leuk is om eens te proberen is anenas zaaien. Als je een ananas schild kan je soms kleine bruine pitjes vinden. Ik heb enkele pitjes gezaaid onder een dun laagje potgrond in een afgesloten pot, na ongeveer 6 maand komt er 1 pitje boven het is nu ongeveer 1 cm groot en doet het goed. Het duurt dus zeer lang voor je een grote plant hebt laat staan vruchten maar het geeft je wel veel voldoening als je er in slaagd om een moeilijk experiment te doen lukken :-)

Groene groeten,
Tester ;)
tester
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 27 nov 2014 20:30
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten