Welke vrucht past bij onze inrichting?

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor Alex Alex op 17 jul 2015 15:38

Weer een vraagje. Op zich willen wij wel een leuke tropische vrucht, die niet standaard is zeg maar. Onder standaard versta ik appelbomen, perenbomen, kersenbomen, pruimenbomen et cetera. Dus echt iets unieks.
Ik wil hem in mijn vrouw haar tuin plaatsen (afgesloten achtertuin) want ik ben bang dat het in mijn voortuin gestolen word. Op zich wil mijn vrouw er wel aan meewerken (die heeft niet zoveel met exotische tuinen, die vind haar tuin prima zo) en wilde ze wel een abrikozenboom. Alleen als ik het formaat van een abrikozenboom zie, dan kan ik de buren aan beide kanten wel vragen of ik hun tuin ook even mag lenen zo groot worden die.

Is er een leuk klein boompje of struik die ik zo even kan neerzetten, die winter hard is, die niet teveel (moeilijke) handelingen nodig heeft (om een abrikozenboom kleiner te houden moet je hem op een stam steken of zo, zulke dingen) en wat natuurlijk lekker en eetbaar is, niet al te groot word of eventueel in een (grote?) pot kan blijven staan? Ik wil iets unieks namelijk wat niet veel mensen (in mijn omgeving) hebben namelijk :D
Mijn moeder heeft bijvoorbeeld appelbomen, perenboom, frambozen, kiwi struik, kersenboom en ze had ook een pruimenboom. Dus ik wil echt iets cools zeg maar.

Ben benieuwd wat jullie ideeën en meningen zijn. Alle ideeën zijn welkom en worden in overweging genomen als het ons aanstaat (als we het lusten lol)

Bij voorbaat dank.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor p e t e r op 17 jul 2015 17:29

Kaki
Pawpaw
Nasipeer

Als klimplanten ook mogen dan heb je kiwi, kiwibes
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor PalmPat op 17 jul 2015 18:14

Kiwibes langs bv. een pergola of een vijg, eventueel snoeien mits en indien ie niet te groot mag worden.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor Rob op 17 jul 2015 21:52

Absoluut Kiwi
(eetbaar, winterhard en prachtig over een pergola).
Als je de goede soort neemt heb je er maar 1 nodig voor vruchten - duurt wel een paar jaar...)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor Alex Alex op 17 jul 2015 22:50

Bedankt voor de ideeën, ik ga er eens op googlen en inlezen wat we kunnen doen. Super, weet voorlopig even genoeg :D
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor de Haan op 18 jul 2015 22:51

Ficus carica is ook een goede oplossing.
de Haan
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor Exotengek op 24 jul 2015 17:03

Okkernoot(Word veulste groot, wel heel gaaf!) , Passiflora caerulea(Blauwe passiebloem),
En als laatste:
Amelanchier lamcarkii(Krentenboompje) Geen exoot??wel eetbaar,Verjongt makkelijk,Snoeit ook makkelijk en heeft een zeer fraaie herfstkleur, en is winterhard.
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor Peleroly op 24 jul 2015 19:06

Misschien een Ziziphus jujuba... vormt een mooi smal boompje, groeit erg traag, is volledig winterhard, heeft geen speciale zorgen nodig, geeft eetbare vruchtjes...en ik ben zeker dat je geburen er geen hebben 8-)
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor Alex Alex op 29 jul 2015 15:16

Walnotenboom is opzeker te groot haha. Walnoten zijn wel heerlijk! Passiflora lijkt me niet zo lekker, ben een beetje voorzichtig met nieuwe dingen eten ook. Krentenboom is saai (vind ik)
Dadels lijken mij ook niet lekker. Het klinkt al vies :P En vijgen net zo.

Hoopte eigenlijk meer op een perzikenboompje of zo, maar die worden ook enorm. Perziken zijn wel lekker. Hoewel ik ergens gelezen heb dat je ze klein kunt houden door ze te kweken op een stam of zo?! Iemand ervaring mee?
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Welke vrucht past bij onze inrichting?

Berichtdoor Exotengek op 30 jul 2015 17:32

In nederland zijn er wel 4soorten peren op een stam, wellicht is dat leuk? :).
Passiflora is inderdaad(Vooral die winterharde) niks aan, Krentenboom als je exotische touch wilt dan inderdaad niet.. Dadels kan je vergeten hier :P .
Perzikkenboompjes heb ik me ook altijd in zitten verdiepen(Vooral de wilde) vind ik super lekker! Ik ken wel iemand die wel jou op weg zou kunnen helpen? Guy de Kinder kent diverse mogelijkheden denk ik, Walnoten kan je wel klein houden, maar dan heb je alleen blad en geen nootjes.. Alhoewel is een boom van 7jaar niet heel breed ofzo.. vooral hoog en best gaaf!
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten