limoen citrus latifolia

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

limoen citrus latifolia

Berichtdoor davediels op 25 nov 2015 17:24

hoi.
ik heb een citrus latifolia staan, ik heb deze net voor de zomer gekocht... en heeft heel de zomer buiten gestaan, ik heb hem nu een maand binnen staan, hij heeft een heel veel een mooie witte bloemen gehad.. er hangen nu zeer veel kleine limoentjes op, sommige wat groter als de andere...

nu beginne er op de boom soms bladeren lichter groen naar het gele toe aan te komen en de limoenen krijgen dat ook, als ze citroen geel zien vallen ze af... (ongeveer een mandarijn groot... )
de verkoper had mij gezegd, dat de limoen die er nu aaan komt paas rijp en pluk klaar zou zijn na de winter....

wet iemand hier raad mee?
is het gewoon de overgang van warm naar koud die parte speelt... hij staat in de veranda..

mvg Dave
davediels
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 14 apr 2015 17:37
0 bedankjes

Re: limoen citrus latifolia

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2015 18:18

De plant moet koel (ideaal is 5-7°C) overwinteren in een luchtige, lichte ruimte waar het ook best weer niet trekt en de potgrond moet vochtig blijven.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: limoen citrus latifolia

Berichtdoor davediels op 25 nov 2015 19:26

Hitch schreef:De plant moet koel (ideaal is 5-7°C) overwinteren in een luchtige, lichte ruimte waar het ook best weer niet trekt en de potgrond moet vochtig blijven.


ok,
ja, de veranda zou normaal goed moeten zijn dan...
dan ga ik proberen een beetje meer water te geven... nu geef ik maar 5L per week... de plant is wel een 190 à 200 hoog... misschien een beetje te weinig...

mvg Dave
davediels
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 14 apr 2015 17:37
0 bedankjes

Re: limoen citrus latifolia

Berichtdoor prutser 2 op 29 nov 2015 02:59

heb ook enkele citrus planten ( boompjes ) hier , staat in mediterrane potgrond, doen het erg goed, in de lente mooie heerlijk ruikende witte bloempjes, en wat later de kleine beginnende vruchtjes, die de hele zomer door groeien tot normale grote ( citroenen ) in de herft kleuren ze geel, zijn dan zeker te gebruiken in de keuken, maar omdat er zo veel aan komen blijven er zeker een aantal blijven hangen, die gaan gewoon de winter door net als het blad dat eraan blijft zitten, wel koel en wat droog en licht over winteren, hij komt in rust , in de lente weer meer water en bemesten, dan zie je bij lekker warm weer dat hij aan alle kanten uit loopt om kort daarna weer te bloeien, trouwens heb ik opgemerkt dat het meerdere keren bloeit per jaar , dat is ook aan me vruchten te zien , er zitten ook nog kleine citroentjes aan die in de lente weer verder gaan groeien, die zijn al vroeg in de zomer al geel , m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: limoen citrus latifolia

Berichtdoor davediels op 08 dec 2015 16:01

er blijven geregeld vruchten afvallen... en ze zien altijd geel als ze afvallen... misschien heb ik dan een citroen ipv een limoen....? :lol:
toch maar effe enkele foto's gemaakt..

Afbeelding
Afbeelding
davediels
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 14 apr 2015 17:37
0 bedankjes

Re: limoen citrus latifolia

Berichtdoor dries666 op 13 jan 2016 01:36

Je bent wel degelijk in handen van een limoenboompje zo te zien. Het feit dat je vruchten geel worden en afvallen op die grootte is perfect normaal, zelfs limoenen worden geel, echter bij limoenen zit je dan al ver over de perfecte rijpheid van de vrucht hoe wij ze eten/gebruiken. Een limoen moet je plukken wanneer deze de grootte van een kleine mandarijn heeft, nog steeds groen is maar soms hier en daar een lichtere groene kleur begint te vertonen en de vrucht niet meer hard aanvoelt maar eerder veerkrachtig en een beetje ingeduwd kan worden, dit betekent dat de vrucht ook lekker sappig geworden is en is dan ook gereed om te oogsten. Je kan ze langer laten hangen maar eens ze echt geel zijn is het beste er meestal af.

groetjes,

Dries
dries666
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 feb 2012 17:49
Woonplaats: Leuven, Vlaams-Brabant, België
3 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten