vijg snoeien

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

vijg snoeien

Berichtdoor koffie op 20 dec 2015 00:02

Bezit een redelijk uit de kluiten gewassen vijgenboom die in waaiervorm tegen een muur is geplant. Ik zou hem willen snoeien omdat ik bij de oogst een ladder nodig heb.
Hoe snoei je zo'n waaiervormige vijgenboom?
reeds bedankt!
koffie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jan 2014 18:46
0 bedankjes

Re: vijg snoeien

Berichtdoor Hitch op 20 dec 2015 12:29

Ik ken een man in Kessel-Lo en die heeft er eentje tegen de zijgevel van zijn huis staan. Hij houd de stam op een dikke meter en snoeit er dan letterlijk alles af zodat er enkel nog die stam staat. Hij staat er al zeker 18 jaar. Denk dus dat jij je vijg gewoon kunt snoeien zoals je dat zelf wilt en hem de vorm geven zoals jou dat het beste uitkomt.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (Belgiƫ)
156 bedankjes

Re: vijg snoeien

Berichtdoor koffie op 20 dec 2015 19:10

De boom maakt elk jaar nieuwe verlengingen en daaraan komen de vijgen. Als ik de verlengingen inkort heb ik natuurlijk geen of nauwelijks vijgen. Maar als ik ze laat staan wordt mijn boom alleen maar groter. Nu heb ik al een ladder nodig om de bovenste te plukken. Ik zou mij natuurlijk kunnen beperken tot de vijgen in het midden van de boom, maar daar komen er maar heel weinig aan.

bedankt voor de reactie overigens
koffie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jan 2014 18:46
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten