citrus verdort

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

citrus verdort

Berichtdoor daan op 26 feb 2016 15:43

Hallo vrienden met groene vingers!

ik heb sinds een aantal jaren enkele citrusplanten.
staan zo lang mogelijk buiten. Overwinteren op een koele, lichte zolder.

komend voorjaar wilde ik de grond gaan verversen. (mediterrane / olijf grond)
1x per 3-4 maanden geef ik ze een kleine hoeveelheid bijvoeding voor olijf/ mediterrane )

Ieder jaar 1 a 2 keer een plaag van schildluis tijdens overwinteren. Als je daar op tijd bij bent, geen verdere problemen.
echter zie ik nu het volgende gebeuren;
jong aangeplante boom sterft zonder aanleiding af. Blad zit nog aan de boom.. verdort gewoon aan de boom
Boom staat niet nat, niet te droog..

vervolgens gaan bij praktisch alle grotere citrusplanten veel blad vallen. (? is er een link?)

en nu gaat citrus nr2 verdorren aan de boven kant (die begint eigenlijk hetzelfde te doen als de allereerste plant)

Ik heb het zooitje nu ietsje vochtiger gezet (nog steeds niet nat) meer in het licht en ik ben begonnen met wat bijverwarmen. (wil ze toch nu zsm doorzetten naar verse grond, buiten)
echter... weet iemand wat ik verkeerd doe?
daan
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 feb 2016 15:36
0 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor daan op 26 feb 2016 15:58

daan
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 feb 2016 15:36
0 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor draco op 26 feb 2016 18:25

Je veronderstelt dat dit probleem vermoedelijk niet veroorzaakt wordt door een te natte of te droge potgrond. Echter aan de donkere kleur te beoordelen lijkt de aarde vrij constant vochtig en hebben de wortels mogelijk een gebrek aan zuurstof (lucht). Wanneer tussen gietbeurten de aarde de kans krijgt om op te drogen kan er lucht in doordringen, wat gunstig voor is het wortelstelsel.
Aan het opborrelen van de ingesloten lucht tijdens het gieten, merk je dan dat je goed zit.
Dit principe werkt het beste met een relatief klein potvolume in verhouding tot de bladhoeveelheid. Als de grond lang nat blijft en daarbij koud is, kan een schimmelaantasting (Verticillium) ook dit verschijnsel veroorzaken en de verwelkingsziekte veroorzaken. De aangetaste takken zullen dan waarschijnlijk verloren gaan. Verwelkingziekte tref ik van tijd tot tijd aan bij mijn esdoorncollectie, soms overleeft een deel van de plant.
Er is niets op tegen om de citrus in de winter zo lang mogelijk buiten te houden maar zorg dan dat de kluiten droog staan en alleen gecontroleerd vochtig worden gehouden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor daan op 26 feb 2016 18:33

Dank je voor het antwoord.

Begrijp ik goed dat, wanneer ik nu dit weekend ga verpotten, ik dit goed aanpak?
daan
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 feb 2016 15:36
0 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor draco op 26 feb 2016 21:41

Voor zover ik kan beoordelen staan ze in flinke emmers en als je ze wilt verpotten kun je je afvragen of ze 'n grotere kuip behoeven. Dat hangt ook af van de omvang van de kluit. Misschien kun je volstaan met de wortels beoordelen en zo nodig van dode ontdoen, de oude aarde verwijderen en met goede teeltaarde oppotten terug in de oude kuipen. Je kunt daarbij overwegen de kale afhangende takken in te korten, wat je compactere planten oplevert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor Hitch op 27 feb 2016 10:08

Als je ze wil verpotten zou ik gewoon goede potgrond nemen en deze voor 1/4de vermengen met veengrond want citrussen houden van zure bodem.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (Belgiƫ)
156 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor Dennis_S op 27 feb 2016 11:27

Ik vindt citrus maar een raar geslacht. ik heb ook wel gehad dat citrus zonder verklaarbare reden zo verdroogt. Wellicht is de reden die Draco aanhgaalt de juiste. maar het valt mij op dat het altijd degene zijn die klein genoeg zijn om binnen te overwinteren. ik heb er een al bijna twintig jaar in pot van 2 m hoog en die overwinterd altijd gewoon buiten als het niet vriest en als het wel vriest gaat ie de koude donkere garage in. Zo staat deze soms dagenlang in het pikkedonker bij 3 of 4 graden en op dagen als vandaag schuif ik m weer even naar buiten. ALs het regent is de pot zeiknat en gaat ie ook met zeiknatte pot de garage in. Als het droog is, geef ik af en toe wat water, want de verdamping gaat vooral op dit soort dagen gewoon door. En gek genoeg levert die natte pot in combi met dagenlange koud een duisternis nooit problemen. Sterker nog, de plant is blakend gezond.

Met andere citrus dus minder goede ervaring met binnen overiwnteren. Ik weet niet wat dat is. ik vermoed dat binnen, ofwel boven een graad of 7-8 (?) de stofwisseling toch te hard gaat voor de beschikbare daglengte en dat zo'n plant zich dan als het ware uitpunt. Ik weet het niet zeker hoor, maar dat vermoed ik.

Mijn advies is dan ook overwinter citrus zo koel mogelijk, vorstvrij en dat in ieder geval in de maanden november, december en januari omdat er dan echt te weinig licht lijkt te zijn.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor Frankster op 07 maart 2016 18:30

Kan me wel in de ervaringen van Dennis terugvinden: heb 3 citrussen - de 2 oudste (ooit bij Aldi gekocht > 5 jaar geleden) zijn ongeveer verdrievoudigd in volume sinds aankoop en staan bijna altijd buiten, behalve als het vriest (garage) en hebben nergens last van; de jongste is nog pak kleiner en is veel gevoeliger voor temperatuur/vochtverschillen met gedeelteljke bladval en verdorring als resultaat, hoewel ik me er meer mee bezighoudt... Denk dat je citrus gewoon door zn "kindertijd" moet krijgen :mrgreen:
Frankster
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 28 apr 2011 16:24
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
1 bedankjes

Re: citrus verdort

Berichtdoor krista op 17 maart 2016 22:51

Er wordt vaak over de grondsoort gesproken bij dit soort zaken. Wat ik wel weet is dat de
grond in de citrusstreek in Spanje van een niet voor te stellen soort is. Vaak is het zand met stenen en rommel vermengd, maar nooit een mooie "potgrond" zoals wij die kennen.
Mogelijk zit er in de bewateringsleidingen een voedingsmiddel.
Als ik in de gelegenheid ben zal ik het eens vragen, maar het probleem is dat er bijna niemand in dit soort branche een andere taal spreekt.
Chris
krista
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten